شیر شکلات برای شما مفید است یا مضر؟

شیر شکلات

شیر شکلات اغلب به عنوان یک راه عالی برای ریکاوری پس از تمرین و هنگامی که سعی می کنید کلسیم و ویتامین D دریافتی کودکان را افزایش دهید یک جایگزین خوبی برای شیر گاو معمولی معرفی می شود. با این حال، بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا محتوای قند بالای شیر شیرین ارزش غذایی آن را تحت الشعاع قرار می دهد؟

شیر شکلات شیری است که معمولاً با کاکائو و شکر طعم دار می شود. اگرچه انواع غیر لبنی وجود دارد، اما این مقاله بر روی شیر شکلاتی ساخته شده با شیر گاو تمرکز دارد.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا شیر شکلات برای سلامتی مفید است یا بد.

سرشار از مواد مغذی

شیر شکلات معمولاً از مخلوط کردن شیر گاو با کاکائو و شیرین کننده هایی مانند شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا تهیه می شود.

شیر شکلات نسبت به شیر شیرین نشده از نظر کربوهیدرات و کالری غنی تر است اما در غیر این صورت دارای سطوح مشابهی از مواد مغذی است. بسته به نوع، 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر شکلات:

کالری: 206

پروتئین: 8 گرم

کربوهیدرات: 26 گرم

شکر: 24 گرم

چربی: 8.4 گرم

کلسیم: 21 درصد از ارزش روزانه (DV)

ویتامین دی: 16٪ از ارزش روزانه (DV)

ریبوفلاوین: 31 درصد از ارزش روزانه (DV)

پتاسیم: 9 درصد از ارزش روزانه (DV)

فسفر: 20 درصد از ارزش روزانه (DV)

 

شیر شکلات همچنین حاوی مقادیر کمتری روی، سلنیوم، ید، منیزیم و ویتامین های A، B1، B6، B12 است.

شیر یک پروتئین کامل در نظر گرفته می شود – به این معنی که تمام 9 اسید آمینه ضروری بدن شما را تامین می کند.

شیر به ویژه غنی از لوسین است، که به نظر می‌رسد آمینو اسیدی است که بیشترین نقش را در ساخت و حفظ عضلات قوی دارد

شیر همچنین سرشار از اسید لینولئیک مزدوج (CLA)، نوعی چربی امگا 6 است که در گوشت و لبنیات، به ویژه حیواناتی که با علف تغذیه می‌شوند، یافت می‌شود. برخی از مطالعات نشان می دهد که سی ال ای(CLA) ممکن است مزایای کاهش وزن کمی داشته باشد اگرچه همه مطالعات موافق نیستند.

از طرف دیگر، به دلیل شیرین بودن شیر شکلات، 1.5 تا 2 برابر بیشتر از شیر گاو شیرین نشده قند دارد.

اکثر مقامات بهداشتی توصیه می کنند قندهای افزوده شده را به کمتر از 5 تا 10 درصد از کالری دریافتی روزانه خود یا کمتر از 10 قاشق چایخوری شکر اضافه شده در روز برای متوسط بزرگسالان محدود کنید.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر شکلات می تواند تا 3 قاشق چایخوری شکر اضافه شده داشته باشد. بنابراین نوشیدن بیش از حد نوشیدنی می تواند حدود 30 درصد از حد توصیه شده روزانه را تشکیل دهد.

خلاصه

شیر شکلات می تواند همان مواد مغذی موجود در شیر معمولی گاو را برای شما فراهم کند. با این حال، حاوی کالری بیشتر و 1.5 تا 2 برابر بیشتر از شیر گاو شیرین نشده است.

مفید برای سلامت استخوان

شیر شکلات سرشار از کلسیم است همان ماده معدنی اصلی موجود در استخوان‌های شما.

لبنیات بزرگترین منبع کلسیم رژیم غذایی در ایالات متحده و کانادا است، حدود 72 درصد از کلسیم دریافتی روزانه یک فرد را تامین می کند. باقیمانده از سبزیجات، غلات، حبوبات، میوه ها، گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ به دست می آید.

کلسیم موجود در لبنیات به راحتی قابل جذب است. محققان معتقدند این ممکن است دلیل اصلی ارتباط مداوم لبنیات با رشد استخوان‌های قوی در کودکان و نوجوانان باشد.

شیر همچنین سرشار از پروتئین و فسفر است و همچنین اغلب با ویتامین D غنی شده است که همگی مواد مغذی اضافی برای ساخت و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های قوی هستند.

این خاصیت ممکن است توضیح دهد که چرا بسیاری از مطالعات مصرف شیر و فرآورده های لبنی را با خطرات کمتر شکستگی و بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان به ویژه در افراد مسن مرتبط می دانند.

از آنجایی که بخش عمده ای از تحقیقات در مورد لبنیات و سلامت استخوان با دختران و زنان چینی و قفقازی انجام شده است، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی لبنیات در همه اقوام و جنسیت ها مورد نیاز است.

گفته می شود، این مواد مغذی منحصر به لبنیات نیستند. سایر غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از حبوبات، آجیل، دانه ها، جلبک دریایی، سبزیجات برگ دار، ملاس سیاه و برخی از انواع توفو.

چندین غذا نیز معمولاً با کلسیم و ویتامین D غنی شده اند، از جمله برخی از انواع غلات و آب میوه، و همچنین برخی از شیرهای گیاهی و ماست.

خلاصه

شیر سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر و ویتامین D است. این مواد مغذی در ساختن و حفظ استخوان‌های قوی نقش دارند و ممکن است با افزایش سن از استخوان‌های شما محافظت کنند.

کمک به شما در ریکاوری پس از تمرین

شیر شکلات ممکن است به ریکاوری عضلات شما بعد از یک تمرین طاقت فرسا کمک کند.

این به این دلیل است که نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات و پروتئین به ویژه در جبران قندها، مایعات و الکترولیت های از دست رفته در طول ورزش موثر هستند.

این خاصیت ممکن است توضیح دهد که چرا شیر شکلات اغلب به عنوان یک نوشیدنی ریکاوری عالی تبلیغ می شود. گفته می‌شود، بیشتر مطالعاتی که فواید آن را نشان می‌دهند بر روی ورزشکارانی انجام می‌شود که تمریناتشان معمولاً شدیدتر و مکررتر از ورزشکاران معمولی است.

به همین دلیل، مشخص نیست که افراد غیر ورزشکار تا چه اندازه از نوشیدن شیر شکلات برای بهبودی پس از تمرین سود می برند.

 

بررسی 12 مطالعه گزارش داد که شیر شکلات در بهبود نشانگرهای ریکاوری پس از ورزش، مانند لاکتات سرم و کراتین کیناز سرم (CK) موثرتر از سایر نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات و پروتئین نیست.

بنابراین، یک اسموتی خانگی یا سایر وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های متعادل احتمالاً به همان اندازه در کمک به بازیابی ماهیچه‌های شما پس از تمرین موثر هستند و در عین حال بسیار مغذی‌تر هستند.

خلاصه

شیر شکلات شامل ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات است که ممکن است به تقویت توانایی بدن شما برای ریکاوری بعد از تمرین کمک کند. با این حال، وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های متعادل احتمالاً گزینه‌های مغذی‌تر و به همان اندازه مؤثر هستند.

 

مضرات شیر شکلات

سرشار از قندهای افزوده

به طور معمول، حدود نیمی از کربوهیدرات های موجود در شیر شکلات از قندهای اضافه شده به دست می آید. برخی از برندها از شربت ذرت با فروکتوز بالا (HFCS) استفاده می کنند،  شربت ذرت نوعی شیرین کننده است که با چاقی و دیابت مرتبط است.

اکثر مقامات بهداشتی توصیه می کنند که بزرگسالان و کودکان مصرف قندهای اضافه شده خود را محدود کنند.

به عنوان مثال، انجمن قلب آمریکا (AHA) توصیه می کند که زنان و کودکان کمتر از 100 کالری یا 6 قاشق چایخوری شکر اضافه شده در روز مصرف کنند در حالی که مردان باید کمتر از 150 کالری یا 9 قاشق چایخوری در روز مصرف کنند.

یک فنجان (240 میلی لیتر) شیر شکلات به طور کلی حاوی 11 تا 17 گرم شکر اضافه شده در حدود 3 تا 4 قاشق چایخوری است. این در حال حاضر تا یک سوم از حد متوسط روزانه مردان و بیش از نیمی از حد بالای روزانه زنان و کودکان است.

مصرف بیش از حد قندهای افزوده شده با افزایش وزن و خطر بیشتر بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری قلبی و حتی انواع خاصی از سرطان ها مرتبط است.

رژیم های غذایی سرشار از قندهای افزوده شده نیز با آکنه، پوسیدگی دندان و افزایش خطر افسردگی مرتبط است.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف 17 تا 21 درصد کالری از شکر افزوده شده ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا 38 درصد افزایش دهد در مقایسه با مصرف کمتر از 8 درصد کالری از شکر اضافه شده.

علاوه بر این، مشخص شده است که قند اضافه شده از طریق افزایش مصرف کالری و چربی بدن، خطر بیماری قلبی را در کودکان افزایش می دهد. همچنین عوامل خطر بیماری قلبی مانند کلسترول LDL (بد) و سطح تری گلیسیرید را افزایش می دهد.

همه نمی توانند آن را تحمل کنند

شیر شکلات حاوی لاکتوز است، قند طبیعی موجود در شیر و سایر محصولات لبنی.

بسیاری از مردم در سراسر جهان نمی توانند لاکتوز را هضم کنند و هر زمان که لبنیات مصرف می شود گاز، گرفتگی عضلات یا اسهال را تجربه می کنند.

علاوه بر این، برخی از افراد به شیر حساسیت دارند یا هنگام نوشیدن آن دچار یبوست مزمن می شوند. این در کودکان خردسال بیشتر از بزرگسالان است

خلاصه

شیر شکلات سرشار از قند و لاکتوز است، پروتئینی که بسیاری از مردم قادر به هضم آن نیستند. آلرژی به شیر نیز به ویژه در کودکان خردسال شایع است.

آیا باید شیر شکلات بخورید؟

 شیر شکلات مواد مغذی مهمی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین D را فراهم می کند که ممکن است برای سلامتی مفید باشد. با این حال، کالری و قند افزوده بالایی دارد که می تواند به افزایش وزن کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را افزایش دهد.

مصرف شیر شکلات در کودکان باید به دقت کنترل شود. مصرف بیش از حد آن می تواند به چاقی، پوسیدگی و سایر مشکلات سلامتی در کودکان کمک کند

اگرچه شیر شکلات یک نوشیدنی خوشمزه است، اما باید آن را بیشتر به عنوان یک دسر در نظر گرفت تا یک نوشیدنی برای کودکان و بزرگسالان.

     خلاصه

     شیر شکلات کالری و قند افزوده بالایی دارد و باید در حد اعتدال مصرف شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی