تغذیه و جوش صورت

تغذیه و جوش صورت

جوش بعنوان یک اختلال در غدد چربی پوست است که ممکن است در صورت، پشت، شانه ها، سینه و بازوها دیده شود
در سنین بلوغ با تغییرات هورمونهای جنسی ماده ای بنام سبوم از غدد چربی زیر پوست ترشح می گردد که نقش بسیار مهمی در نرم و لطیف نگه داشتن پوست دارد .
اگربه هر علتی غدد چربی مذکور ملتهب شوند و مجرای خروجی آنها مسدود شود سبوم ترشح شده در داخل غدد چربی انباشته شده و جوش ایجاد می شود که گاهی همراه با چرک ناشی از التهاب نیز می باشد. در افراد بالغ استرس، تغییرات هورمونی، و حساسیت های غذایی ممکن است عامل بوجود آورنده جوش های صورت باشد داروهایی چون قرص های ضد حاملگی خوراکی از عوامل بسیار شایع ایجاد جوش می باشند.
ید نیز ماده ای است که در ایجاد شدن جوش بی تاثیر نیست بطوری که نمک های ید دار، ماهی های دریایی ، جلبک های خوراکی، شیر و غذاهای آماده بعلت ید فراوان از عوامل تولید جوش در بدن هستند.
در تحقیقات بعمل آمده کاهش روی ( Zinc) در بدن سبب افزایش جوش های صورت و سایر قسمتهای بدن می شود. تمیز نگه داشتن پوست و چرب نکردن آن با داروها یا کرم های روغنی در پیشگیری از بروز جوش بسیار مهم است. بخور پوست باعث باز شدن مجاری غدد چربی ملتهب شده و با خارج شدن سبوم داخل آنها در درمان جوش بسیار موثر است.
توجه داشته باشید که جوش ها را نبایستی فشار داد و یا ترکاند چراکه ممکن است عفونی شده و بعد از بهبودی آثار زخم ناشی از ترکاندن آن در پوست باقی بماند. استرس خود را کاهش دهید و از مصرف مواد شیرینی و پرکربوهیدرات پرهیز کنید. درصورتی که جوش های خفیفی دارید شستشوی مکرر پوست معمولاً در درمان آن بسیار موثر است.
اگر جوش نسبتاً شدید باشد مصرف ترکیبات دارویی از جمله داروهای حاوی بنزویل پراکسید یا اسید سالیسیلیک کافی است و در جوش های شدید بایستی با مصرف آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی همراه با ویتامین هایی چون A به مقابله با این بیماری پرداخت، بخاطر داشته باشید که بایستی از مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک ها پرهیز کرد چراکه در این صورت با از بین بردن باکتری های طبیعی روده مواردی چون کمبود ویتامین ها گروه B مشاهده شود .
استفاده از اشعه ماوراء بنفش و نور خورشید در درمان جوش موثر است البته به شرط اینکه در مصرف آنها احتیاط کرده و بیش از حد دریافت نشود.
روز اسه آ (Rosacea) بیماری مزمنی است که بصورت جوش های ریز در نواحی گونه و بینی دیده می شود که بصورت جوش های قرمز رنگ بروز می شود. مصرف دوزهای بالای ویتامین B در درمان این بیماری بسیار موثر است.از داروهای مفید برای درمان جوش می توان از ویتامین ۶ B ، ژل نیاسینامید، و کپسول روی نام برد.
مواد غذایی توصیه شده برای بیماران جهت پیشگیری و درمان جوش عبارتند از: میوه ها و سبزیجاب تازه ، حبوبات، برنج کامل( که سبوس آن جدا نشده است)، لوبیا، گردو، کدو، تخم مرغ، گوشت سفید ماکیان، صدف های خوراکی ، هویج، کرفس، خیار، کاهو و اسفناج .

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی