وقتی تیروئید دردساز می‌شود

تیروئید

بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید (Hypothy roidism) از مصرف برخی صیفی جات و حبوبات مانند لوبیا، سویا و بادام زمینی که دارای ترکیبات گواتر هستند، پرهیز کنند چرا که ممکن تیروئیدشان درد ساز شود.

کم کاری و پرکاری غدد تیروئید یکی از عوامل مهم به وجود آورنده مشکلات چاقی و لاغری در افراد است و از این سو کنترل این غدد در بدن با انجام تست‌های تیرویدی برای همه افراد و انجام غربالگری‌های مورد نیاز در خصوص مادران باردار از سوی متخصصان این امر توصیه می‌شود زیرا عدم کنترل و درمان باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌هایی در زمان قبل و بعد از بلوغ در جوانان و نوجوانان و حتی کودکان می‌شود.
 
کم کاری تیروئید به این معنی بوده که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند و در طولانی مدت این کم کاری می‌تواند باعث ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله چاقی، درد مفاصل،‌ ناباروری، سقط جنین در دوران بارداری و یا بیماری‌های قلبی شود البته جای نگرانی نیست امروزه می‌توان با استفاده از هورمون تیروئید و مصرف برخی از داروها این کم‌کاری را درمان کرد و جلوی ابتلا به بیماری را گرفت.
 
نشانه‌ها و علایم کم کاری تیروئید
علایم کم کاری تیروئید بسته به میزان شدت بیماری متفاوت است در اوایل ممکن است نشانه‌هایی چون خستگی، یبوست، خشکی پوست،‌ درد و حساسیت مفاصل، ریزش مو، کاهش ضربان قلب و افسردگی در فرد مبتلا به وجود بیاید.
 
مجید حسن قومی متخصص تغذیه با اشاره به علایم کم‌کاری و مشکلات به وجود آورنده عارضه کم کاری تیروئید می‌گوید : کاهش تعریق، افزایش وزن و اختلال قاعدگی از سایر علایم کم کاری تیروئید در افراد است که اگر این علایم بعد از بلوغ در افراد دیده شود مشکلاتی چون چاقی، اختلال قاعدگی، ریزش مو و حتی سقط جنین را نیز به وجود می‌آورد از این لحاظ به مادران باردار توصیه می شود که حتما تست‌های تیروئید خود را در زمان غربالگری‌های ماهیانه خود انجام دهند تا جلوی بروز برخی از مشکلات گرفته شود و از سوی دیگر با برخی از کم‌کاری تیروئید‌های مادر زادی مواجه هستیم که اگر تیم پزشکی در روزهای اولیه تولد نوزاد متوجه این اختلالات نشوند مشکلاتی از جمله عقب ماندگی‌ها، ناشنوایی‌ و اختلالات عصبی را در آینده برای نوزادان به وجود خواهد آورد.
 
پرکاری غده تیروئید و عوارض آن
افزایش بیش از حد هورمون تیروئید مورد نیاز بدن را پرکاری تیروئید می‌گویند که این افزایش هورمون نیز مانند کم کاری مشکلاتی را نیز به همراه می‌آورد.
 
حسن قومی گفت: علایمی چون فشار خون بالا، افزایش وزن، حالت لرزش و بی‌قراری افراد نشانه‌های پرکاری غده تیروئید است که در گاهی از مواقع با ضعف در عضلات ناحیه شانه و لگن نیز همراه است.
 
در خصوص پرکاری غده تیروئید توجه به زمان شروع این اختلال نیز مهم است زیرا اگر فرد قبل و بعد از بلوغ دچار این اختلال شود به بیماری ژیکانتی (غول آسایی) مبتلا می‌شود که استخوان‌ها به شکل ناهنجاری رشد کرده‌اند و فرد قد بلند و نامعقول‌تری نسبت به دیگران دارد.
 
سیستم غذایی مبتلایان به کم کاری و پرکاری غده تیروئید
هورمون‌هایی که از غده تیروئید ترشح می‌شود برای سلامتی بدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که بر متابولیسم بدن نیز اثر می گذارد، توجه به رژیم غذایی مناسب برای این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است.
 
حسن قومی در این خصوص گفت: مبتلایان به تیروئید از مصرف انواع کلم‌ها (کلم قرمز، کلم‌سفید، بروکلی، و. . . ) ، شلغم ، کرفس و حتی بادام زمینی باید خودداری کنند حتی در بسیاری از منابع، خوردن اسفناج و نوشیدن قهوه نیز منع شده است.
زیرا که برخی از متخصصان معتقدند که نوشیدن بیش از حد قهوه متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد از این رو مشورت با یک متخصص تغذیه در خصوص نوع رژیم غذایی مصرفی که موثر بر روند متابولیک بدن است، ضروری و اثر گذار می‌شود.
 
مبتلایان به کم‌کاری تیروئید به رژیم غذایی خود توجه کنید
مبتلایان به کم‌کاری تیروئید بهتر است به غذاهای خود نمک ید دار اضافه کنند از غذاهای دریایی چون (ماهی و میگو) مواد غذایی غنی شده از سیلیسیم ( گوشت ، ماهی و حبوبات) و لبنیات استفاده کنند و با پیروی از رژیم های خاص که تحت نظر متخصصان تغذیه است کم کاری خود را کنترل و متوقف کنند.
 
مبتلایان به پرکاری تیروئید از رژیم غذایی خاص خود پیروی کنید
یکی از بزرگترین مشکلات افراد مبتلا به پر کاری تیروئید افزایش بیش از حد وزن شان است که در بسیاری از مواقع آزار دهنده و مضر سلامتی افراد می‌شود.
 
این متخصص تغذیه گفت: در صورتی که مبتلا به پرکاری غده تیروئید هستید به یک متخصص تغذیه و غدد مراجعه کنید تا مشکلات پرکاری و کم‌کاری حل شود تا با تجویز داروهای مورد نیاز و رژیم‌های خاص بتوان کالری که بیش از حد به بدن منتقل می‌شود را کنترل کرد.
 
بنابراین در ابتدا توجه به علایم و نشانه‌های بروز کم‌کاری و پرکاری تیروئید بسیار مهم است و افراد در مواجه با هرگونه از نشانه‌های ذکر شده باید تست‌های تیروئید را انجام دهند تا قبل از بروز مشکلات بزرگتر بتوان روند بیماری را کنترل کرد و با رژیم‌های خاص و مصرف و عدم مصرف برخی از مواد غذایی تا حد قابل توجه‌ای بتوان جلوی کاهش و افزایش وزن را در افراد کنترل و متوقف کرد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی