آیا نخوردن نان و برنج منجر به کاهش وزن می شود؟

نان و برنج

یکی از عادت های غذایی بسیار شایعی که بین افراد و به خصوص در افرادی که تحت رژیم لاغری هستند، رواج فراوان دارد حذف مواد نشاسته ای به خصوص نان و برنج از برنامه غذایی است. این افراد بر این باورند که نان و برنج چاق کننده هستند و باید به طور کامل از الگوی غذایی روزانه حذف شوند.

اما بدانید این گروه غذایی می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کربوهیدرات ها مهم ترین منابع تامین انرژی بدن هستند و حدود ۶۵ ۵۰ درصد کل کالری مصرفی روزانه را به خود اختصاص می دهند، از طرف دیگر، غذاهایی که حاوی نان یا برنج هستند ارزش سیر کنندگی بالایی دارند و فرد تا مدتی پس از مصرف نان یا برنج، احساس گرسنگی نمی کند بنابراین حذف این مواد نشاسته ای مفید از برنامه غذایی باعث می شود شخص احساس گرسنگی مداوم داشته باشد و دچار پرخوری شود.

افرادی که از رژیم های لاغری بسیار کم کالری و فاقد نان و برنج و سایر مواد نشاسته ای استفاده می کنند، در درازمدت قادر به تحمل چنین رژیم دشواری نیستند و برای جبران آن پس از مدت کوتاهی به پرخوری به خصوص مصرف مواد پرکالری پناه می برند و حتما چاقی نیز تشدید می شود.

قندهای ساده متهمند
حذف مواد نشاسته ای از برنامه غذایی علاوه بر اینها، عوارض و زیان های دیگری هم در بردارد، انرژی موردنیاز سلول های عصبی، از کربوهیدرات ها است. چنانچه مواد نشاسته ای از الگوی غذایی حذف شوند، تمایل شخص به مصرف مواد قندی و شیرین افزایش می یابد. مصرف موادقندی باعث پوسیدگی و خرابی دندان ها می شود. علاوه بر آن، مواد قندی بعد از مصرف سریعا جذب خون می شوند و به همین دلیل در فاصله کوتاهی بعد از مصرف ایجاد سیری می کنند. جذب سریع مواد قندی، باعث بالارفتن گلوکز خون و ترشح انسولین می شود و گلوکز خون را پایین می آورد درنتیجه پس از مدتی افت قندخون و عوارض عصبی ناشی از آن بروز می کند، درحالی که مواد نشاسته ای قند خود را به تدریج وارد خون می کنند بنابراین با مصرف این مواد گلوکز خون در حالت متعادل باقی می ماند.

به پروتئین و چربی پناه نبرید
چنانچه مواد نشاسته ای از برنامه غذایی روزانه حذف شوند برای تامین انرژی موردنیاز باید در مصرف چربی ها و مواد پروتئینی افراط شود که این افراط به هیچ وجه مفید نیست. از آنجایی که چربی ها غنی ترین منبع انرژی محسوب می شوند (هر یک گرم چربی ۹ کالری انرژی تولید می کند یعنی تقریبا ۲.۵ برابر یک گرم پروتئین یا کربوهیدرات که در هر یک گرم ۴ کالری انرژی دارند) بنابراین تامین انرژی از چربی ها علاوه بر آنکه احتمال چاقی را خیلی بیش از مواد نشاسته ای افزایش می دهد، باعث اختلالات زیادی از قبیل افزایش چربی های نامطلوب خون، اختلالات قلبی – عروقی و افزایش احتمال سکته و نیز بالا رفتن احتمال ابتلا به سرطان می شود.

اگر کربوهیدرات ها از برنامه غذایی حذف شوند، چربی ها دچار سوخت ناقص می شوند و به جای آنکه به طور کامل متابولیزه شوند و تولید انرژی کنند، ایجاد ترکیبی به نام کتون کرده و باعث بالا گرفتن کتون ها در خون می شوند و عارضه ای به نام کتوز ایجاد می کنند که بسیار زیان آور و خطرناک است و می تواند سلامت انسان را به طور جدی به خطر بیندازد. البته با وجود آنکه مصرف نان، برنج و سایر مواد نشاسته ای در برنامه غذایی روزانه همه افراد ضروری است ولی نباید در مصرف این گروه غذایی افراط کرد زیرا باعث افزایش وزن و چاقی می شوند. درضمن کربوهیدرات ها در صورت مصرف بیش از حد می توانند به آسانی تبدیل به چربی و در بدن ذخیره شوند

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی