سوالاتی که همه‌ی ما درباره چربی بدن داریم

چربی بدن

تعجب آور نیست که چربی توسط یک هاله‌ی منفی احاطه شده است. از همه مهم‌تر اینکه چربی، ماده‌ای است که هر رژیم گیرنده‌ای سعی می‌کند آن را از دست بدهد. اما آیا همه‌ی چربی‌ها بد هستند؟ چربی چه نقشی در بدن ما ایفا می‌کند؟ و هنگامیکه شما چربی از دست می‌دهید، این چربی به کجا می‌رود؟ ما برای پاسخ به سوالات شما درباره‌ی سوزاندن این کلمه‌ی سه حرفی وحشتناک، با متخصصان مشورت کرده و جدیدترین مطالعات را بررسی کردیم، که چکیده‌ی آنرا در ادامه می‌خوانید.

آیا خوردن مواد غذایی خاصی می‌تواند به شما کمک کند که چربی بسوزانید؟
در حالیکه غیر منطقی بنظر می‌رسد، اما خوردن، در واقع می‌تواند به شما کمک کند که چربی بسوزانید و وزن کم کنید! البته اگر مواد غذایی درستی را انتخاب کنید. مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، آجیل و حبوبات، برای تجزیه و هضم شدن، به کار و تلاش بیشتری نیاز دارند، بنابراین بدن شما مجبور است برای هضم آنها سخت‌تر کار کند (و کالری بیشتری بسوزاند).

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله‌ی تغذیه‌ی بریتانیا منتشر شد، دریافت که افزایش پروتئین مصرفی به جلوگیری از افزایش مجدد وزن بعد از کاهش وزن کمک می‌کند، و مواد غذایی تند مانند فلفل هندی نیز ممکن است باعث افزایش سوخت و ساز بدن شود.

کپسایسین، ترکیبی که باعث تندی فلفل‌هاست، نه تنها به سرکوب اشتها کمک می‌کند، بلکه محققان دانشگاه پوردو دریافته‌اند که این ماده در واقع می‌تواند در افراد رژیم گیرنده، کالری سوزی را افزایش داده و هوس کردن را کاهش دهد.

باور کنید یا نه، خوردن چربی می‌تواند به شما کمک کند که چربی از دست بدهید. مشخص شده رژیم غذایی مدیترانه‌ای که به مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون اتکا دارد، حس سیری را افزایش داده و در نتیجه کاهش وزن را بیشتر می‌کند. مهمتر از همه، رژیم غذایی مدیترانه‌ای نسبت به رژیم‌های کم چرب در کاهش خطر ابتلای شما به حمله قلبی نیز موثرتر می‌باشد.

آیا عضله، سنگین‌تر از چربی است؟
این کلیشه‌ی کاهش وزن، بارها و بارها مطرح می‌شود و پاسخ کوتاه به این سوال «بله» است. دکتر جان کندی، مدیر کاردیولوژی پیشگیرانه و سلامتی در بیمارستان مارینا دل ری در کالیفرنیا و نویسنده The Heart Health Bible می‌گوید: عضله، سنگین‌تر از چربی است، اما هنگام پاسخ به این سوال باید به یاد داشته باشید که یک کیلو، یک کیلوست، خواه عضله باشد، خواه چربی.

تفاوت در اینجاست که عضله، بسیار متراکم‌تر و فشرده‌تر از چربی است. اگر شما بخواهید یک سانتیمتر مکعب عضله را با یک سانتیمتر مکعب چربی مقایسه کنید، عضله واقعا سنگین‌تر خواهد بود. تمرینات قدرتی و سایر ورزش‌هایی که متحمل وزن می‌شوند، می‌توانند به عضله‌سازی و لاغر نگه داشتن شما کمک کنند.

آیا عضله واقعا کالری بیشتری نسبت به چربی می‌سوزاند؟
این سوال مانند یک باور غلط کاهش وزن بنظر می‌رسد، اما در واقع درست است. عضله برای حرکت طراحی شده است، بنابراین انرژی را با سرعت بالاتری نسبت به چربی که برای ذخیره یا حفظ انرژی بکار می‌رود می‌سوزاند.

با اینحال کندی یاداوری می‌کند که یک کیلو عضله در حالت استراحت، حدود ۷ تا ۱۰ کالری در روز می‌سوزاند و چربی ۲ تا ۳ کالری. بنابراین برای ایجاد یک رژیم غذایی یا شکستن آن، روی عضله‌ی دو سر جدیدتان حساب نکنید.

بهترین ورزش برای چربی سوزی چیست؟
دکتر برایان کوئبمن، مدیر NEW Program، یک برنامه‌ی کاهش وزن یکپارچه در اورنج کانتی کالیفرنیا، می‌گوید: در واقع هیچ تمرینی وجود ندارد که برای چربی سوزی از همه بهتر باشد. با اینحال آن نوع ورزشی که بیشترین کالری را خواهد سوزاند، تمرینی است که باعث شود یک عضله آنقدر سخت کار کند که مجبور شود برای پیدا کردن کالری کافی در جریان خون برای ادامه دادن تمرین، کوشش زیادی انجام دهد.

آهسته دویدن، تمرینات دوار، دویدن روی پله‌ها، نمونه‌های خوبی از تمرینات فوق العاده‌ی چربی سوز هستند. برای سوزاندن چربی، حداقل باید با ۷۰ درصد حداکثر ضربان قلبتان ورزش کنید. سعی کنید برای نظارت بر پیشرفت‌تان با یک نمایشگر ضربان قلب تمرین کنید، و بخاطر داشته باشید که ورزش بیش از حد دشوار، می‌تواند بیش از اندازه از ماهیچه‌های شما کار بکشد، و باعث شود که آنها در کالری سوزی، کمتر موثر واقع شوند.

وقتی چربی از دست می‌دهید، این چربی به کجا می‌رود؟
ممکن است اخیرا شنیده باشید که می‌گویند ما چربی را بازدم می‌کنیم. این در واقع تا حدودی درست است. کوئبمن توضیح می‌دهد: هنگامی که یک شخص وزن کم می‌کند، تا زمانیکه بسیار گرسنه نشود، بدنش چربی جذب می‌کند. سپس بدن، چربی را به کربوهیدرات که می‌تواند بعنوان انرژی استفاده شود، تبدیل می‌کند و آن را به دی اکسید کربن، آب، و گرما متابولیزه می‌کند. دی اکسید کربن، گازی است که ریه‌ها بازدمش می‌کنند.

آیا داشتن چربی شکم خطرناک‌تر است؟
هر کسی که با اضافه وزن مبارزه می‌کند، به احتمال زیاد یک ناحیه‌ی مشکل‌دار دارد که وزن اضافی‌اش در آنجا انباشته شده است. در حالیکه این محل در افراد مختلف، متفاوت است، اما چربی خانم‌ها معمولا در باسن و کمر جمع می‌شود و مردان، بیشتر چربی‌شان را در ناحیه‌ی شکم ذخیره می‌کنند.

گمان می‌رود که چربی شکم، بسیار خطرناک باشد. تحقیقات نشان داده که این چربی اضافه در اطراف اندام‌های داخلی، خطر سلامتی بزرگتری نسبت به افزایش وزن در نواحی دیگر دارد. دور کمر بیشتر، نه تنها عامل افزایش شیوع دیابت نوع ۲ در بین مردم است، بلکه افرادی با وزن طبیعی که در ناحیه‌ی شکمشان چربی اضافه دارند، نسبت به افرادی با وزن طبیعی و نسبت نرمال دور کمر به دور باسن، سه برابر بیشتر در معرض مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی، و دو برابر بیشتر در معرض مرگ به علت‌های دیگر قرار دارند.

آیا تمام چربی‌ها بد هستند؟
پاسخ منفی است. بدن شما دارای دونوع سلول چربی است، سفید و قهوه‌ای، که وظایف بسیار متفاوتی دارند. دکتر آرون سیپس، استادیار پزشکی در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد می‌گوید: کار یک سلول چربی سفید، ذخیره‌ی کالری چربی برای استفاده در آینده است. وقتی ما کالری بیشتری مصرف می‌کنیم، چربی سفید رشد می‌کند. در نهایت، ما چربی را به دو روش دریافت می‌کنیم: سلول‌های چربی ما بزرگتر می‌شوند، و همچنین ما تعداد بیشتری از آنها را می‌سازیم.

اما کار سلول‌های چربی قهوه‌ای، تولید گرما است. برای انجام این کار، این سلول‌ها چربی را بطور موقت ذخیره می‌کنند، بطوریکه بتواند بعنوان یک منبع سوخت بکار رود. این سلول‌های چربی قهوه‌ای، یا چربی‌های خوب، با BMI پایین مرتبطند، و این پتانسیل را دارند که متابولیسم را افزایش دهند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ درمجله‌ی پزشکی نیو انگلند منتشر شد، دریافت فعالیت چربی‌های قهوه‌ای در مردان دارای اضافه وزن، کاهش می‌باید.

همین موضوع باعث شده که نقش چربی قهوه‌ای بدن در ارتباط با چاقی، کماکان مجهول باقی بماند. مطالعه‌ای که در نسخه آگوست ۲۰۰۵ مجله متابولیسم سلولی منتشر شد، دریافت که چربی سفید می‌تواند به چربی قهوه‌ای تبدیل شود. برای تشخیص اینکه این مسئله دقیقا چطور اتفاق می‌افتد، به تحقیقات بیشتری نیاز است که ممکن است بطور بالقوه برای ساخت داروهایی که می‌توانند این اثر را تقلید کنند، بکار رود.

آیا چربی، کالری بیشتری نسبت به سایر مواد مغذی دارد؟
کندی می‌گوید: وقتی اکثر مردم درباره یک کالری فکر می‌کنند، آن را مانند چیزی در نظر می‌گیرند که باعث می‌شود وزنتان افزایش یابد. اما در واقع یک کالری فقط یک واحد انرژی مواد غذایی است. بطور خاص، یک کالری، مقدار انرژی است که برای افزایش دمای یک گرم آب به اندازه‌ی یک درجه‌ی سلسیوس مورد نیاز است.

انسانها از کالری به همان نحوی استفاده می‌کنند که ماشین‌ها از گازوئیل، یعنی برای حرکت کردن. با در نظر گرفتن این مساله، چربی، متراکم ترین ماده‌ی مغذی از نظر کالری است، چون در هر گرم ۹ کالری دارد، در حالیکه کربوهیدرات‌ها و پروتئین درهر گرم ۴ کالری دارند.

آیا چربی، طعم و مزه دارد؟
آخرین یافته‌ی مربوط به مواد مغذی نشان می‌دهد که ممکن است اینگونه باشد. در واقع چربی، طعم و مزه‌ی منحصر بفرد خودش را دارد. برای سال‌ها، اعتقاد بر این بود که چربی، تنها به غذاها بافت اضافه می‌کند، و بعنوان انتقال دهنده‌ی مزه عمل می‌کند، اما تحقیقات جدید دانشگاه پوردو نشان می‌دهد که شاید چربی، این شایستگی را داشته باشد که در لیست طعم‌ها در کنار تلخ، شیرین، شور، ترش و اومامی، جایی را به خود اختصاص دهد.

این طعم متفاوت به نام اولئوگاستوس، منحصرا توسط شرکت کنندگانی که ۵ طعم دیگر را تشخیص می‌دادند شناسایی شد. نظر آنها چه بود؟ آنها معتقد بودند که چربی، چندان خوشمزه نیست. دانشمندان گمان می‌کنند که شاید بدن طوری برنامه ریزی شده باشد که چربی‌ها را دوست بدارد، نه اسیدهای چرب را (بلوک‌های ساختمانی چربی).

یک توضیح احتمالی این است که هنگامیکه چربی تجزیه می‌شود، اسیدهای چرب در مواد غذایی انباشته می‌شوند و مانند یک زنگ خطر عمل می‌کنند تا چیزی را نخورید که ممکن است شما را بیمار کند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی