کنترل گلوکز با خوردن صبحانه سرشار از پروتئین

صبحانه پروتئینی

به تازگی پژوهشگران دانشگاه میسوری دریافته‌اند که در زنان سالم، مصرف صبحانه‌ سرشار از پروتئین نسبت به مصرف گزینه‌های کم‌پروتئین، سبب بهترشدن کنترل گلوکز در سراسر صبح می‌شود.
 

در افراد سالم، مقدار گلوکز یا قند خون، پس از صرف غذا افزایش می یابد. وقتی گلوکز افزایش پیدا می کند، میزان انسولین نیز افزوده می شود تا گلوکز به باقی بدن هم برسد.

نتایج پژوهش های پیشین نشان داده اند که افزایش بیش از حد گلوکز و انسولین در خون ممکن است به ضعف کنترل گلوکز و با گذشت زمان به افزایش احتمال ایجاد دیابت بیانجامد.

پژوهشگران دانشگاه میسوری پی برده اند که هرگاه زنان، صبحانه سرشار از پروتئین مصرف کنند، نسبت به وقتی که از غذاهای فاقد پروتئین یا با پروتئین کمتر استفاده می کنند، بهتر می توانند میزان گلوکز و انسولین را کنترل کنند.

محققان می گویند در زنان، مصرف پروتئین بیشتر در صبح دارای تاثیری مثبتی بر میزان گلوکز و انسولین است. درصورتی که زنان غذای سالمی را مصرف کنند که به کنترل تراز گلوکز کمک کند درآینده از ابتلا به دیابت مصون می مانند.

این پژوهشگران، زنان 18 تا 55 ساله ای را مورد بررسی قرار داده اند که به مدت 4 روز پشت سر هم از یکی از سه غذای مختلف یا آب استفاده کرده بودند.

میزان کالری غذاهای آزموده شده درهر پرس کمتر از ۳۰۰ کالری و از مقادیر چربی و فیبر یکسانی برخوردار بود اما این غذاها از نظر مقدار پروتئین متفاوت بود صبحانه حاوی پنکیک دارای سه گرم پروتئین، صبحانه سوسیس و تخم مرغ دارای 30 گرم پروتئین و یک املت سوسیس و تخم مرغ دارای 39 گرم پروتئین بودند.

پژوهشگران در خون شرکت کنندگان به مدت 4 ساعت بعد از خوردن صبحانه، مقدار گلوکز و انسولین را پایش کردند.

آنان دریافتند در مقایسه با صبحانه کم پروتئین و پرکربوهیدرات، میزان اوج گلوکز و انسولین بعد از مصرف دو نوع صبحانه سرشار از پروتئین، کمتر بود.

افزون بر این، صبحانه پرپروتئین تر حاوی 39 گرم در مقایسه با صبحانه پر پروتئین 30 گرم کمتر سبب بالا آمدن اوج قند و انسولین پس از صرف غذا شد.

این یافته ها حاکی از آن است که در زنان سالم، مصرف صبحانه سرشار از پروتئین نسبت به مصرف گزینه های کم پروتئین، سبب بهتر شدن کنترل گلوکز در سراسر صبح می شود.

محققان می گویند از آنجا که بسیاری از زنان فقط حدود 10 تا 15 گرم پروتئین ضمن صبحانه مصرف می کنند، به نظر می رسد مقدار 30 تا 39 گرم پروتئین درواقع تغییر چالش برانگیزی در جیره غذایی باشد اما یک راهکار بالقوه برای کمک به این تغییر، ممکن است به صورت استفاده از غذاهای آماده راحت مانند آن چیزی باشد که در این بررسی به کار گرفته شده است.

در این بررسی، فقط زنان سالم و غیر دیابتی و با کنترل مناسب گلوکز شرکت داده شده بودند.

پژوهشگران امیدوارند که مصرف صبحانه سرشار از پروتئین، برای افرادی که دچار پیش دیابت هستند نیز سودمند باشد ولی برای تأیید این مسئله، لازم است در آینده پژوهش هایی انجام شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی