فواید خواب کافی و به موقع

خواب

اگر به موقع و به اندازه کافی بخوابید و در زمان مشخص نیز بیدار شوید فواید بسیاری به خودتان خواهید رساند.

زندگی امروزی به ناچار مضراتی هم داشته است. سیکل خواب و بیداری انسان در طول دهه‌های اخیر کاملا تغییر کرده است. شاید تکنولوژی در این بین بی‌تقصیر نباشد.
اکثر ما شب‌ها تا دیروقت بیداریم، بی‌آنکه بدانیم متحمل چه زیان‌هایی می‌شویم. کار روزانه و ترافیک شهری باعث می‌شود تا شهرنشینان شب‌ها کمی بیشتر از حد معمول بیدار بمانند. اگر شب‌ها کمی زودتر بخوابیم چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

از محل کار برگشته و کودکان نیز حمام کرده‌اند. آن‌ها حالا اسباب‌بازی‌ها را کنار گذاشته و در تخت خواب خود به آرامی خوابیده‌اند. شما هم خیلی خسته‌اید ولی همچنان پلک‌هایتان را باز نگه داشته‌اید. ترجیح می‌دهید پای تلویزیون بنشیند و یا گشت‌وگذاری در دنیای اینترنت داشته باشید. اکثر مردم حالا سر را از گوشی‌های همراه خود بلند نمی‌کنند و شب‌ها تا دیروقت به آن خیره می‌شوند.

صبح‌ها هم طبق معمول با سختی فراوان از خواب بیدار می‌شوید و گاهی اوقات نیز با تاخیر در محل کار و یا کلاس درس حاضر می‌شوید. در تمام طول روز بی‌حوصله و خواب‌آلود هم هستید و این مسئله خود زندگی را سخت‌تر می‌کند.
حتی اگر یک ساعت هم زودتر بخوابید، تاثیرات مثبت فراوان آن را خواهید دید. همین یک ساعت در وضعیت سلامت جسمانی و حتی روانی شما معجزه خواهد کرد. اگر باور نمی‌کنید باید مزایای علمی ثابت شده زودتر خوابیدن را بخوانید.

بهبود سلامت جسمانی
زودتر خوابیدن به این معنا نیست که دیگر هرگز بیمار نمی‌شوید. صدها پژوهش در مورد ارتباط زودتر خوابیدن و تقویت دستگاه ایمنی بدن انجام شده و همگی نشان داده‌اند که زودترین خوابیدن دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند. بنابراین می‌توان گفت که اگر می‌خواهید از دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی چاقی پیشگیری کنید کافی است زودتر بخوابید.

کاهش درد
زودتر خوابیدن از شدت دردهای مزمن و حاد می‌کاهد. چندین پژوهش در این ارتباط انجام شده که نشان می‌دهند خواب کافی از شدت دردهای جسمانی کم می‌کند.

کاهش افسردگی و اضطراب
خواب کافی میزان اضطراب را به شدت کم می‌کند. بنابراین اگر خواب کافی داشته باشید کمتر احساس نگرانی خواهید داشت. در مطالعه‌ای نشان داده شد که اختلال در خواب در نهایت باعث خواهد شد تا افکار منفی بیشتر وارد مغز شخص شود. این کار میزان اضطراب در شخص را افزایش داده که خود موجب افزایش افسردگی نیز می‌شود. بنابراین کافی است کمی زودتر بخوابید تا تحت تاثیر عوارض روانی کم‌خوابی قرار نگیرید.

شاداب‌تر باشید
همه ما دوست داریم خوشحال‌تر و شاداب‌تر باشیم. این خواسته چندان هم دور از دسترس نیست، فقط کافی است زودتر بخوابید. یادتان نرود که دیگران از خوشحالی شما بسیار خوشحال خواهند شد.

هشیارتر می‌شوید
خواب کافی با هشیاری بیشتر ارتباط مستقیم دارد. هشیاری بیشتر در کار و زندگی روزمره نیز خیلی به کار شما خواهد آمد.

وزن متناسب
اگر خواب کافی داشته باشید متابولیسم بدن شما تنظیم خواهد شد. بدن از طریق متابولیسم منظم به وزن ایده آل خواهد رسید.

ظاهر آراسته‌تر
هیچ کس از گودی تیره پای چشم خوشش نمی‌آید. اگر زودتر بخوابید خواهید دید که این گودی‌ها به تدریج کوچکتر شده و در نهایت نیز از بین خواهند رفت.

رژیم غذایی بهتر
اگر خواب کافی داشته باشید اشتهای بهتری برای غذا خوردن خواهید داشت. البته در این صورت جذب غذا نیز افزایش خواهد یافت.

حافظه قوی‌تر
آیا شما هم همه چیز را به سرعت فراموش می‌کنید؟ شاید دلیلش این است که خواب کافی ندارید. بنابراین این روش را حتما امتحان کنید. کافی است کمی زودتر بخوابید تا خواب کافی داشته باشید.

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که خواب کافی به این معنا است که اگر دیرتر بخوابید و دیرتر هم بیدار شوید خواب کافی خواهید داشت، اما این چنین نیست. ساعات خواب انسان باید از یک چرخه ایده آل پیروی کند. برخی فکر می‌کنند اگر امشب یک ساعت کمتر بخوابند، فردا آن را جبران خواهند کرد. اما در این مورد هم اشتباه می‌کنید.

امتیاز 2.7 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی