رژیم غذایی هیجان انگیز مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی هیجان انگیز مدیترانه ای

امروزه حفظ تناسب اندام به عنوان یکی از دغدغه های مهم در زندگی افراد به شمار می آید. بر همین اساس برخی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام تن به رژیم های مختلف غذایی می دهند که ممکن است نه تنها کمکی به آنها نکند بلکه ناسالم نیز باشد و سلامت آنها را به خطر بیندازد. به دنبال این موضوع، اهمیت پیروی از یک رژیم غذایی مناسب بیش از پیش خود را نشان می دهد. اگر به دنبال یک برنامه غذایی سالم برای بدن خود هستید، رژیم غذایی مدیترانه ای ممکن است برای شما مناسب باشد.
پس با ما همراه باشید تا با رژیم غذایی مدیترانه ای بیشتر آشنا شوید.

چرا رژیم مدیترانه ای؟

مطالعات نشان داده است که بروز بیماری های مزمن و التهابی مانند بیماری های شناختی، قلبی- عروقی، سندرم متابولیک، آرتریت روماتوئید، چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان در کشورهایی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند، کمتر از سایر کشورها است. بنابراین یک رژیم غذایی سالم می تواند تقویت سیستم ایمنی بدن را به دنبال داشته باشد.

رژیم مدیترانه ای چیست؟

رژیم غذایی مدیترانه ای از عادات غذایی سالم سنتی مردم کشورهای مجاور دریای مدیترانه مانند فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا پیروی می کند. در حالی که تعریف واحدی از رژیم غذایی مدیترانه ای وجود ندارد، اما به طور معمول دارای مقدار زیادی سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، حبوبات، مغزها، دانه ها و روغن زیتون است. همچنین توصیه کلی رژیم مدیترانه ای مبنی بر مصرف غذاهای تازه، فصلی و محلی هر منطقه و به حداقل رساندن مصرف غذاهای فرآوری شده، فست فودها و شیرینی جات است.

اجزای اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای عبارتند از:

• مصرف روزانه: سبزیجات ، میوه ها، غلات کامل و چربی های سالم
• مصرف هفتگی: ماهی، مرغ، حبوبات و تخم مرغ
• مصرف متوسط: محصولات لبنی
• مصرف محدود: گوشت قرمز و شیرینی جات
• نوشیدن آب فراوان
صرف وعده های غذایی همراه خانواده و دوستان و داشتن تحرک بدنی منظم از دیگر عناصر مهم رژیم مدیترانه ای است.

مصرف غذاهای گیاهی بیشتر و غذاهای حیوانی کمتر

در این رژیم، بیشتر حجم وعده های غذایی شامل مواد گیاهی است. غذاهای حیوانی به میزان متوسط (غذاهای دریایی، ماکیان، تخم مرغ و لبنیات) یا محدود (گوشت قرمز) یعنی گاهی اوقات باید خورده شوند.

چربی های سالم رژیم مدیترانه ای

چربی های سالم یکی از پایه اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای هستند. زیرا که چربی های ناسالم (چربی های اشباع و ترانس) در بروز بیماری های مزمن و التهابی نقش مهمی دارند.

روغن زیتون (چربی اشباع نشده) منبع اصلی چربی در رژیم غذایی مدیترانه ای است، که مشخص شده باعث کاهش کلسترول کل و میزان کلسترول کم چربی (LDL یا “بد”) می شود. همچنین دانه ها و مغزها، حاوی چربی اشباع نشده هستند.

مصرف ماهی در رژیم غذایی مدیترانه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. ماهی های چرب مانند ماهی خال مخالی، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن آلباكور، ماهی قزل آلا و ماهی قزل آلا دریاچه، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 (چربی اشباع نشده چندگانه) هستند و در کاهش التهاب در بدن نقش مهمی دارد. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین به کاهش تری گلیسیرید، کاهش لخته شدن خون، کاهش خطر سکته مغزی و نارسایی قلبی کمک می کند.

غذاهای ممنوع در رژیم غذایی مدیترانه ای

از خوراکی هایی که ورودشان در رژیم مدیترانه ای ممنوع است، می توان به روغن های فرآوری شده، شکرهای غیرطبیعی، مواد تراریخته و اسیدهای چرب ترانس اشاره کرد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی