آیا استفاده از استروئیدهای مصنوعی به عنوان مکمل ورزشی در ورزشکاران موثر است؟

استروئیدهای قانونی مکمل های تمرینی هستند که ممکن است به افزایش توده عضلانی و افزایش عملکرد ورزشی کمک کنند. مکمل های تمرین معمولاً شامل طیف وسیعی از مواد فعال مانند:

پروتئین: مولکول های حاوی اسیدهای آمینه، که از رشد عضلات حمایت می کنند. آمینو اسیدهای شاخه دار: ای نوع اسیدهای آمینه می توانند تولید پروتئین در بدن را تقویت کنند.  بتا آلانین: پیش ماده کارنوزین است که در هنگام ورزش شدید از عضلات حمایت می کند.

کراتین: ماده ای که به طور طبیعی در سلول های عضلانی وجود دارد و می تواند باعث افزایش توده عضلانی و بهبود عملکرد بدنی شود.

کافئین: محرکی است که می تواند عملکرد ورزشی را افزایش دهد.

استروئیدهای قانونی همان استروئیدهای آنابولیک نیستند. این نوع فرم مصنوعی تستوسترون است که ممکن است پزشکان برای درمان برخی از شرایط هورمونی یا از دست دادن عضله تجویز کنند. گاهی اوقات افراد برای افزایش توده عضلانی و تقویت عملکرد ورزشی از استروئیدهای آنابولیک سو استفاده می کنند. با این حال، این داروها ممکن است عوارض جانبی مضر داشته و بدون نسخه پزشکی غیرقانونی باشند.

اثربخشی و فواید

در زیر اثر بخشی مکمل های ورزشی  که فقط از یک نوع مکمل و ترکیبی از چند مکمل  هستند را بررسی می کنیم.

برخی شواهد نشان می دهد که مکمل های ورزشی که فقط از یک نوع ترکیب ساخته شده اند می توانند باعث بهبود عملکرد عضلانی و بدنی شوند.

یک متاآنالیز در سال 2018 در مجله پزشکی ورزشی انگلیس نشان داد که استفاده از مکمل های پروتئینی در کنار تمرینات ورزشی مقاومتی می تواند اندازه و قدرت عضلات را افزایش دهد.

کراتین یک ماده رایج در مکمل های ورزشی است. انجمن بین المللی تغذیه ورزشی پیشنهاد می کند که این مکمل یکی از موثرترین مکمل های ارگوژنیک برای رشد و عملکرد عضلات است. مکمل های ارگوژنیک موادی هستند که توانایی تولید انرژی در بدن را افزایش می دهند.

یکی دیگر از عناصر تمرینی ارگونرژیک، کافئین است. طبق یک بررسی قدیمی از سال 2008، به نظر می رسد حتی مقدار متوسطی از این محرک معادل 3 میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن مزایای افزایش عملکرد را فراهم می کند.

اثربخشی مکمل های ترکیبی

یک مطالعه 2012 اثرات یک مکمل ورزشی ترکیبی را که حاوی مواد زیر است بررسی کرد:

کافئین

کراتین

آمینو اسید

بتا آلانین

ویتامین های گروه B

یک گروه از شرکت کنندگان قبل از ورزش این مکمل را بیشتر از 3 هفته، مصرف کردند، در حالی که گروه دیگر از دارونما استفاده کردند. کسانی که از این مکمل استفاده می کردند، بهبود قابل توجهی در استقامت عضلانی بدنیشان احساس کردند. آنها همچنین از افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی خبر دادند. بررسی 2018 در ژورنال انجمن بین المللی تغذیه ورزشی نشان می دهد که برخی از مکمل های ترکیبی می توانند عملکرد عضلات را بهبود بخشند. با این حال ، بازرسان یادآوری می کنند که مطالعه و مقایسه این محصولات دشوار است زیرا شرکت ها از ترکیبات مختلف مواد تشکیل دهنده خود محافظت می کنند.

چرا باید از استروئیدهای آنابولیک اجتناب کنید

استروئیدهای آنابولیک می توانند توده عضلانی و عملکرد ورزشی را افزایش دهند.  با این حال ، آنها بدون نسخه پزشکی غیرقانونی هستند. آنها همچنین می توانند عوارض جانبی مضر داشته باشند، از جمله:

پارانویا

تحریک پذیری و پرخاشگری

توهم و شیدایی

مشکلات کلیوی و کبدی

افزایش فشار خون و خطر لخته شدن خون

سکته

حمله قلبی

رشد پستان و کوچک شدن بیضه در مردان

رشد موهای صورت و کاهش اندازه پستان در زنان

برخی از افراد ممکن است به استروئیدهای آنابولیک اعتیاد پیدا کنند. آنها ممکن است برای بهبود عملکرد به آنها اعتماد کنند و با قطع مصرف علائم ترک را تجربه کنند.

علائم احتمالی ترک عبارتند از:

هوس استروئیدها

نوسانات خلقی

بی قراری

افسردگی شدید

بیخوابی خستگی و خواب آلودگی بیش از حد

از دست دادن اشتها

کاهش میل جنسی

خلاصه

استروئیدهای قانونی معمولاً به عنوان مکمل های ترکیبی برای تقویت قدرت عضلانی و تناسب اندام مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات نشان می دهد که در صورت ترکیب با یک برنامه مناسب تناسب اندام، ممکن است موثر باشند.  به طور کلی ، مکمل های ترکیبی بی خطر به نظر می رسند، با خطر کم عوارض جانبی عمده.  با این حال، مطالعات محدودی در مورد تأثیرات طولانی مدت وجود دارد.  افرادی که از مکمل های ورزشی استفاده می کنند نباید اهمیت یک رژیم متعادل و یک برنامه منظم ورزشی را نادیده بگیرند. یک مربی شخصی یا برنامه تناسب اندام می تواند حمایت و انگیزه لازم را برای رسیدن به اهداف تناسب اندام آنها فراهم کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی