فواید روزه داری در دیابت و چاقی

فواید روزه داری

چگونه روزه داری می تواند از مقاومت به انسولین مرتبط با چاقی جلوگیری کند.

امروزه افراد بیشتری روزه می گیرند، نه فقط برای اهداف مذهبی بلکه برای کاهش وزن و افزایش متابولیسم.  محدودیت مصرف غذا ممکن است فعالیت متابولیکی را بیش از آنچه محققان معتقد بودند افزایش دهد، حتی مطالعات نشان می دهند که ممکن است این عمل به مبارزه با پیری نیز کمک کند. طبق تحقیقات دیگر، روزه داری همچنین ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد و ریتم شبانه روزی را تقویت کند، بنابراین سلامت کلی را تقویت می کند.

دکتر(Ayse Leyla Mindikoglu)، استادیار پزشکی و جراحی در کالج پزشکی در هوستون، و همکارانش از روش معنوی اسلامی ماه رمضان برای بررسی فواید روزه داری از سحر تا غروب آفتاب استفاده کردند. محققان دریافتند که انجام این نوع روزه داری به مدت 30 روز باعث افزایش سطح پروتئین های خاصی می شود که می توانند مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده و از اثرات سو رژیم غذایی غنی از چربی و قند جلوگیری کنند.  این تحقیق بر روي 14 فرد سالم، که از طلوع تا غروب آفتاب به مدت 15 ساعت روزه بودند، در ماه رمضان انجام شد. به نظر محققان “زمان و مدت زمان بین وعده های غذایی” خیلی نکته کلیدی است.

هنگام روزه داری ، شرکت کنندگان هیچ نوع غذا یا نوشیدنی مصرف نکردند. قبل از شروع روزه، محققان از شرکت کنندگان نمونه خون گرفتند. دانشمندان همچنین خون شرکت کنندگان را پس از 4 هفته ناشتایی و 1 هفته پس از پایان روزه داری آزمایش کردند. نمونه های خون سطح بالاتری از پروتئین ها به نام تروپومیوزین (TPM)  1، 3 و 4 را نشان داد.

TPM بیشتر به دلیل نقش آن در تنظیم انقباض عضله اسکلتی و قلب شناخته شده است.  با این حال، TPM همچنین برای حفظ سلامت سلولهایی که برای مقاومت به انسولین مهم هستند و در صورت آسیب دیدن، آنها را ترمیم می کند.

TPM3به طور خاص، نقش مهمی در بهبود حساسیت بدن به انسولین دارد. حساسیت بهتر به انسولین به معنی کنترل بهتر قند خون است.  مطالعه فعلی نشان داد که سطح TPM 1،  3 و 4 (محصولات پروتئینی ژنی) در ابتدا و یک هفته پس از پایان روزه داری بطور قابل توجهی افزایش می یابد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی