با خوردن کلم بروکلی خود را در برابر سرطان کبد محافظت کنید

کلم بروکلی

رژیم غذایی معمولی آمریکایی ها متشکل از چربی های اشباع بالا و قند اضافه شده است، که هر دو در کبد ذخیره و تبدیل به چربی می شود. اما به هرحال خوردن چنین رژیم غذایی، و همچنین داشتن چربی اضافه در بدن، مرتبط با بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) است. این یماری می تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود. محققان اضافه میکنند که در صورت عدم درمان NAFLD تبدیل به کارسینومای سلول های کبد (HCC) می گردد، که میزان مرگ و میر در آن بالا است. اگرچه NAFLD به طور معمول  فاقد علایم و نشانه مشخص است اما گاهی اوقات خستگی و درد در ناحیه ی راست بالای شکم و کاهش وزن رخ می دهد.
به دلیل اینکه چاقی در ایالات متحده ی آمرکا اپیدمیک شده است و چاقی ریسک ابتلا به سرطان کبد را به ویژه در مردان بالا می برد، ما تصمیم گرفتیم که سرطان کبد نیاز به بررسی و مطالعه دارد. ریسک ابتلا به سرطان کبد در مردانی که چاق هستند 5 برابر افزایش میابد.
در تحقیقات قبلی پرفسور جفری و همکارانش نشان دادند که سولفورافان که یک ترکیب ضد سرانی در بروکلی است بهتر است به صورت سبزیجات خرد شده و یا بخار پز بدست آید.
بروکلی (به همراه گل کلم یا جوانه بروکسل ) جز سبزیجات براسیکا است، و تحقیقات قبلی نشان داده اند که سبزیجات براسیکا تجمع چربی در کبد را متوقف می سازند و از بدن در برابر NAFLD  محافظت می کنند.
به ترتیب برای اینکه ببینیم کلم بروکلی چه اثری در موشی که دچار سرطان کبد است میگذارد، 4 گروه موش را مورد مالعه قرار دادیم. به یک گروه رژیم غذایی کنترل شده دادیم به گروه دیگر رژیم غذایی غربی که اکثر ما از آن استفاده می کنیم دادیم و به گروه دیگر کلم بروکلی و گروه دیگر رژیم فاقد کلم بروکلی داده شد.  
پروفسور جفری توضیح می دهد که ما می خواستیم موش هایی که نه از طریق ژنتیک، بلکه از طریق خوردن یک رژیم غذایی با چربی و قند بالا، مانند بسیاری از مردم در غرب امروز چاق بودند را بررسی کنیم.
نتایج نشان داد که موش هایی که از رژیم غذایی غربی استفاده کردند یک افزایشی در تعداد و سایز ندول های سرطانی در کبد داشتند و هنگامیکه کلم بروکلی به رژیمشان اضافه شد، تعداد ندول ها کاهش یافت. ولی سایز ندول ها تحت تاثیر کلم بروکلی قرار نگرفت.
محققان دریافتند که کلم بروکلی به نظر می رسد جذب چربی در کبد را کاهش و خروج چربی ها را افزایش می دهد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی