با بوی خیار در ماه رمضان سالم بمانید

خیار

همواره یکی از میوه هایی که در طب سنتی از آن یاد شده خیار است  ولی چه دلیل دارد که در ماه رمضان زیادتر از مواقع دیگر خیار می خوریم اکنون مواردی از منفعتهای خیار را بیان می کنیم که  درت رکیبات آن بیشتر از هر ترکیب دیگر آب دارد و به همین علت است که کم کالری است ولی این میوه پرطرفدار ارزش تغذیه ای بالایی هم دارد خیار را به شیوه های مختلف تهیه می شود

یکی از میوه هایی که طب سنتی به شدت بر آن تاکید می کند، خیار است. امّا چرا باید در ماه رمضان بیش از مواقع دیگر خیار مصرف کنیم؟ خواص خیار را بشناسید…
بیشتر خیار از آب تشکیل شده است و به همین دلیل،‌ کالری پایینی دارد اما این میوه ی محبوب، ارزش غذایی بالایی دارد. خیار را می توان به صورت تازه یا ترشی مصرف کرد؛ خیار طعم خاصی ندارد امّا می توانید از فواید بی شمار آن در ماه رمضان بهره ببرید.
خیار را در سالادهای خود بریزید،‌ به تنهایی بخورید یا با آن یک دیپ کم کالری درست کنید.
خیار بومی جنوب آسیا و هند است و بیش از ۱۰۰۰۰ سال قدمت دارد. انواع مختلف خیار جزء خانواده ی کدوییان هستند و هندوانه و کدو هم هم خانواده های آن ها هستند.

فواید خیار برای بدن
•    آبرسانی طبیعی
آب برای همه ی فعالیت های بدنی و سلامتی کلی شما ضروری است. بدن برای تولید بزاق و خنک کردن خود از طریق تعریق، به آب نیاز دارد. با اینکه میزان دقیقی برای مصرف آب وجود ندارد اما به طور کلی، کارشناسان توصیه می کنند روزی ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.
وقتی روزهای طولانی ماه رمضان را روزه می گیرید، در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنید یا فعالیت فیزیکی شدید دارید، باید آب بیشتری مصرف کنید. کمبود آب ناشی از روزه داری می تواند باعث خستگی، لرز و گرفتگی عضلانی شود.
۹۶ درصد خیار از آب تشکیل شده است. نصف یک لیوان خیار خرد شده، ۵۰ گرم آب دارد. شما می توانید آب مورد نیاز خود را از برنامه ی غذایی خود – به خصوص مواد آبدار همچون خیار- و نوشیدن مایعاتی همچون آب میوه ها، چای ها و آب بعد از افطار دریافت کنید.

•    ویتامین C
خیار سرشار از ویتامین C است. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند و خطر ابتلا به سرطان ها و بیماری های مختلف ناشی از سلول های آسیب دیده را کاهش می دهد.
هم چنین کمک به تولید کلاژن، عملکرد مغز و سوخت و ساز چربی از دیگر عملکردهای مهم ویتامین C در بدن هستند. بدین ترتیب خیار در بهبود پوست و جلوگیری از اضافه وزن در ماه رمضان موثر است.

•    ویتامین K
ویتامین K هم همچون ویتامین A نقش مهمی را در ساخت استخوان و بافت های دیگر بدن ایفا می کند. با این حال، نقش اصلی این ویتامین، تولید پروتئین های خاصی است که کبد برای لخته کردن خون به آن ها نیاز دارد.
این قابلیت انعقاد خون به طور خاص برای افراد مبتلا به اختلالات خونی مهم است و خطر خون ریزی بیش از حد را در آن ها کاهش می دهد. تقریباً ۵۰ درصد ویتامین K موجود در خیار، در پوست آن است بنابراین برای بهره بردن بیشتر از خیار، پوست آن را نکنید.

•    مواد معدنی
خیار سرشار از مواد معدنی است. نصف یک لیوان خیار خرد شده، حاوی ۱۲ میلی گرم فسفر، ۷ میلی گرم منیزیم و ۸ میلی گرم سدیم است. خیار منبع خوبی از پتاسیم هم هست و نصف یک لیوان خیار خرد شده،  ۷۶ میلی گرم پتاسیم دارد.
پتاسیم یک الکترولیت است و به تولید الکتریسیته ی بدن کمک می کند و برای حرکت عضلانی مناسب و فرآیندهای منظم و سالم گوارشی، ضروری است. به ویژه که در ماه رمضان سیستم گوارشی، عملکرد همیشگی اش را ندارد.
پتاسیم به تنظیم میزان سدیم خون کمک می کند و بنابراین، خطر ابتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی و عروقی دیگر را کاهش می دهد. برای مردان و زنان بالغ از جمله زنان باردار، مصرف روزانه ۴٫۷ گرم و برای زنان شیرده، روزانه ۵٫۱ گرم پتاسیم توصیه می شود.

دیپ خیار و سیر بخورید!
دیپ ها نوعی غذا شبیه سس خیلی غلیظ هستند و معمولاً با نان تازه، نان خشک یا چیپس خورده می شوند. شما می توانید دیپ خیار و سیر را در ۲۰ دقیقه آماده کنید و از مواد مغذی آن، موقع افطار بهره مند شوید.

مواد لازم
•    یک عدد خیار بزرگ
•    ¾ پیمانه ماست کم چرب
•    ¾ پیمانه خامه ی ترش
•    ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون
•    ۴ قاشق چای خوری شوید تازه ی خردشده
•    ۳ حبه سیر ریز شده
•    ¼ قاشق چای خوری نمک
•    شوید بیشتر برای تزئین

طرز تهیه
خیار را پوست بکنید. آن را از درازا نصف کنید و دانه های آن را خارج کنید. خیار را رنده کنید. رنده شده ی خیار را بین یک پارچه ی تمیز بگذارید و فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود.
خیار را در یک کاسه ی کوچک بریزید. ماست، خامه ی ترش، روغن، شوید، سیر و نمک را به آن اضافه کنید. آن را در یخچال بگذارید تا خنک شود. سپس، آن را با شوید اضافی تزئین کنید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی