کاهش قند خون با مصرف چای سبز

چای سبز

کاهش قند خون با مصرف چای سبز

مطالعه جدید نشان می دهد که نوشیدن 5 فنجان چای سبز در روز ممکن است به کاهش قند خون و التهاب روده کمک کند.

یک لیوان چای فواید زیادی برای سلامتی دارد. از کاهش خطر ابتلا به سرطان و کمک به مدیریت دیابت گرفته تا بهبود خواب و تقویت خلاقیت، چندین دلیل ثابت شده برای دم کردن یک دسته بزرگ هر روز صبح وجود دارد.

از ژوئن 2022، زمانی که نتایج این مطالعه منتشر شد، دلیل دیگری برای نوشیدن چای داریم. به لطف خواص ضد التهابی چای سبز، مصرف چای سبز باعث کاهش سطح قند خون و کاهش التهاب و نفوذپذیری روده می شود. نفوذپذیری روده یکی از عوامل دخیل در “سندرم روده نشتی” است که بر این مفهوم استوار است که روده بیش از حد نفوذپذیر می تواند سموم یا مواد ناخواسته را وارد جریان خون کند.

محققان کنجکاو بودند که آیا عصاره چای سبز ممکن است به کاهش خطر فاکتورهای سلامت مرتبط با سندرم متابولیک کمک کند سندرم متابولیک گروهی از شرایطی است که اغلب با هم رخ می دهند و خطر بیماری قلبی، دیابت، سکته و موارد دیگر را افزایش می دهند.

 در اینجا چهار مورد از شرایط اصلی مرتبط با سندرم متابولیک آورده شده است:

فشار خون بالای 85/130 میلی متر جیوه

افزایش دور کمر(آقایان: بیشتر از ۱۰۲ سانتی‌متر، خانم ها: بیشتر از ۸۸ سانتی‌متر)

قند خون ناشتا 100 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر یا A1C  5.7 درصد یا بیشتر.

سطح تری گلیسیرید ناشتا بالای 150 میلی گرم در دسی لیتر، HDL کلسترول ناشتا کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر برای مردان یا 50 میلی گرم در دسی لیتر برای زنان

 

محققان در یک مطالعه  از 40 شرکت کننده بهره بردند. 21 نفر با معیارهای سندرم متابولیک مطابقت داشتند ولی 19 نفر مناسب نبودند. به هر یک از آنها آدامس هایی داده شد که حاوی کاتچین (مواد شیمیایی گیاهی پلی فنولیک طبیعی موجود در چای، لوبیا، شراب قرمز، توت فرنگی و سایر گیاهان) بود و مقدار کاتچین در هر آدامس برابر با میزان آن در پنج فنجان چای سبز بود. به افراد دستور داده شد که روزانه یک آدامس به مدت 28 روز مصرف کنند. آنها یک ماه استراحت کردند و هر فرد یک دارونما برای 28 روز بعد مصرف کرد.

در طول دوره تحقیق، به افراد آموزش داده شد که از رژیم غذایی کم پلی فنل استفاده کنند، زیرا چای سبز سرشار از آن است، و آنها نمی خواستند نتایج مطالعه را تغییر دهند (مثلاً اگر یک نفر مقدار قابل توجهی از انواع توت ها، سیب و انگور بخورد).

قبل از شروع مطالعه و همچنین در روزهای 14 و 28 دانشمندان سطح قند خون ناشتا، انسولین، لیپیدها (کلسترول) و پلی فنول رژیم غذایی هر شرکت کننده را اندازه گیری کردند. آنها همچنین درخواست نمونه مدفوع برای بررسی التهاب روده کردند.

نتیجه: نشان داده شد که عصاره چای سبز قند خون را کاهش می دهد و در عین حال التهاب روده و نفوذپذیری را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک و افراد فاقد آن کاهش می دهد.

اهمیت سلامت روده برای انسان در تحقیقات ما نشان داده شده است و نشان می‌دهد که عوامل غذایی مانند چای سبز که سرشار از کاتچین است می‌تواند با محدود کردن التهاب روده و بهبود یکپارچگی روده به کاهش خطر عدم تحمل گلوکز کمک کند. اخبار پزشکی امروز نشان می دهد که مصرف منظم چای سبز این پتانسیل را دارد که بخشی از راه حل مدیریت خطر سندرم متابولیک باشد.

در مرحله بعد، محققان امیدوارند که بیشتر به بررسی چگونگی تأثیر چای سبز بر میکروارگانیسم‌های روده بپردازند و امیدوارند کشف کنند که آیا چای سبز می‌تواند باکتری‌های خوب را تقویت کند و در عین حال به کاهش میزان باکتری های نه چندان مفید در روده کمک کند.

این مطالعه جدید چای سبز نشان داد که مصرف کاتچین از عصاره چای سبز  به میزانی که در حدود پنج فنجان چای سبز بنوشید  می تواند قند خون را کاهش دهد و سلامت روده را افزایش دهد.

شایان ذکر است، با این حال، این یافته از استفاده از یک عصاره بود، نه خود چای سبز و تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا می‌توانیم از مکمل‌ها دور شویم و با نوشیدن پنج فنجان چای، سلامت روده، التهاب مزمن و فواید قند خون را به دست آوریم.

و اما پنج فنجان چای مسلماً زیاد است نوشیدن بیش از حد چای کافئین دار ممکن است منجر به حالت تهوع، سوزش سر دل، احساسات پریشان یا مشکل در خواب شود، بنابراین بهتر است از چای بدون کافئین استفاده کنید. حتی یک لیوان در روز، همراه با یک رژیم غذایی متعادل و غنی از غذاهای کامل، موهبتی برای باکتری های خوب روده، قند خون و کل بدن شما خواهد بود.

گذشته از آنچه می نوشید، آنچه می خورید نیز اهمیت زیادی دارد. همراه با نوشیدن چای سبز، سبد خرید خود را با بهترین غذاها برای مبارزه با التهاب و بهترین غذاها برای سلامت روده پر کنید.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی