فواید استویا و میوه مانک

استویا

میوه لو هان گو یا میوه مانک (Monk fruit) و استویا هر دو جز گیاهان هستند. مردم محصولات ساخته شده از عصاره این گیاهان را به عنوان شیرین کننده در غذاها و نوشیدنی استفاده می کنند. این محصولات حاوی کالری بسیار کمی هستن.
میوه مانک
این میوه جنگلی به نام luo han guo یا swingle نیز شناخته می شود. یکی از اعضای خانواده کدو است.
این میوه بومی مناطق آسیای جنوب شرقی، از جمله برخی از مناطق تایلند و چین است. راهبان بودایی در قرن سیزدهم اولین بار این میوه را کاشتند، که این موضوع دلیلی بر انتخاب این نام بر روی این میوه است.
امروز، میوه مانک به عنوان شیرین کننده طبیعی شناخته شده است. عصاره میوه حاوی مگروزید (Mogroside) است که به شدت شیرین است. این میوه حدود 150 تا 200 بار شیرین تر از شکر است.

شیرین کننده میوه مانک در مقايسه با شکر دارای مزایای متعددی است:

بدون کالری: عصاره میوه مانک کالری ندارد، که برای افرادی که در رژیم هستند کمک میکند زیرا کالری مصرف کننده را محدود می کند.
بدون کربوهیدرات: این عصاره همچنین فاقد کربوهیدرات است، که ممکن است برای افرادی که دارای رژیم کم کربوهیدرات و کتو هستند، مناسب باشد.
بدون شکر: درعصاره خالص میوه مانک شکر وجود ندارد، به این معنی که مصرف آن بر میزان قند خون تاثیر نمی گذارد.
بدون عوارض جانبی مضر: اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، شیرین کننده های میوه مانک را به طور کلی ایمن در نظر گرفته است. به نظر می رسد شواهدی وجود ندارد که شیرین کننده های میوه مانک باعث عوارض جانبی مضر شود.
شیرین کننده میوه مانک در چند فرم به عنوان گرانول، پودر و مایعات به بازار عرضه می شود.

این شیرین کننده ممکن است برخی از مزایای بهداشتی نیز داشته باشد:

خاصیت آنتی اکسیدانی: برخی از مطالعات در حیوانات نشان می دهد که مگروزید های استخراج شده از میوه های مانک ممکن است خواص آنتی اکسیدانی قوی داشته باشند. تحقیقات بیشتری برای یافتن اثرات در انسان مورد نیاز است. همچنین، معلوم نیست که خوردن شیرین کننده فرآوری شده دارای مزایای مشابه خوردن میوه داشته باشد.
خاصیت ضد دیابتی: تحقیقات در حیوانات نیز نشان می دهد که مگروزیدها در کنترل قند خون نقش دارند. نتایج مطالعات دیگری نشان می دهد که عصاره های مگروزید ممکن است به پیشگیری از عوارض دیابت کمک کند. با این حال، محققان هنوز این اثرات را در انسان بررسی نکرده اند.
استویا

استویا یک شیرین کننده است که از برگ گیاه Stevia rebaudiana استخراج شده است که بومی برخی مناطق آمریکای جنوبی است. برگ استویا حاوی مواد استیوول گلیکوزید است که 200-400 بار شیرین تر از شکر است.

مردم از قرن ها پیش از آن به عنوان یک شیرین کننده از کل گیاه یا عصاره خام استفاده می کردند. با وجود این وجود، FDA به دلیل نگرانی های امنیتی، استفاده از استویای خام را تایید نکرده است.
با این حال، FDA عصاره های با خلوص بالا از استیوول گلیکوزیدها را به طور کلی بی خطر در نظر گرفته است.
این بدان معنی است که در ایالات متحده آمریکا، شیرین کننده های استویا معمولا شامل عصاره های بسیار خالص استویولی گلیکوزیدها rebaudioside A یا stevioside هستند. یا ممکن است ترکیبی از هر دو را داشته باشند.

در مقایسه با شکر، استویا دارای مزایای مشابه با میوه مانک دارد، از جمله:

فاقد کالری
فاقد کربوهیدرات
فاقد شکر
در دسترس بودن در بسیاری از فرم ها

برخی از معایب بالقوه استفاده از شیرین کننده های استویا عبارتند از:

اثرات جانبی: استویا می تواند باعث برخی از عوارض جانبی دستگاه گوارش شود، از جمله ایجاد گاز، حالت تهوع و نفخ.
عکس العمل های آلرژیتیک: برخی از افراد واکنش های آلرژیک به استیوول گلیکوزیدهایی که بسیار خالص نیستند نشان می دهند. استویا بخشی از خانواده گیاه Asteraceae است که شامل گل daisies ، گل آفتابگردان و گل داودی می باشد. هر کسی که آلرژی به این گیاهان باید از محصولات استویا اجتناب کند.
در دسترس بودن و هزینه: استویا به طور کلی گران است و به طور گسترده ای کمتر از شکر و برخی از شیرینی های دیگر در دسترس است.
طعم: بعضی افراد متوجه می شوند که محصولات استویا دارای عطر و طعم ناخوشایند است که ممکن است طعم تلخ یا فلزی داشته باشد.
سایر مواد تشکیل دهنده: تولید کنندگان گاهی اوقات استویا را با سایر شیرین کننده ها ترکیب می کنند تا طعم نامطلوب را از بین ببرند. این امر می تواند مشخصات تغذیه ای محصول را تغییر دهد و برای برخی افراد آن را ناامن یا نامطلوب کند.
تصفیه شده: FDA تنها استفاده از محصولات استویا بسیار خالص را در ایالات متحده مجوز می دهد. این موضوع باعث نارضایتی افرادی که به دنبال یک جایگزین واقعا طبیعی برای شکر هستند، شود.
آیا میوه مانک و استویا برای افراد مبتلا به دیابت امن و بی خطر است؟

میوه مانک و استویا هر دو شیرین کننده های کم گلایسمیک هستند و باید تاثیر کم یا هیچ اثری بر میزان قند خون افراد بگذارند.

با این حال، مهم است که برچسب محصولاتی را که حاوی این شیرینی ها هستند، بررسی کنید. سایر مواد تشکیل دهنده ممکن است حاوی قندها یا کربوهیدرات باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی