ایجاد مشکلات نازایی برای زوجین

نازایی برای زوجین

در مراکز درمان ناباروری دنبال چه مشکلی می گردند و مهمترین عامل ایجاد مشکلات برای نازایی زوجین کدامند؟

دکتر لعیا فرزدی اظهار کرد: زوج‌های نابارور به زوج‌هایی می‌گوییم که در طول یکسال بدون اینکه پیشگیری از بارداری داشته باشند، بارور نشده‌اند.

وی ادامه داد: تصور عموم بر این است که آمار ناباروری افزایش یافته است، اما اینچنین نیست و مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمار نازایی افزایش نیافته و به دلیل افزایش سطح آگاهی عمومی و به دلیل اینکه شانس بارداری در هر دوره درمان 100درصد نیست، مراجعه مردم به مراکز درمان ناباروری بیشتر شده است.

وی در خصوص علل بروز ناباروری اظهار کرد: عوامل متعددی در بروز این بیماری دخیل است که می‌توان از جمله آنها به فاکتورهای لوله‌ای و بعضی رفتارهای پرخطر جنسی اشاره کرد.

فرزدی تاکید کرد: امروزه با استفاده از روش‌های کمک باروری، درصد قابل ملاحظه‌ای از زوج‌های نابارور قابل درمان هستند و حتی زوج‌هایی که در گذشته غیر قابل درمان شناخته می‌شدند نیز می‌توانند با استفاده از روش‌های کمک باروری جدید بچه‌دار شوند.

وی ادامه داد: در خصوص زوج‌هایی که مشکل ناباروری‌شان با توجه به سن بیمار و با توجه به مدت نازایی‌شان کم باشد، از ساده‌ترین روش‌های کمک باروری استفاده می‌شود اما، در موارد پیشرفته، سایر روش‌های کمک باروری را پیشنهاد می‌دهیم.

وی افزود: امروزه در مورد بیمارانی که اصلا بچه دار نمی‌شوند، روش های نوینی را استفاده می‌کنند مانند خانمی که دارای رحم نباشد؛ با استفاده از رحم اجاره‌ای این افراد می‌توانند صاحب فرزند شوند یا درمورد خانم هایی که تخمک نداشتند و دچار نارسایی تخمدان بودند، امروزه می توانند با استفاده از تخمک های اهدایی بچه‌دار شوند.

این متخصص درمان نازایی ادامه داد: البته این درمان‌ها بر اساس قانون هر کشور و بر اساس مسائل فقهی هر کشور فرق می‌کند و هر فرد باید بر اساس قانون کشور متبوعش درمان شود.

فرزدی، در خصوص روش های کمک باروری آی یو آی گفت: آی یو آی یعنی تزریق اسپرم شسته شده به داخل رحم؛ این روش ساده ترین روش درمانی برای زوج های نابارور بوده و در مورد مردانی که مشکل اسپرم داشته باشند یا زنانی که آنتی بادی آنتی اسپرم داشته باشند، استفاده می شود. همچنین در زوجینی که بر اساس این بررسی ها ما هیچ علتی برای نازایی آنها پیدا نکنیم و مدت نازایی بیش از سه سال باشد از آی یو آی استفاده می کنیم.

وی ادامه داد: در این روش اسپرم خود فرد را بعد از اینکه در آزمایشگاه شستشو دادند، بر اساس حرکت و شکل اسپرم‌ها گزینش کرده و به داخل رحم تزریق می‌کنیم که تعداد قابل توجهی از بیماران از این روش ساده نفع می‌برند.

این فوق تخصص زنان و زایمان یادآور شد: مفرد باید بداند که برای درمان نازایی هیچ گاه یک دوره درمان کافی نیست، بیمارانی که از آی یو آی استفاده می‌کنند حداقل چهار تا شش سیکل باید از این روش استفاده کنند و همین امر از لحاظ عاطفی و همچنین به لحاظ هزینه و رفت و آمد مشکلاتی دارد.

وی یادآور شد: حاملگی مربوط به دو زوج است و این درحالیست که بیماران گاهی از سوی خانواده حمایت نمی‌شوند. استرس یک عامل بسیار مهم در مسیر درمان ناباروری است. مواردی داریم که بیمار درمان می‌شود ولی به دلیل استرس شدید باردار نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بیمارانی که آی یو آی می‌شوند نیاز به استراحت کامل ندارند، فقط بعد از آی یو آی 20 دقیقه در آن وضعیت باقی می‌مانند و سپس بیمار به خانه رفته و امور روزانه را انجام می‌دهد و نیازی به استراحت مطلق نیست.

فرزدی تاکید کرد: در حالت نرمال، اسپرم در داخل لوله رحم تخمک را بارور می‌کند. جنین که در داخل لوله رحم تشکیل شد بعد از سه روز به داخل رحم منتقل می‌شود و بعد از سه روز که آندومتر هم آماده شد، جنین داخل آن جایگزین می‌شود. اما در افرادی که مشکل نازایی دارند ما از روش دیگری به نام آی وی اف استفاده می‌کنیم؛ در این روش که روش آزمایشگاهی یا بچه آزمایشگاهی نام دارد، بعد از تشکیل جنین 48 تا 72 ساعت بعد جنین را به داخل رحم منتقل می‌کنیم‌.

وی در خصوص هزینه های درمان ناباروری نیز گفت: هزینه های این روش های درمانی بر اساس آیین نامه جدید طرح سلامت و بر اساس مراکز دولتی و خصوصی متفاوت است. هزینه دارو هم در این مورد مهم است؛ چراکه برای درمان، دارو نیز تجویز می کنیم که اکثر داروها توسط بیمه ها حمایت می شود ولی با این حال هزینه های درمان نسبتا بالا است.

وی ادامه داد: استفاده از جنین فریز شده هم یکی از روش های نوین است که هم عوارض و هم هزینه را کم کرده است؛ یعنی بیماری را که تحت تحریک تخمک گذاری قرار می‌دهیم و هفت یا هشت تخمک و یا هفت تا جنین به دست می آید و ما تمام این جنین ها را منتقل نمی کنیم و بقیه را فریز می کنیم و این فریز مدتها باقی می‌ماند و اگر مریض در این زمان حامله نشد در ماه‌های بعدی از جنین فریز شده استفاده می کنیم‌.

این فلوشیپ تخصصی زنان و زایمان، تاکید کرد: نازایی از رشته‌هایی است که پیشرفت علمی خیلی خوبی داشته و امروزه کارهایی که در مراکز نازایی ایران انجام می‌شود کمتر از سایر کشورها نیست و ما داروها و امکانات بسیار خوبی در اختیار داریم.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی