روش های تشخیص چاقی کودکان

چاقی کودکان

اضافه وزن می تواند خطر ابتلای بچه به مشکلات مربوط به سلامتی مانند بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهد

اضافه وزن می تواند خطر ابتلای بچه به مشکلات مربوط به سلامتی مانند بیماری های قلبی و دیابت را افزایش دهد. اگر بچه در این سن کمی اضافه وزن دارد، نگران نباشید اما حتما با پزشک بچه در این خصوص صحبت کنید. پزشک می تواند مشخص نماید که این میزان اضافه وزن مشکلی ایجاد خواهد نمود یا نه تا در صورت وجود مشکل از راهکارهای مناسب استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که داشتن کمی اضافه وزن در خردسالی می تواند منجر به چاقی در بزرگسالی گردد اما در عین حال ممکن ست مرحله ای گذرا باشد-که در این سن طبیعی است. بنابراین اگر بچه خردسالتان کمی سنگین به نظر می رسد همراه با تغییرات بدن که در سال های آینده رخ خواهد داد و با بلندتر گشتن قدشان به وزن طبیعی برمی گردند. بچه خردسال شما بیشتر در حال رگشتست که با افزایش وزن در بزرگسالان تفاوت دارد. اگر بچه شما قبلا اضافه وزن داشته و در حال حاضر هم این روند ادامه دارد، احتمال چاقی او افزایش پیدا نموده است.

پزشک بچه وزن و قد او را اندازه گیری می نماید و این اعداد را با جدول رگشتنرمال بچه ها مقایسه می نماید. امروزه پزشکان از نمودارهای رگشتجدیدی استفاده می کنند که بر اساس شاخص توده بدنی (BMI) ست و تناسب قد و وزن بچه را در نظر می گیرند. شاخص توده بدنی در مقایسه با اندازه گیری وزن، مقیاس مناسبتری برای تشخیص چاقی بچه است. در حالی که BMI برای بزرگسالان با یک فرمول ساده محاسبه می شود، این شاخص برای بچه ها بر اساس جنسیت و سن متفاوت ست تا تغییرات بدنی که در خلال رگشتاتفاق می افتد را در محاسبه لحاظ نماید.

این نمودار مانند همه نمودارهای رگشتدیگر بچه را با همسالانش مقایسه می نماید. اگر BMI بچه در محدوده 85 درصد قرار بگیرد – به این معنی که وزنش از 85 درصد بچه ها همسال و همسنش بیشتر ست – باید در مورد وزنش نگران باشید و اگر در محدوده 95 درصد قرار بگیرد در وضعیت کاملا نامناسب قرار دارد. علاوه بر قد و وزن خود بچه، پزشک وزن والدین و سلامت کلی آنها را هم در نظر می گیرد.

پزشکان معمولا در صورت لزوم و در موارد خاص رژیم های پیشگیرانه یا برنامه کاهش وزن را توصیه می کنند. در واقع رژیم غذایی پیشگیرانه اگر به طور دقیق تحت نظارت قرار نگیرد می تواند برای سلامتی بچه مضر باشد-و با رگشتو تکامل او تداخل پیدا نموده و آن را دچار اشکال نماید. در بیشتر موارد هدف حفظ وزن بچه با یک رژیم غذایی سلامت ست تا با رگشتبچه تناسب قد و وزنش تناسب بیشتری داشته باشند.

در مورد اینکه چگونه می توانید عادت های مناسب غذایی را در بچه ایجاد کنید، از پزشک سوال کنید. ممکن ست پزشک تغذیه بر اساس هرم غذایی را توصیه نماید که بر اساس آن باید هر روز به بچه سه واحد سبزی و دو واحد میوه بدهید و علاوه بر آن شیر، گوشت و غلات هم باید به شکل روزانه مصرف شوند. مناسبتر ست شیرینی و خوراکی های دیگری که کالری زیاد و ارزش غذایی کمی دارند را از رژیم غذایی بچه حذف کنید. می توانید برای دریافت یک برنامه غذایی متعادل به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید اگر همه اعضای خانواده در همه وعده ها و میان وعده ها غذای بی عیب بخورند و ورزش کنند  پیروی از این شیوه برای بچه خردسال آسان تر خواهد بود.

به بچه کمک کنید تا عادت های بدی که منجر به اضافه وزن او می شوند را کنار بگذارد :

* میان وعده های غیرضروری : مصرف خوراکی هایی مانند چیپس یا بیسکوئیت و شیرینی را محدود یا به طور کلی حذف کنید و میوه های تازه، سبزیجات، پودینگ های کم چرب، ماست و پنیر را جایگزین کنید و به بچه اجازه ندهید تمام روز مشغول خوردن باشد.

* خوردن هنگام تماشای تلویزیون : خردسالی که هیجان زده ست نمی تواند احساس سیری را تشخیص دهد. به بچه کمک کنید تا نشانه های سیری را بشناسد و یاد بگیرد که به صدای بدنش گوش نماید و وقتی احساس نمود سیر گشته ست از خوردن دست بکشد.

*  مصرف زیاد آب میوه یا نوشیدنی های گازدار :  اگر از نوشیدنی های شیرین استفاده می کنید، آنها را برای موقعیت های ویژه نگه دارید. آب میوه می تواند به عنوان جایگزین میوه استفاده گردد اما نوشیدن اندازه زیاد آن باعث پر گشتن شکم بچه می گردد و باعث می گردد زمان خوردن وعده های اصلی احساس گرسنگی ننماید و در نتیجه مواد غذایی لازم به بدنش نرسد. میزان مصرف آب میوه را به حدود 170 گرم در روز محدود کنید.

*  از  میان وعده های کارخانه ای استفاده نکنید : بیشتر این خوراکی ها ارزش غذایی زیادی ندارند. اگر می خواهید همراه بچه از خانه خارج شوید و ممکن ست به یک میان وعده نیاز پیدا کنید، در خانه یک میان وعده بی عیب تهیه و بسته بندی کنید و همراهتان ببرید.

* تماشای زیاد تلویزیون یا رایانه : بچه ها می توانند برای ساعت های در مقابل تلویزیون یا رایانه بنشینند. علاوه بر این تبلیغات تلویزیونی بچه ها را به مصرف غذاهای پر کالری که ارزش غذایی بسیار کمی دارند، تشویق می نماید. برای تشویق بچه به انجام فعالیت های فیزیکی از قرار دادن تلویزیون در اتاق بچه خودداری کنید.

*  پرخوری : به بچه اجازه ندهید که در وعده های اصلی غذایی پرخوری نماید.

به جای تمسخر و اذیت نمودن بچه به خاطر وزنش که بیشتر باعث بی انگیزگی و عاصی گشتن او می شود، به او فرصت انتخاب غذای بی عیب و انجام فعالیت های بدنی را بدهید و در صورت انجام آنها حتما برایش یک تشویق مناسب در نظر بگیرید. فراموش نکنید که خودتان به عنوان مهمترین و تاثیرگذارترین الگوی بچه به شکل مناسب تغذیه کنید. خصوصا برای خردسالان اهمیت الگوسازی تغذیه و سبک زندگی بی عیب توسط والدین جایگزین ندارد چون بچه ها همان کاری را انجام می دهند که می بینند.

مناسبتر ست در خانه زیاد در مورد وزن بچه صحبت نکنید چون این کار می تواند منجر به اضطراب بچه شود. به هر حال اگ  BMI بچه بالای 95 درصد است، احتمالا پزشک برای کنترل پیشرفت بچه از شما می خواهد که او را هر ماه یکبار نزد وی ببرید. سعی کنید به جای تمرکز بر وزن بچه بر شکل دهی و پرورش عادت های بی عیب تمرکز کنید و مراجعات ماهانه به پزشک را به کابوس بچه تبدیل نکنید.

انجام تمرینات ورزشی کلید کنترل وزن ست اما متاسفانه بسیاری از بچه ها به اندازه کافی تحرک ندارند. بر اساس آخرین تحقیقات هر بچه باید حداقل 60 دقیقه در روز فعالیت داشته باشد. انجام این تمرینات به همراه والدین نتیجه مناسبتری خواهد داشت. به جای آنکه بعد از شام روی مبل دراز بکشید، همراه خانواده به پیاده روی بروید یا با بچه دوچرخه سواری کنید. اگر نمی خواهید از خانه خارج شوید می توانید فعالیت های شاد فیزیک مثل رقصیدن انجام دهید. در طول روز هم  سعی کنید به جای استفاده از ماشین بیشتر پیاده روی کنید یا به جای استفده از آسانسور از پله ها بالا بروید. برای بیشتر بچه ها تشویق آنها به صرف زمان طولانی در فضاهای بیرون از خانه منجر به افزایش فعالیت فیزیکی آنها خواهد شد.

شما می توانید با آموزش تغذیه مناسب و تاکید بر اهمیت انجام فعالیت های بدنی، به بچه کمک کنید تا با غلبه بر مشکلات اضافه وزن در آینده به عنوان یک فرد بزرگسال بی عیب زندگی نماید. حتی اگر بچه هیچ وقت به وزن نرمال نرسد اما با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی کافی بی عیب تر خواهد بود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی