برنج قهوه ای خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد

برنج قهوه ای

 

برنج سفید درمقایسه با برنج قهوه ای نمایه گلایسمی بالاتری دارد که نمایه گلایسمی بالاتر باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می شود . از همین رو در این مطالعه محققین ارتباط مصرف برنج سفید و برنج قهوه ای  با خطر  ابتلا به دیابت نوع 2 را در مطالعه ی بررسی کردند.
در این مطالعه پژوهشگران اطلاعات مربوط به رژیم غذایی، سبک زندگی و وضعیت سلامتی  153463 زن و    39765 مرد 26 تا 87 ساله را جمع آوری کردند و مورد بررسی قرار دادند. در شروع مطالعه هیچ یک از شرکت کنندگان به دیابت ،بیماری ها ی قلبی و عروقی و سرطان مبتلا نبودند. اطلاعات راجع به دریافت برنج سفید ،برنج قهوه ای،سایر غذاها و مواد مغذی در شروع مطالعه  مورد ارزیلبی قرار گرفت.
محققان دریافتند که دریافت زیاد برنج سفید با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است . در مقابل دریافت بیشتر برنج قهوه ای با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است. این محققین تخمین زدند که  50  گرم برنج سفید با برنج قهوه ای جایگزین گردد  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به میزان 16 درصد کاهش میابد ، در حالیکه جایگزینی همین میزان برنج سفید با گروه غلات کامل با کاهش 36 در صدی  خطر ابتلا به دیابت همراه است .
علاوه براین اثر مفید مصرف برنج قهوه ای در ابتلا به دیابت نوع 2 مربوط به محتوای بالاتر چندین ماده ی مغذی مانند فیبر ، ویتامین ها و املاح معدنی است که بخش عمده ی آنها در طی فرآیند تصفیه و پوست کندن غلات از دست خواهند رفت .

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی