سلامتی کودکان آینده با تغذیه صحیح مادران باردار

تغذیه صحیح مادران باردار

آرزوی هر پدر و مادری داشتن فرزندی سالم و زیباست هر زن سالمی كه پیش از آبستنی و در دوران بارداری تغذیه مطلوبی داشته باشد بیشترین بخت رابرای برخورداری از حاملگی بدون عوارض و سپس تولد كودكی سالم را داراست. دوران بارداری دوران مراقبتهاست. یكی از مواردی كه بانوان باردار باید در خصوص آن بیشتر مراقبت كنند تغذیه و رژیم غذایی در این دوران است كه بدون اغراق می‌توان گفت كل زندگی آینده بچه را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. در حقیقت عادتهای شما در طول دوران بارداری می‌تواند بر همه عمر فرزندانتان تاثیر گذارد. بهترین راه برای ابراز عشق نسبت به بچه‌تان این است كه زندگی سالمی را در پیش بگیرید.
● پیشنهاداتی در شروع یك حاملگی مطلوب :
▪ اگر سیگار می‌كشید الكل مصرف می‌كنید یا هرگونه مواد مخدر غیر مجاز استعمال می‌نمایید بی‌درنگ همه آنها را قطع كنید.
▪ در مصرف كافئین (موجود در قهوه و چای) زیاده‌روی نكنید.
▪ اگر معمولاً‌ بیسكویت یا چیپس را بعنوان خوراكیهای میان وعده مصرف كنید برای تغذیه بهتر با سبزیجات و میوه‌های درشت با كیفیت بالا و تازه نیاز خود را با غذاهای شیرین و ترد مرتفع سازید.
▪ از مصرف هرگونه مواد مكمل نظیر ویتامین C اضافی یا گیاهان دارویی خودداری كنید.
▪ با وجودی كه آب ضروری‌ترین ماده مغذی است از یاد رفته لقب گرفته است. بی ‌آبی حاملگی‌تان را به خطر می‌افكند آب در خنك كردن بدن انتقال مواد مغذی و محصولات زاید مرطوب ساختن دستگاه گوارش و بافتها به شما كمك كرده و به عنوان ضربه‌گیر و محافظ جنین در حال رشد عمل می‌كند.
▪ دریافت فولات در دوران بارداری به منظور جلوگیری از اختلالات لوله عصبی بچه در حال رشد و تكامل بسیار حیاتی و مهم می‌باشد. از اینرو مقدار فولات توصیه شده در زمان بارداری را باید با مصرف غذاهای تقویت شده مكملهای ویتامینی و یا تركیبی از این دو فراهم نمود.
▪ شیرهایی را انتخاب كنید كه درون ظروف كدر بسته‌بندی شده‌اند و برای حفظ مواد مغذی موجود در آن نظیر ریبوفلاوین و ویتامینA ، پس از مصرف بلافاصله در یخچال نگهدارید. زیرا این مواد تحت تاثیر نور از مقدارشان كاسته می‌شود.
▪ بیشتر اوقات میوه‌ها و سبزیجات خام را مصرف كنید . حتی پختن غذا با درجه حرارت مناسب نیز موجب از بین رفتن بعضی از ویتامینها می‌شود. بویژه آنهایی‌كه به حرارت حساس‌اند مثل ویتامینC و فولات
▪ اگر میوه‌ها و سبزیجات را می‌پزید، از طریق بخارپز كردن سریع در یك دیگ درپوش‌دار مواد مغذی آنها را حفظ كنید.
▪ در صورت امكان پوست میوه‌ها و سبزیجات را میل كنید.
▪ اكثر غلات مانند برنج و پاستا، چه قبل و چه بعد از پختن نیازی به خیساندن و شستن ندارند. شستن یعنی دور ریختن مواد غذایی آنها
▪ با مصرف روزانه سه وعده فرآورده‌های لبنی نیاز شما به كلسیم به راحتی برآورده می‌شود. غذاهایی مانند شیر، پنیر، ماست، علاوه بر كلسیم، حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی نیز هستند.
● توصیه در رابطه با افزایش وزن مادر:
افزایش وزن بر اساس وزن برای قد قبل از بارداری به صورت شاخص توده بدن (BMI) بیان می‌كنند این افزایش وزن سبب كم شدن میزان مرگ و میر شیرخوار، افزایش متوسط وزن تولد، كاهش شیوع نوزاد با وزن تولد كم می‌شود.
● پیشنهاداتی برای رفع یبوست:
یكی از فواید مصرف فیبر در دوران بارداری كاهش یبوست است. فیبر مدفوع را نرم می‌كند و به حجم آن می‌افزاید و همچنین با تحریك روده‌ها، عبور مدفوع را سریعتر و آسانتر می‌سازد. مصرف بیشتر مایعات و فیبر در كنار یكدیگر ضروری است. از این رو نوشیدن روزانه حداقل ۸ لیوان از مایعات بدون كافئین از جمله شیر، آب و آب‌میوه اثرات سودمند فیبر را افزایش می‌دهد. فیبر به وسیله غذاهایی چون گندم كامل (سبوس دار) میوه‌ها، سبزیها، حبوبات، آجیل و دانه‌ها به حفظ نظم اجابت مزاج كمك می‌كند.
● پیشنهاداتی برای رفع سوزش معده (ترش كردن):
سوزش معده با خوردن وعده‌های كوچك و متعدد كاهش می‌یابد. پوشیدن لباسهای گشاد و راحت، آرام غذا خوردن و بلند كردن زیر سر هنگام خواب می‌تواند كمك نماید.
سلامتی بچه شما و وزن او هنگام تولد به افزایش وزنی مربوط می‌شود كه شما در طول حاملگی بدست می‌آورید. بچه شما در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز به بعد هر روز یك اونس (۳۰ گرم) به وزن جنین افزوده می‌شود. انرژی زیادی صرف این رشد می‌گردد. به همین خاطر است كه گفته‌اند: دوران بارداری زمان محدود كردن كالری (انرژی نیست).
● پیشنهاداتی برای رفع بیماری صبحگاهی:
در جایی كه می‌خوابید به اندازه كافی جریان هوای تازه وجود داشته باشد. وجود بوی لباسهای چرگ و سایر بوهای موجود در خانه می‌تواند معده شما را ناراحت كند. صبح هنگام ابتدا كمی نان برشته یا غلات خشك پخته میل كنید. كمی مربا روی نان برشته، طعم آنرا بهتر می‌كند، ولی از افزودن كره یا مارگارین خودداری كنید.
● پیشنهاداتی برای حالت تهوع در طول روز:
▪ احتمالاً‌ وقتی معده شما خالیست، حالت تهوع به شما دست می‌دهد به جای سه وعده غذای بزرگ در طول روز، غذا را در چندین وعده كوچك مصرف كنید.
▪ به هنگام صرف غذا از نوشیدن مایعات یا خوردن سوپ خودداری کنید.
▪ چنانچه احساس تشنگی می کنید، چند قطعه یخ را امتحان کنید.
▪ چربیها و غذاهای پرب می توانند معده را ناراحت کنند.
▪ مواد غذایی زیر را به مقدار کم مصرف کنید:
كره، مارگارین،‌ عصاره گوشت، روغن، مایونز، سس چرب سالاد، نان شیرینی و شیرینی‌های خانگی ، غذاهای پرادویه مانند غذاهای طبخ شده با سیر، پیاز، فلفل سیاه، فلفل قرمز و سایر ادویه‌هایی كه می‌توانند موجب ناراحتی معده شما شوند و از مصرف آنها باید پرهیز شود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی