چگونه پوست خود را زیبا نگه داریم

پوست زیبا

چگونه پوست خود را زیبا نگه داریم

پوست شما از بدن شما محافظت می کند، اما این همه ماجرا نیست. این چهره ای است که شما به جهان نشان می دهید. وقتی سالم است، منبع زیبایی است. انتخاب هایی که هر روز انجام می دهید بر ظاهر پوست شما تأثیر می گذارد. از این راهنمای بصری برای حفظ  پوستی جوانی، سالم و عاری از چین و چروک استفاده کنید.

  • اگرپوست خوبی می خواهید؟ مراقب رژیم غذایی خود باشید. مصرف بیشتر ویتامین C و مصرف کمتر چربی ها و کربوهیدرات ها با افزایش سن با ظاهر بهتر پوست ارتباط دارد. تغییر رژیم غذایی به ظاهر شما کمک می کند. به نظر می رسد غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند ماهی، میوه ها و سبزیجات به محافظت از پوست کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهند که برای جلوگیری از بروز جوش، از کربوهیدراتهای پیچیده (مانند غلات کامل و ماکارونی) و پروتئین سالم استفاده کنید. لبنیات همچنین ممکن است با تشدید آکنه مرتبط باشد
  • کرم ضد پیری شما ممکن است حاوی ویتامین C یا E باشد. خوردن غذاهای غنی از این ویتامین ها، به علاوه ماده معدنی سلنیوم، می تواند از پوست شما در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت کند. آنها حتی ممکن است علائم پیری مانند چین و چروک و تغییر رنگ پوست را معکوس کنند.
  • ورزش برای هر بخشی از بدن شما از جمله بزرگترین اندام شما پوست مفید است. ورزش کردن گردش خون را بهبود می بخشد و به تغذیه پوست کمک می کند. جریان خون بهتر اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به ارمغان می آورد و ممکن است به پوست شما در تولید کلاژن کمک کند، که چین و چروک را از بین می برد. از عرق کردن ناراحت نباشید ورزش منافذ پوست شما را مسدود نمی کند. بلافاصله بعد از تمرین صورت خود را بشویید و از بستن بندهای محکم سر خودداری کنید که می تواند عرق را به دام بیندازد و باعث تحریک پوست شود.
  • شمع را برای چند شب بسوزانید و اثرات آن را در صورت خود ببینید. داشتن 7-8 ساعت خواب در شب بدن و پوست شما را در بهترین حالت نگه می دارد. نحوه خوابیدن شما نیز اهمیت دارد اگر صورت خود را روی بالش برای سالها در همان حالت قرار دهید و در جایی که پوست به بالش فشرده می شود، دچار چین و چروک می شوید. خوابیدن روی شکم باعث بدتر شدن کیسه های زیر چشم می شود. راه حل چیست؟ به پشت بخوابید.
  • 90 درصد زنان باردار به استرچ مارک یا ترک پوستی مبتلا می شوند و ممکن است بعد از زایمان محو شوند. مرطوب کننده ها می توانند ظاهر استرچ مارک را کمی بهبود بخشند. کرم های تجویزی ویتامین A یا لیزر درمانی نیز ممکن است مفید باشد، اما نباید در دوران بارداری استفاده شود. آکنه یکی دیگر از مشکلات رایج پوستی است که توسط هورمون های اضافی در بدن شما ایجاد می شود. بهترین راه برای جلوگیری از جوش زدن این است که دوبار در روز صورت خود را بشویید و از مرطوب کننده بدون روغن استفاده کنید. قبل از استفاده از محصولات آکنه با پزشک خود مشورت کنید.
  • برخی از زنان هنگام بارداری یا مصرف قرص های ضد بارداری، دچار لکه های تیره ( ملاسما) روی صورت می شوند. افزایش ملانین، ماده ای که به پوست رنگ می دهد، مسئول ایجاد این لکه های تیره است. ملاسما معمولاً بعد از زایمان یا زمانی که قرص را قطع می کنید محو می شود. با زدن کرم ضد آفتاب و اجتناب از آفتاب، از تغییر رنگدانه جلوگیری کنید. ملاسما همچنین می تواند با لایه برداری شیمیایی یا تجویز موضعی هیدروکینون، رتینوئیدها، اسید آزلائیک، نیاسینامید، کوجیک اسید یا اسیدهای هیدروکسی که لکه ها را روشن می کند، درمان شود. اما اجتناب شدید از نور خورشید ضروری است.
  • حدود 90 درصد از آسیب های پوستی ناشی از آفتاب است. با افزایش زمان در معرض نور خورشید قرار گرفتن، خطر ابتلا به سرطان پوست نیز افزایش می یابد. با استفاده همیشگی ضد آفتاب از پوست محافظت کنید. به دنبال محصولاتی باشید که حاوی اکسید روی، دی اکسید تیتانیوم یا آووبنزون ​​هستند. کرم های ضد آفتاب با SPF 30 یا بیشتر بهترین هستند. از کلاه های لبه پهن و آستین های بلند استفاده کنید و از ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر ، زمانی که پرتوها قوی ترین هستند، از آفتاب اجتناب کنید.
  • با افزایش سن، پوست شما تغییر می کند. بدن شما به اندازه کافی کلاژن تولید نمی کند و الاستین که به پوست خاصیت کشسانی می دهد ضعیف می شود. همچنین جایگزینی سلول های پوست با سرعت انجام نمی شود. برای بهبود پیری پوست، لایه برداری کنید تا پوست های مرده را از بین بروند ، از صابون هایی که خاصیت مرطوب کنندگی دارند و پوست را خشک نمی کنند، استفاده کنید. برای کاهش چین و چروک های ظریف از رتینوئیدها استفاده کنید.
  • کافئین موجود در قهوه و چای به دلیل مدر بودن باعث  کاهش آب بدن می شوند. بنابراین مصرف انها ممکن است باعث خشک شدن پوست شما شود. اما یک مطالعه حیوانی نشان داد که کافئین هنگامی که به صورت موضعی روی پوست استفاده می شود، می تواند آسیب های ناشی از نور خورشید را کاهش داده و خطر ابتلا به برخی سرطان های پوست را کاهش دهد.
  • مصرف زیاد الکل برای پوست و بدن شما مضر است. الکل یک ادرار آور است؛ باعث از دست دادن آب بدن می شود. که می تواند به خشکی پوست کمک کند. همچنین رگ های خونی را گشاد می کند. به همین دلیل است که افرادی که الکل مصرف می کنند اغلب صورت سرخ و برافروخته دارند. با گذشت زمان، این رگ های خونی می توانند دائماً آسیب ببینند، به طوری که پوست قرمز می ماند. الکل، به ویژه شراب قرمز، همچنین می تواند باعث بروز بیماری روزاسه شود.
  • سیگار کشیدن برای پوست شما مضر است: پس از آفتاب در ایجاد چین و چروک زودرس و خشکی پوست بعد از خورشید قرار می گیرد. در حقیقت، زیر میکروسکوپ می توانید چین و چروک هایی را در افراد سیگاری 20 ساله مشاهده کنید. سیگار کشیدن باعث کاهش جریان خون در پوست و تجزیه کلاژن شود. کلاژن کمتر به معنی چین و چروک بیشتر است. و بله ، جمع کردن مکرر لب ها باعث ایجاد چین و چروک نیز می شود. شما نمی توانید آسیب را معکوس کنید، اما می توانید با ترک سیگار آن را متوقف کنید.
  • هر روز، پوست شما با آلودگی هایی مانند دود سیگار، دود اگزوز ماشین یا هوای آلوده مواجه می شود. با تمیز نگه داشتن پوستتان، آن را سالم نگه دارید. بسته به نیاز پوست خود، می توانید صورت خود را با صابون ملایم شستشو دهید یا شب ها با اسکراب و تونر ملایم لایه برداری کنید تا سلول های مرده پوست از بین بروند و سپس از کرم رتینوئید و مرطوب کننده استفاده کنید. (افراد دارای پوست چرب همچنان به مرطوب کننده احتیاج دارند؛ و باید از محصولات بدون چربی استفاده کنند.)
  • هوای سرد و باد باعث پوست خشک و پوسته پوسته می شود و می تواند اگزما و روزاسه را بدتر کند. این فقط آب و هوای بیرون نیست گرمای خشک در داخل خانه برای پوست نیز مضر است. با استفاده از مرطوب کننده در خانه، نوشیدن مقدار زیادی آب و استفاده از مرطوب کننده در طول روز با آن مقابله کنید. هنگام بیرون رفتن، ضدآفتاب بزنید.
  • اگر پوستی برنزه می خواهید، از یک محصول ایمن استفاده کنید: از برنزه کننده استفاده کنید. (اما اکثر آنها حاوی ضد آفتاب نیستند، بنابراین هیچ گونه محافظتی در برابر آفتاب ارائه نمی دهند.) به یاد داشته باشید که از کرم های ضد آفتاب با طیف وسیع و مقاوم در برابر آب استفاده کنید و در صورت نیاز هر دو ساعت یا بیشتر تمدید کنید. و اگر پوست شما دائماً خشک است، از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنید تا در هوای مرطوب از ایجاد جوش جلوگیری شود. پس از حضور در استخر بدنتان را آبکشی کنید تا کلر روی پوست شما از بین برود.
امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی