نان سفید،ارزش غذایی دارد؟

نان سفید

 همه ما مي دانيم که در سراسر دنيا مردم به علت تغيير ذائقه از خوردن نان سفيد لذت مي برند، اما امروز مي خواهيم شما را با برخي واقعيت ها درباره اين نان آشنا کنيم.

ارزش غذايي نان سفيد آن قدر پايين است که به نان مرده معروف است. به نقل از سايت «Prevention»، مصرف نان سفيد مي تواند براي سلامت شما خطر جدي محسوب شود. دولت سوئيس سال هاست که درباره خطر مصرف نان سفيد اطلاع رساني مي کند و براي جلوگيري از مصرف آن توسط شهروندان براي خريد نان سفيد، ماليات اعمال مي کند و پول به دست آمده را به نانواها مي دهد تا قيمت نان سبوس دار را پايين بياورند. دولت کانادا قانوني تصويب کرده و غني سازي نان سفيد با ويتامين هاي مصنوعي را منع کرده است زيرا نان بايد حاوي ويتامين هاي طبيعي موجود در غلات باشد. در واقع نان سفيد، يک نان مرده است. اما واقعيت هايي درباره آن:

چرا رنگ اين نان سفيد است در حالي که آرد گندم سفيد نيست؟

ج: زيرا آردي که براي پخت نان سفيد استفاده مي شود از طريق مواد شيميايي سفيد مي شود. بنابراين با خوردن نان سفيد، سفيدکننده شيميايي مي خوريد.

درتمام دنياکارخانه هاي آرد از مواد شيميايي سفيد کننده آرد از جمله اکسيد نيتروژن، کلرين، کلريد، نيتروسيل و بنزويل پروکسيد مخلوط با نمک هاي شيميايي مختلف استفاده مي کنند! عوامل سفيد کننده نان يعني اکسيد کلريد ترکيب شده با پروتئين در آرد باقي مي ماند و آلوکسن (alloxan) توليد مي کند؛ آلوکسن نوعي سم است که براي ايجاد ديابت در حيوانات آزمايشگاهي استفاده مي شود.

کلرين اکسيد، روغن جوانه گندم را از بين مي برد و عمر مفيد آن را کوتاه مي کند.

در پروسه سفيد کردن آرد، نيمي از اسيدهاي چرب غيراشباع که ارزش غذايي بالايي دارد و همچنين تقريبا تمامي ويتامين E از بين مي رود. در نتيجه، باقي مانده آرد در نان سفيد حاوي پروتئين هايي با کيفيت پايين و نشاسته چاق کننده است اما مواد مغذي ديگري که طي اين پروسه از بين مي رود:

۵۰ درصد کلسيم

۷۰ درصد فسفر

۸۰ درصد آهن

۹۸ درصد منيزيم

۷۵ درصد منگنز

۵۰ درصد پتاسيم

۶۵ درصد مس

۸۰ درصد تيامين

۶۰ درصد ريبوفلاوين

۷۵ درصد نياسين

۵۰ درصد اسيد پانتوتنيک و تقريبا ۵۰ درصد پيريدوکسين.

برخي از محققان معتقدند؛ نان چاودار سبوس دار، بهترين گزينه براي مصرف و حفظ سلامت است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی