نقرسی‌ها لوبیا را با احتیاط بخورند

لوبیا

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: «نقرس اختلالی در سوخت و ساز اسیداوریک است که باعث افزایش تجمع اسیداوریک در خون می‌شود. با افزایش اسیداوریک در خون و رسوب آن در مفاصل کوچک و بافت‌های اطراف بیماری آرتریت به وجود می‌آید. یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و درمان این بیماری اصلاح سبک زندگی و روش تغذیه است.»

دکتر پیام فرح‌بخش در گفت‌وگو با سلامانه گفت: «از آنجا که اسیداوریک در نتیجه متابولیسم ترکیب‌های پروتئینی و ازته تولید می‌شود، باید مصرف تمام ترکیب‌های پروتئینی به‌خصوص پروتئین‌های حیوانی و گیاهی محدود شود. البته با توجه به نقش بسیار مهم پروتئین‌ها، این محدودیت به معنی حذف کاملشان نیست و فقط مصرف منابع پروتئین‌های حیوانی و گیاهی باید نسبت به قبل کمتر شود. بیماران نقرسی باید غذاهایی را که حاوی مقادیر بالای یک نوع پروتئین خاص به نام پورین است، کاهش دهند و کمتر گوشت قرمز بخورند و مایعات بیشتری بنوشند.»
این متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه اغلب مبتلایان به نقرس تصور می‌کنند مصرف آب گوشت مشکلی در افزایش اسیداوریک ندارد، درحالی که این باور اشتباه است،‌ گفت: «برخی از بیماران از خوردن گوشت قرمز در غذاها پرهیز می‌کنند اما آب گوشت را مصرف می‌کنند که باید به این بیماران هشدار داد که آب گوشت به مراتب بیشتر از خود گوشت منجر به بالارفتن اسیداوریک خون می‌شود.»
وی همچنین به مبتلایان به نقرس هشدار داد که مصرف لوبیا، عدس و قارچ را محدود کنند چراکه باعث افزاش اسیداوریک می‌شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی