فواید مصرف روزانه قرص ویتامین D

ویتامین دی

مصرف روزانه قرص ویتامین D عملکرد ورزشی بهبود و خطر بیماری های قلب را کاهش می دهد.

با توجه به یافته های یک مطالعه مقدماتی که درکنفرانس سالانه غدد درون ریز در ادینبورگ ارائه شده است، مصرف مکمل های ویتامین D  می تواند عملکرد ورزشی را بهبود و خطر ابتلا به بیماری های قلبی کاهش دهد.

ویتامین D، که  هم ویتامین و هورمون است، کمک می کند تا سطح کلسیم و فسفات در خون کنترل  شود و برای تشکیل استخوان ها و دندان ها ضروری است.  منابع ویتامین D  شامل روغن ماهی و تخم مرغ است اما دریافت به اندازه کافی از طریق رژیم غذایی به تنهایی دشوار است. اکثر مردم با در معرض گذاشتن پوستشان در مقابل اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید ویتامین D را تولید می کنند.

مطالعات قبلی نشان می دهد که ویتامین D می تواند عمل آنزیم 11-βHSD1، که برای ساخت کورتیزول ” هورمون استرس ” لازم است مسدود کند. بالا بودن میزان کورتیزول ممکن است با تنگ کردن شریان ها و رگ های خونی باریک و تحریک کلیه ها با حفظ آب بدن فشار خون را بالا برد. ویتامین D ممکن است سطح کورتیزول در گردش را کاهش دهد، که از لحاظ تئوری می تواند عملکرد ورزشی را بهبود و خطر ریسک ابتلا به بیماری قلبی عروقی را پایین بیاورد.
در این مطالعه، محققان دانشگاه ملکه مارگارت در ادینبورگ، به 13  فرد بزرگسال سالم که از لحاظ سن و وزن همسان شده بودند به مدت 2 هفته روزانه 50μg  ویتامین D و یا دارونما داده شد.

بزرگسالان دریافت کننده ی  مکمل ویتامین D فشار خون در مقایسه با کسانی که دارونما دریافت کرده بودند پایین بود و همچنین سطوح پایین تری از هورمون کورتیزول در ادرار خود داشتند. در تست ورزش یافتند که گروه دریافت کننده ی ویتامین D می تواند 6.5km  در مدت  20 دقیقه دوچرخه سواری کنند که در مقایسه با ابتدای آزمایش که فقط می توانستند 5km  دوچرخه بزنند 30 % افزایش یافته بود و همچنین  خستگی فعالیت بدنی در انها کمتر بود.

در حدود ده میلیون نفر در انگلستان احتمالا سطوح پایین ویتامین D دارند. به طور متوسط، از هر ده  فرد بزرگسال در تابستان یک نفرو در زمستان از هر پنج نفر 2 نفر سطوح پایین ویتامین D دارند.از آنجا که مردم با پوست تیره تر در استفاده از نور خورشید برای تولید ویتامین D کمتر کارآمدتر هستند از هر 4 نفر فرد بزرگسالان با پوست تیره 3 نفر کمبود ویتامین D در زمستان دارند.

دکتر راکوئل رووالتا اینیستا، همکاری نویسنده این مطالعه گفت: مطالعه مقدماتی ما نشان می دهد که مصرف مکمل های ویتامین D می تواند سطح آمادگی جسمانی را بهبود  و عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند فشار خون کمتر کند.

سرپرست این مطالعه دکتر عماد الدجیلی  گفت: کمبود ویتامین D یک سندرم خاموش است که به مقاومت به انسولین، دیابت، آرتریت روماتوئید و خطر بالای ابتلا به انواع خاصی از سرطان ارتباط  دارد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی