نقش رژیم غذایی پر نمک در بیماری کبد چرب غیر الکلی

رژیم غذایی پر نمک

نقش رژیم غذایی پر نمک در بیماری کبد چرب غیر الکلی

بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شایع ترین اختلال کبدی است که 24/25 درصد از جمعیت بزرگسالان و 67/59 درصد از بیماران دیابتی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد. NAFLD نشان دهنده رسوب بیش از حد چربی داخل کبدی (بیش از 5 درصد وزن کبد) در غیاب علل ثانویه استئاتوز، از جمله سوء مصرف الکل، کاهش وزن سریع، تغذیه کامل تزریقی، داروها، عفونت ویروسی یا سایر بیماری های مزمن کبدی است. پاتوژنز NAFLD شامل عدم تعادل بین هجوم اسیدهای چرب کبدی از رژیم غذایی، لیپولیز بافت چربی و لیپوژنز از نو در مقابل اکسیداسیون بتا اسید چرب کبدی و ترشح لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم است. به عنوان تظاهرات کبدی سندرم متابولیک شناخته شده است و با چاقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی عروقی مرتبط است. همراه با استعداد ژنتیکی، چاقی مرکزی و مقاومت به انسولین، عوامل رژیم غذایی نقش مهمی در توسعه NAFLD دارند.

نمک یا کلرید سدیم یکی از پرکاربردترین افزودنی‌های غذایی در خانه و صنایع غذایی است. میانگین مصرف جهانی نمک 10.06 گرم در روز (معادل 3.95 گرم در روز سدیم) تخمین زده شده است، که دو برابر توصیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) کمتر از 5 گرم در روز است. سازمان بهداشت جهانی (WHO).

مصرف زیاد سدیم با افزایش خطر چاقی، دیس لیپیدمی، فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی، مقاومت به انسولین، دیابت، سکته مغزی و سرطان مرتبط است. یک مطالعه بر روی موش ها نشان داد که یک رژیم غذایی پر نمک NAFLD و استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) را با ایجاد التهاب و استرس اکسیداتیو تشدید کرد. علاوه بر این، در برخی از تحقیقات اپیدمیولوژیک، ارتباط مثبتی بین مصرف سدیم یا نمک در رژیم غذایی و خطر ابتلا به NAFLD  گزارش شده است که متعاقباً توصیه به پیروی از رژیم غذایی کم نمک برای پیشگیری یا سرکوب NAFLD در افراد و بیماران سالم شده است.

خلاصه:

با افزایش شیوع چاقی و دیابت، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به شایع ترین بیماری مزمن کبد در سراسر جهان تبدیل شده است. با این حال، مداخله در سبک زندگی به دلیل فقدان درمان دارویی، همچنان یک رویکرد موثر برای NAFLD است.  اخیراً، نمک، یک ریزمغذی ضروری بدون کالری، به دلیل ارتباط گسترده آن با سلامتی، نگرانی جهانی را ایجاد کرده است. شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی طولانی مدت پر نمک به طور مستقل خطر ابتلا به NAFLD را افزایش می دهد. در دهه های گذشته، تعدادی از مطالعات در مورد مکانیسم، تحقیقات زیادی در مورد NAFLD ناشی از رژیم پر نمک گزارش شده است.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی