رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ناتوانی در افراد مبتلا به ام اس مرتبط است

رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر ناتوانی در افراد مبتلا به ام اس مرتبط است

بر اساس مطالعه جدیدی که در 13 اکتبر در مجله مالتیپل اسکلروزیس منتشر شد، افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس یا ام اس که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند، نسبت به افرادی که این رژیم را نداشتند، کمتر دچار ناتوانی می شدند.

نویسنده اصلی مقاله، دکتر ایلانا کاتز ساند، استادیار عصب‌شناسی می‌گوید: این یافته‌ها به شواهد انباشته‌ای می‌افزاید که رژیم غذایی در MS مهم است. او می‌گوید: «پس از کنترل دقیق عوامل جمعیت‌شناختی و مرتبط با سلامت، ما به ارتباط معنی‌داری بین امتیاز رژیم غذایی مدیترانه‌ای و ناتوانی عینی در افراد مبتلا به ام‌اس اشاره کردیم.

مری رنسل، استادیار پزشکی و مدیر بخش پزشکی، می‌گوید: «این مطالعه کمک می‌کند تا آنچه را که از متون قبلی به آن مشکوک بودیم تأیید کنیم – اینکه سطح خاصی از پایبندی فرد به رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای پیامدهای ام‌اس مهم است.

دکتر رنسل همچنین می گوید که محققان چندین دهه است که روی رژیم غذایی و ام اس مطالعه کرده اند. اگرچه هیچ مطالعه واحدی (تاکنون) انجام نشده است که نشان دهد یک الگوی تغذیه برای همه افراد مبتلا به ام اس کار می کند،، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف مواد مغذی و رژیم غذایی سالم تا آنجا که به اختلالات خلقی، پیامدهای فیزیکی ام‌اس و احساس فرد (کیفیت زندگی) مربوط می‌شود، اهمیت دارد. به همین دلیل، و از آنجایی که افراد مبتلا به ام اس بسیار علاقه مند هستند که چگونه چیزی که می خورند بر وضعیت آنها تأثیر می گذارد، این یک مطالعه بسیار ضروری است.

رژیم مدیترانه ای از روغن زیتون به عنوان روغن اولیه استفاده می کند و بر مصرف میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل و دانه ها، مقادیر متوسط ​​ماهی و محصولات لبنی، و مقادیر محدود گوشت قرمز و فرآوری شده و شکر تاکید دارد.

محققان در این مطالعه به دلایل مختلفی رژیم مدیترانه ای را در افراد مبتلا به ام اس ارزیابی کردند. برای شروع، با بهبود نتایج سلامت عمومی، از جمله پیشگیری از شرایط قلبی متابولیک که از قبل با سیر بیماری مرتبط هستند، همراه است.

سلامت قلبی متابولیک شامل چندین عامل خطر، از جمله دیابت نوع 2 و مقاومت به انسولین، بیماری های قلبی عروقی، سطح کلسترول، فشار خون بالا و اضافه وزن و چاقی است.

برخی از مطالعات آزمایشگاهی همچنین نشان داده اند که اجزای کلیدی رژیم غذایی، از جمله اسیدهای چرب امگا 3 و غذاهای حاوی آنتی اکسیدان، دارای مزایای بالقوه محافظت کننده عصبی در ام اس هستند.

در یک کارآزمایی آزمایشی کنترل شده تصادفی، که در نوامبر 2019 در مولتیپل اسکلروزیس و اختلالات مرتبط توسط همان تیم منتشر شد، رژیم غذایی مدیترانه ای اصلاح شده در ام اس امیدوار کننده بود.افرادی که به رژیم غذایی پایبند بودند، بهبود خستگی، تأثیر علائم ام اس بر زندگی روزمره و تثبیت ناتوانی را گزارش کردند.

 

افراد مبتلا به ام اس که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کردند، ناتوانی کمتری داشتند

این مطالعه شامل 563 فرد مبتلا به ام اس بین 18 تا 65 سال بود که غربالگر رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای (MEDAS) را تکمیل کردند که مصرف غذاهای سالم (مانند روغن زیتون، سبزیجات، غلات کامل) و پرهیز از غذای ناسالم (مانند گوشت قرمز و کره) را امتیاز می دهد.

کامپوزیت عملکردی ام اس (MSFC) ابزاری برای اندازه‌گیری عینی ناتوانی در MS، از جمله شناخت، هماهنگی بازو، و تغییرات سرعت راه رفتن بود. پیامدهای گزارش شده توسط بیمار، اختلالات فیزیکی، خستگی، راه رفتن و اختلال عملکرد شناختی، افسردگی و اضطراب را ارزیابی کردند.

محققان شرکت کنندگان را بر اساس امتیاز MEDAS گروه بندی کردند که امتیاز بالاتر نشان دهنده پیروی بهتر از رژیم غذایی مدیترانه ای است.

این تیم دریافت که نمرات بالاتر با عملکرد بهتر MSFC (به معنی ناتوانی کمتر)، مستقل از عوامل جمعیت شناختی مانند سن، جنس، نژاد، قومیت، و وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا سایر شرایط سلامت مرتبط است. هر افزایش امتیاز MEDAS با خطر 15 درصدی کمتر برای اختلال MSFC مرتبط بود.

نویسندگان نوشتند: “MEDAS تا حد زیادی بهترین پیش بینی کننده MSFC مربوط به سلامتی بود.”

پیروی دقیق تر از رژیم غذایی مدیترانه ای نیز با ناتوانی کمتر در تمام پیامدهای گزارش شده توسط بیمار، صرف نظر از عوامل جمعیت شناختی یا سایر مسائل بهداشتی مرتبط بود. در میان پیامدهای گزارش شده توسط بیمار، افسردگی قوی ترین ارتباط را با نمرات MEDAS داشت.

به گفته محققان، افسردگی در میان بیمارانی که از کره استفاده می‌کنند، نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشند و ماهی کمتری مصرف می‌کنند، بدتر بود.

 

آیا رژیم غذایی می تواند دوره ام اس را تغییر دهد؟

به گفته رنسل، این مطالعه دارای چندین نقطه قوت است که به تحقیقات بیشتر در مورد تأثیر رژیم غذایی بر ام اس کمک می کند. آنها از غربالگر رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای (MEDAS) استفاده کردند و سپس به متغیرهای کمکی- اجتماعی-اقتصادی، جمعیت شناختی، مرتبط با سلامتی نگاه کردند و دریافتند که بله، اگر مردم بیشتر به رژیم غذایی مدیترانه ای پایبند باشند، ناتوانی جسمی کمتری در اثر ام اس دارند. و به نظر می رسید که به رژیم غذایی آنها مربوط می شود تا عوامل دیگر.

حتی با وجود تمام تحقیقات در مورد رژیم غذایی و ام اس، “سوال ” این بوده است که “آیا خوردن یک رژیم غذایی سالم برای تغییر نتیجه ام اس کافی است؟” رنسل می گوید. مطالعات دیگر نشان داده اند که یک سبک زندگی سالم ترکیبی علائم و ناتوانی را کاهش می دهد، اما او می پرسد، آیا رژیم غذایی سیر بیماری ام اس را در 5، 10 یا 20 سال تغییر می دهد؟

رنسل می‌گوید: «محققان با این مطالعه بسیار دقیق این سؤال را حل کردند.

 

افراد مبتلا به ام اس با درآمد کمتر یا تحصیلات کمتر، کمتر از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی می کنند.

رنسل می گوید، یافته ها همچنین نشان می دهد که میزان پایبندی افراد به رژیم غذایی با وضعیت اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. او می‌گوید که این امر آنچه را که در شرایط دیگر دیده شده است تأیید می‌کند – درآمد، محل زندگی فرد و تحصیلات می‌توانند بر توانایی فرد برای دریافت غذای سالم تأثیر بگذارند.

او می‌گوید: «درباره این موضوع چیزهای بیشتری باید یاد گرفت – چه نوع حمایت‌ها و منابعی را می‌توانیم ارائه دهیم تا به همه کمک کنیم به غذاهای مغذی‌تر دسترسی داشته باشند.

 

محققان برنامه ریزی مطالعات گسترده تری در مورد رژیم غذایی و ام اس دارند

دکتر کاتز ساند می گوید: «ما در حال حاضر در حال انجام مطالعات طولی در مورد این موضوع هستیم تا به ما در درک تأثیر رژیم غذایی در ام اس در طول زمان کمک کنیم، که هدف یکی از آنها بررسی بیشتر مکانیسم های بالقوه برای این اثرات مشاهده شده است. در ادامه، این تیم قصد دارد مطالعات مداخله‌ای بزرگ‌تری را انجام دهد که بر یافته‌های آنها تا کنون استوار است.

 

آیا افراد مبتلا به ام اس باید از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنند؟

کاتز ساند می‌گوید: «ما در حال حاضر شواهد کافی برای توصیه قطعی یک الگوی غذایی خاص نسبت به دیگری نداریم. او می گوید: «با این حال، ما در حال جمع آوری شواهدی هستیم که توسط این مقاله تقویت شده است، مبنی بر اینکه رژیم غذایی در بیماری ام اس مهم است.

کاتز ساند بخشی از کارگروه تحقیقات سلامتی انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس است و بیماران خود را تشویق می‌کند که دستورالعمل‌های کلی تغذیه سالم سازمان را دنبال کنند. این شامل مواردی مانند تهیه وعده‌های غذایی در خانه در صورت امکان، تلاش برای ترکیب سبزیجات و میوه‌ها، و محدود کردن مصرف مواد فوق‌فرآوری‌شده تا حد امکان است. طبق تجربه من، چند تغییر کوچک می‌تواند در احساس هر روز افراد تاثیر بسزایی داشته باشد.»

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی