باور های غلط در باره موی سر

موی سر

موی سر و هزار دردسر
تمام سطح بدن به جز کف دست و پا، لب ها، سطح های تا شونده و پشتی بندهای انتهای انگشتان و قسمتی از اعضای تناسلی خارجی توسط مو پوشیده شده است که از دو قسمت تشکیل شده است. قسمتی از آن که دیده می شود، از سلول های مرده به وجود آمده و قسمت دیگر، ریشه و پیاز مو نام دارد که سلول های زنده و فعال دارد . یک انسان بالغ در حدود صد تا صدو پنجاه هزار تار مو بر روی سر دارد که هر تار مو بین دو تا ده سال عمر می کند و رشد آن به طور معمول۱۰ تا۱۲ سانتیمتر در سال است. ممکن است روزانه۲۰ تا۱۰۰ تار مو بریزد که این ارقام در نژادها، جنسیت ها و سنین مختلف یکسان نیست.

بیماری های مهم  مو
 ریزش مو
ناراحتی های عصبی ، نگرانی ، دلواپسی ، اندوه ، کم خوابی و یا بدخوابی سلامت موها را به خطر می‌اندازد و رشد آن ها را متوقف کرده و مو ها دچار ریزش می‌شوند. موها به هر رنگ و از هر جنس که باشد، نیاز به تغذیه و مراقبت دارد. یک برنامه غذایی که به اندازه کافی ویتامین های گروه ب و نیز آ و ث و همینطور کلسیم ، آهن ، مس و ید داشته باشد، سبب می‌شود که موها زیبا بمانند. خوردن شیرینی ، نوشابه‌های گازدار ، قند و شکر و استفاده از برس های نایلونی باعث ریزش بیشتر مو می شود.

 شوره سر
یکی از بیماری های شایع مو، شوره سر است که باید آن را درمان کرد. بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که شوره ی  سر در اثر تغذیه نادرست ، نگرانی، هیجان ، عدم تعادل هورمون ها و استفاده زیاد از مواد آرایشی مو، پدید می آید. برای مبارزه با آن، می بایست ابتدا علت را یافت و سپس به درمان پرداخت. خوردن سبزی ، مواد پروتئین دار و غذاهایی که ویتامینAوEو  Bدارند، به مقدار فراوان توصیه می شود.

یکی از مؤثرترین راه های از بین بردن شوره سر، استفاده از سرکه است. باید به مقدار مساوی آب و سرکه را مخلوط کرده سپس موها را به چند قسمت تقسیم نموده و به کمک یک پنبه، محلول آب و سرکه به پوست سر مالیده شود و سپس مو شسته شود.

یکی دیگر از راه های از بین بردن شوره ی سر، استفاده از لیموترش و گلاب است. مقداری گلاب را با آب و لیمو ترش مخلوط کنید و با آن سر را ماساژ دهید، سپس موها را بشویید.

ماساژ سر نیز در افزایش سرعت جریان خون نقش مهمی دارد .
بدین صورت که با انگشتان دو دست، سر را ماساژ دهید، به طوری که انگشتان به شکل دورانی حرکت داده شوند. تا زمانی که حس کنید سرتان گرم شده است و خون در زیر پوست جریان دارد. این حرکت را در همه نقاط پوست سر انجام دهید تا به این ترتیب خون در تمام قسمتهای سر به جریان بیفتد. برای سرعت بخشیدن به گردش خون در سر، برس را در جهت های مختلف روی پوست سر بکشید تا خون در زیر پوست به جریان بی افتد. تمرین بسیار ساده جهت تسریع جریان خون سر، این است که به پشت بخوابید، روی شانه ها و آرنج ها تکیه کنید . در این حالت سر باید روی زمین قرار گیرد. هنگام انجام این تمرین، پاها را راست نگهدارید و زانو ها را خم نکیند.

باور های غلط در باره مو
– کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.

واقعیت: موها در هر ماه، ۱ تا ۵/۱ سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند در واقع، کوتاه‌کردن موها انتهای خراب و دو شاخه موها را حذف می‌کند و باعث می‌شود موها ظاهر بهتری پیدا کنند.

– اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.

واقعیت: این مطلب حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آن ها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا جوشگاه می‌شود و جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.

– شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود.

 واقعیت: این کار هیچ  تاثیری در درخشندگی موها ندارد.

– برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آن ها را شامپو بزنید و بشویید.

یک بار شامپو زدن و شستشوی درست هم باعث تمیزی می شود.

–  اگر در روز ۱۰۰ بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.

واقعیت: برس‌زدن زیادی تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.

–  با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.

واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر  تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که آنها را قیچی کنید .

– استرس باعث ریزش موها می‌شود.

واقعیت: موها همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه ۲۰ تا۱۰۰ تار موی می‌ریزد ولی این امکان وجود دارد که وقتی فرد استرس زیادی داشته باشد چند تار مو بیشتر بریزد.

روغنی که به خوبی در موها نفوذ می‌کند چیست؟
برای درخشنده‌ کردن موها مرطوب‌کردن آن‌ها با کرم‌های آبرسان بسیار موثر است، همچنین می‌توانید پوست کف‌ سر و موها را با مقدار نسبتا زیادی از یک نوع روغن تصفیه شده مثل روغن کنجد یا زرد آلو ماساژ دهید. بهتر است بعد از این ‌که به موها روغن زدید، آن‌ها را با یک حوله گرم بپوشانید و اجازه دهید حدود یک ساعت روغن روی موها باقی بماند. بعد حوله را از دور سر بردارید، خشکی موها را با روغن جوجوبا هم می‌توان تا حدی برطرف کرد. این نوع روغن در بسیاری از شامپو‌ها وجود دارد و علاوه بر این می‌توانید به‌ صورت خالص نیز آن‌را تهیه کرده و مصرف کنید، در حقیقت روغن جوجوبا می‌تواند به خوبی در ساقه موها نفوذ کند و آب آن‌ها را تامین کند. تنها کافی است پوست کف سر و خود موها را با این روغن ماساژ دهید، البته پیشنهاد می‌کنیم موهارا نیز با همین روغن حالت دهید تا ببینید چگونه موهایتان بهتر از همیشه حالت می گیرند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی