طرز تهیه و ارزش غذایی سالاد جوانه ماش و گندم

جوانه گندم

مواد لازم (براي 4 نفر)

جوانه ماش

4ليوان

100كيلوكالري

جوانه گندم

9قاشق غذاخوري

240كيلوكالري

گوجه فرنگي خرد شده

2ليوان

50كيلوكالري

هويج خرد شده

1ليوان

25كيلوكالري

كرفس خرد شده

2ليوان

35كيلوكالري

لوبيا قرمز پخته

1ليوان

100كيلوكالري

روغن زيتون

2قاشق غذاخوري

180كيلوكالري

آب‌ليمو

به ميزان دلخواه

صفر

طرز تهيه
 
ابتدا گوجه‌فرنگي، كرفس و هويج را به صورت نگيني خرد كرده و با لوبيايي كه از قبل پخته‌ايد، در كاسه‌اي بزرگ مخلوط كنيد. آن‌گاه جوانه ماش و گندم را نيز افزوده و سپس نمك، آب‌ليمو و روغن زيتون را اضافه كنيد و براي 20 دقيقه در يخچال قرار دهيد. به اين ترتيب، سالادتان آماده خوردن خواهد شد.
اين غذا تقريباً داراي 730 كيلوكالري انرژي است و با تقسيم كردن آن به چهار قسمت مساوي هر قسمت 180 كيلوكالري انرژي خواهد داشت. البته در صورت افزودن سس يا ماست به اين سالاد ميزان انرژي دريافتي به 250 كيلوكالري هم خواهد رسيد.

خواص لوبيا
 
حبوبات يكي از منابع پروتئين گياهي هستند كه قدرت سيركنندگي بالايي دارند زيرا به ثابت ماندن قند خون كمك مي‌كنند. البته نبايد از ميزان كالري آنها غافل شد زيرا با خوردن هر 100 گرم از اين ماده غذايي 260 كيلوكالري انرژي دريافت مي‌شود بنابراين نبايد در مصرف‌شان زياده‌روي كرد. لوبيا قرمز نيز از اين اصل مستثنا نبوده و علاوه بر اينها داراي 1 گرم پتاسيم است بنابراين كساني كه فشار خون بالايي دارند، مي‌توانند آن را در برنامه غذايي خود بگنجانند. نكته ديگر وجود 130 ميكروگرم اسيد فوليك است بنابراين خوردن آن به خصوص براي كساني كه مشكل قلبي دارند مي‌تواند يك عادت غذايي خوب به حساب آيد. فقط تنها نكته‌اي را كه بايد درباره حبوبات به ويژه لوبياي قرمز به خاطر داشته باشيد آن است كه داراي تركيبي به نام لكتين بوده كه در صورت خوب نپختن مي‌تواند ايجاد تهوع و اسهال كند بنابراين لوبياهاي‌تان را خوب بپزيد تا با خوردن آن اين عوارض به شما دست ندهد.

خواص گوجه‌فرنگي
 
وجه تمايز اين سبزي تابستاني و قرمز در مقايسه با سايرين، ميزان و تنوع آنتي‌اكسيداني است كه در آن وجود دارد به طوري كه علاوه بر ويتامين C مملو از بتاكاروتن و زيگزانتين بوده و به اين ترتيب مصرف مرتب آن نه تنها با كاهش كلسترول بد خون از بروز بيماري‌هاي قلبي پيشگيري مي‌كند بلكه روند پيري را به تأخير مي‌اندازد و احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها به خصوص سرطان پروستات، معده، روده، دهان و ركتوم را به حداقل مي‌رساند. مطالعات نشان داده‌اند، عادت به خوردن 7 تا 8 عدد گوجه‌فرنگي متوسط در هفته احتمال ابتلا به سرطان‌هاي ياد شده را تا 60 درصد كاهش مي‌دهد. يادتان باشد كه هر گوجه‌فرنگي متوسط با وزني معادل 85 گرم مي‌تواند 36 درصد از نياز روزانه به ويتامين C را تأمين كند. البته در صورتي كه پخته شده باشد به جاي اين ويتامين، گوجه‌فرنگي سرشار از ليكوپن خواهد بود كه مي‌تواند به عنوان يك آنتي‌اكسيدان بسيار قوي به وضعيت سلامت‌تان كمك كند.

خواص کرفس
 
اين سبزي كم كالري انتخاب مناسبي براي كساني است كه قصد كاهش وزن دارند. علاوه بر اينها عادت به خوردن آن به كساني كه به آرتروز دچارند، توصيه مي‌شود. بنابراين خوردن سالادي متشكل از اين سبزي (چه خام و چه پخته) مي‌تواند براي ميانسالان انتخابي مناسب باشد. اين سبزي مملو از فيبر است به طوري كه با خوردن 100 گرم از آن 1 گرم فيبر تامين مي‌شود بنابراين كساني كه مشكل سيستم گوارشي دارند، بهتر است اين سبزي را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانند. به خصوص كساني كه به يبوست دچارند با دريافت هر چه بيشتر فيبرغذايي حركات دودي روده تحريك شده و مدفوع سريع‌تر به جلو رانده و دفع مي‌شود. البته فيبر نفاخ است بنابراين بهتر است حد مشخصي از آن در روز دريافت شود يا به صورت بخارپز شده به مصرف برسد. يادتان باشد كه اين عادت غذايي بايد با افزايش دريافت مايعات همراه شود.

همراه اين غذا
 
شما مي‌توانيد به جاي آبليمو از سركه بالزاميك استفاده كنيد اما از آنجا که اين سركه، رنگ تيره‌اي دارد، ترجيحا حين مصرف، آن را روي سالادتان بريزيد. البته ماست هم مي‌تواند به شكل مخلوط‌شده با آبليمو و كمي سبزيجات معطر به هر چه خوش‌طعم كردن سالادتان كمك كند. تخم‌مرغ آب‌پز نيز مي‌تواند در كنار افزايش ارزش غذايي اين سالاد، قدرت سيركنندگي آن را بالاتر ببرد.

اگرديابت داريد
 
خوردن سبزيجات در كنار جوانه‌ها مي‌تواند به تثبيت قند خون شما كمك كند؛ به خصوص اگر ديابت شما از نوع دو باشد. در ضمن، بهتر است چاشني سالاد شما سركه بالزاميك باشد كه باز هم براي بيماري شما گزينه بهتري است. البته ميزان روغن زيتون مصرفي‌تان را بايد به نصف قاشق مرباخوري محدود كنيد.

اگر بيماري قلبي داريد
 
علاوه بر سبزي‌هاي ياد شده، شما مي‌توانيد كلم بروكلي هم به سالادتان بيفزاييد زيرا اين سبزي منبع اسيد فوليك و پتاسيم است كه هر دو به سلامت قلب‌تان كمك مي‌كنند. فقط آن را با سس مايونز ميل نكنيد زيرا منبع چربي است. به جاي آن، ماست كم‌چرب را به كار برده و سالادتان را با تمام گروه‌هاي غذايي كامل كنيد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی