رژیم لاغری 7 روزه

رژیم لاغری 7 روزه

رژیم لاغری 7 روزه

امروزه با مکانیزه شدن شغل‌ها، تحرک افراد روزبه روز کمتر شده و این موضوع باعث بروز معضل چاقی شده است. این معضل یک ضعف عمده در ظاهر و تناسب اندام فرد محسوب می‌شود و هم برای سلامتی فرد ضرر دارد. حال فرض کنید برای همین فرد شرایطی پیش آمده است که باید به سرعت وزن خود را کم کند؛ مثلا به یک میهمانی بزرگ دعوت شده یا یک قرار مهم دارد و زمان کافی برای تهیه لباس مناسب ندارد و لباسی که دوست دارد بپوشد کمی برایش تنگ شده است؛ در چنین مواردی اولین سوالی که به ذهن این شخص خطور می‌کند این است که آیا راه‌حل عملی‌ای وجود دارد که بتواند با آن وزن خود را به سرعت کاهش دهد و لباس مورد علاقه خود را بپوشد و ظاهر مناسبی داشته باشد؟

در ادامه این مطلب شما را با یک رژیم غذایی 7 روزه آشنا خواهیم کرد که می‌توانید با انجام آن وزن خود را تا 7 کیلوگرم کاهش دهید.

اهمیت انتخاب یک رژیم غذایی مناسب

نکته مهم در انتخاب روش صحیح برای لاغر شدن این است که همیشه به دنبال رژیم‌های غذایی طبیعی برای این کار باشیم و هرگز از قرص‌ها و مکمل‌های مختلف لاغری که با ترفندهای تبلیغاتی مانند معجزه لاغری و … سعی در فریب مردم دارند؛ استفاده نکنید. با یک برنامه‌ریزی صحیح و رژیم غذایی سالم و درست می‌توانید بدن خود را به وزن دلخواهتان برسانید. ایده حذف یک یا دو وعده اصلی غذایی یا وعده‌های غذایی نامنظم، به هیچ وجه نمی‌تواند به کاهش وزن شما کمک کند و سلامتی شما را نیز به مخاطره می‌اندازد. این نکته را نیز همیشه به خاطر داشته باشید که اهداف دست نیافتنی برای خود تعریف نکنید چون بدن شما تا حد مشخصی می‌تواند از پس ورزش‌های سنگین و رژیم‌های غذایی بربیاید.

رژیم جنرال موتورز چیست؟

رژیم غذایی 7 روزه، که با نام رژیم غذایی جنرال موتورز (GM) از آن یاد می‌کنند، جزء آن دسته از برنامه‌های غذایی می‌باشد که با انجام آن می ‌توان وزن خود را بین 6 تا 7 کیلوگرم در طول یک هفته کاهش دهید. با انجام این رژیم، کالری‌های دریافتی بدن کمتر شده و در نتیجه فرد با سرعت بیشتری لاغر می‌شود؛ اما این روش هم مانند تمامی روش‌های لاغری مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید از تمامی جوانب بررسی شود تا انجام آن به سلامتی فرد آسیب نزند که در این مطلب به آنها پرداخته خواهد شد.

اطلاعات درستی از تاریخچه و چگونگی ارائه این رژیم غذایی در دست نیست. ابتدا تصور همگانی این بود که این رژیم برای کارمندان شرکت جنرال موتورز طراحی و ارائه شده است که حد زیادی رد شد. مدت انجام این رژیم 7 روز است و هر روز ملزم به استفاده از مواد غذایی خاصی خواهید بود که بیشتر مجوز مصرف سبزیجات را خواهید داشت و تنها در روزهای انتهایی مجوز مصرف گوشت را دارید. عامل مهم افزایش وزن دریافت کالری بیش از نیاز بدن است؛ دلیل لاغری سریع فرد با این روش، استفاده از غذاهای کم‌کالری مثل میوه‌ها و سبزیجات می‌باشد؛ پس میزان کالری‌ای که در طول روز مصرف می‌شود از میزان دریافتی آن بیشتر خواهد بود. کارشناسان تغذیه بر این باورند که این روش سریع‌ترین و طبیعی‌ترین روش برای کاهش وزن بدون دخالت هیچگونه ماده شیمیایی است. این رژیم غذایی هیچ محدودیت شغلی و سنی ندارد و هر کسی می‌تواند با این رژیم براحتی وزن خود را کاهش دهد.

برای شروع رژیم غذایی جنرال موتورز، مهمترین نکته آماده‌سازی ذهن و تعریف هدف برای خود می‌باشد؛ چون در صورتی که هدفی را با ذهنی آماده در ذهن خود تعریف کرده و دنبال کنید، هر چقدر که جلوتر بروید، بیشتر به این باور خواهید رسید که به آن دست خواهید یافت و در نتیجه برای رسیدن به آن هدف تمام تلاش خود را خواهید کرد و بازده کار شما بالا خواهد رفت. در مدت انجام این رژیم غذایی فقط باید از مواد غذایی‌ای که در دستور این رژیم تجویز شده‌ است، استفاده کنید. ذکر این نکته ضروریست که این رژیم به هیچ عنوان از شما نمی‌خواهد که در طول روز گرسنه بماند؛ چرا که نتیجه عکس داده و بجای کاهش وزن با افزایش وزن روبرو خواهید شد و تمام زحماتتان به باد خواهد رفت. شاید برای شما هم عجیب به نظر برسد که در این زمان کم و بدون گرسنگی کشیدن بتوانید بطور مؤثری از وزن خود کم کنید ولی این رژیم دقیقا به گونه‌ای طراحی شده است که با در نظر گرفتن کالری موجود در مواد غذایی، بتوانید در تمامی ساعات روز سیر باشید؛ تنها موردی که روی آن تأکید می‌شود، عمل کردن دقیق به دستورات این رژیم است.

اهداف رژیم غذایی جنرال موتورز

  • کاهش وزن بدن تا 7 کیلوگرم فقط در 7 روز
  • سم‌زدایی کامل از بدن
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش
  • افزایش توان چربی‌سوزی بدن

دستور رژیم لاغری 7 روزه برای کاهش وزن تا 7 کیلوگرم

قبل از هر چیزی ذکر این نکته ضروریست که قبل از این رژیم غذایی باید با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید. همانطور که اشاره شد، این رژیم غذایی 7 روز زمان می‌برد و شما برای کاهش وزن 7 کیلوگرمی باید فقط مواد غذایی‌ای که در دستورالعمل آن ذکر شده است را استفاده کنید:

1.      روز اول رژیم لاغری : مصرف میوه‌های تازه

روز اول برای شما بسیار سرنوشت‌ساز خواهد بود؛ چرا که شما قدم اول را برای رسیدن به هدف برمی‌دارید و یک تغییر اساسی در زندگی خود می‌دهید؛ پس طبیعیست که این روز برای شما کمی دشوار باشد. در این مرحله شما باید از میوه‌های مختلف استفاده کنید؛ صیفی‌جات مانند هندوانه و طالبی می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. ذکر این نکته ضروریست که استفاده از موز در بین میوه‌ها مجاز نیست؛ همچنین شما حق استفاده از سبزیجات چه بصورت خام و چه پخته را هم نخواهید داشت. مصرف آب بین 8 تا 12 لیوان را فراموش نکنید. پس در روز اول هر زمان که احساس گرسنگی کردید فقط و فقط میوه مصرف کنید.

2.      روز دوم رژیم لاغری : مصرف سبزیجات

برعکس روز اول که شما مجاز به استفاده از سبزیجات نبودید؛ در روز دوم هر چقدر که دوست دارید می‌توانید از سبزیجات مختلف استفاده کنید؛ حتی این مجوز را دارید که سبزیجات را بپزید ولی در پخت سبزیجات نباید به هیچ عنوان از روغن استفاده کنید. استفاده از لوبیای پخته شده، هویج خام یا آب‌پز، کلم بروکلی، خیار، کاهو و … در این روز بسیار توصیه می‌شود. جالب است بدانید که سیب‌زمینی هم جز سبزیجات محسوب می‌شود و به علت داشتن کربوهیدرات بالا، می‌توانید آن را بصورت آب‌پز در وعده صبحانه مصرف کنید تا در طول روز بسوزد و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف را داشته باشید. در این روز شما شاهد تغییراتی در عمکرد دستگاه گوارش خود خواهید بود و این امکان وجود دارد که تعداد دفعات مراجعه شما به سرویس بهداشتی بیشتر شود. مصرف آب بین 8 تا 12 لیوان را فراموش نکنید.

3.      روز سوم رژیم لاغری : تجربه داشتن پوستی سالم با مصرف میوه‌ها و سبزیجات

در واقع روز سوم برنامه‌ غذایی جنرال موتورز، ترکیب دو روز قبل است؛ به این ترتیب که شما اجازه دارید در طول روز هم از سبزیجات و هم از میوه‌ها استفاده کنید. موارد منع مصرف این مرحله، موز و سیب‌زمینی می‌باشد؛ بقیه میوه‌ها و سبزیجات را می‌توانید با ترتیب دلخواه خود استفاده کنید برای مثال نوبت صبح صبح رژیم سبزیجات و در نوبت بعدازظهر رژیم میوه را داشته باشید و یا برعکس و یا بصورت ترکیبی از آنها استفاده کنید. مانند مراحل قبل، باید 8 تا 12 لیوان آب مصرف کنید.

4.      روز چهارم رژیم لاغری : مصرف موز و شیر

روز چهارم جزء روزهای جذاب این رژیم غذایی است. شما در طول روز مجاز هستید بین ۸ تا ۱۲ عدد موز بخورید و حداکثر ۳ لیوان شیر مصرف کنید. شاید از این قضیه احساس نگرانی کنید که برنامه روز چهارم به گونه‌ای طراحی شده که شما احساس گرسنگی کنید، اما در انتهای این روز احساس سیری کامل خواهید کرد؛ البته باید سهم شیر و موز را به گونه‌ای تقسیم‌بندی کنید که در طول روز به هیچ عنوان احساس گرسنگی نداشته باشید.

5.      روز پنجم رژیم لاغری : مصرف گوجه‌ فرنگی

روز پنجم روز مصرف گوجه فرنگی است. این روز هم برای شما جذاب خواهد بود؛ چرا که می‌توانید در کنار مصرف 6 تا 7 گوجه فرنگی در روز، یک فنجان برنج هم بخورید. همانطور که می‌دانید با مصرف گوجه فرنگی به میزان زیادی اسید اوره بدن بالا می‌رود پس برای رقیق کردن آن مصرف آب خود را افزایش دهید؛ این میزان می‌تواند به 15 لیوان آب در این روز نیز برسد.

6.      روز ششم رژیم لاغری : یک فنجان برنج میل کنید!

در این روز هم شما مجوز استفاده از یک فنجان برنج را خواهید داشت. در طول روز می‌توانید خود را با مصرف سبزیجات مختلف سیر نگه دارید. نوشیدن آب بین 8 تا 12 لیوان فراموش نشود. در این مرحله شما در بدن خود حس سبکی خواهید داشت و دستگاه گوارش شما هم تقویت شده است.

7.      روز هفتم رژیم لاغری : آبمیوه و سبزیجات

آخرین روز برنامه‌غذایی جنرال موتورز بهترین و جذابترین روز آن محسوب می‌شود؛ شما در این می‌توانید با یک فنجان برنج و هر چقدر دوست دارید سبزیجات و آبمیوه برای خود جشنی ترتیب دهید.

شما در انتهای این مرحله و در واقع برنامه 7 روزه رژیم غذایی، متوجه کاهش اساسی در وزن خود خواهید شد. شما با کنار گذاشتن مواد غذایی پرکالری و مصرف فراوان میوه و سبزیجات و آب، علاوه بر لاغر کردن خود، سلامتی و شادابی را برای خود به ارمغان آورده‌اید. اگر در آینه نگاهی به پوست خود بیندازید متوجه شاداب‌تر و شفاف‌تر شدن آن خواهید شد؛ بعلاوه دستگاه گوارش خود را تقویت کرده‌اید.

مزایای رژیم جنرال موتورز 

  1. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت رژیم جنرال موتورز کمک به کاهش وزن در کمترین زمان ممکن است. این فرآیند با کاهش دریافت مواد غذایی با کالری بالا انجام می‌شود.
  2. موجب سم زدایی بدن می‌شود؛ با کاهش میزان کالری‌های موجود در بدن، حجم زیادی از سموم همراه با مواد زائد از بدن خارج می‌شوند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که رژیم‌های سم‌زدا مناسب استفاده طولانی‌مدت نیستند چون ممکن است به بدن آسیب برسانند.

معایب رژیم جنرال موتورز

  1. این رژیم مواد مغذی مهم و حیاتی مورد نیاز بدن را در خود ندارد: در روزهای ابتدایی این رژیم غذایی خبری از چربی، ویتامین B12، آهن و سایر مواد مغذی نیست. هم‌چنین در این رژیم غذایی اثری از پروتئین نیست در حالیکه پروتئین اشتها را کم می‌کند و رژیم سرشار از پروتئین به کاهش وزن کمک می‌کند؛ حتی بیشتر از رژیم‌های غذایی سرشار از کربوهیدرات. کمبود مواد مغذی و در نتیجه عدم دریافت همه درشت‌مغذی‌ها برای بدن مضر است و فرد در برخی از روزها دچار گرسنگی و کلافگی می‌شود.
  2. این رژیم مؤثق نیست. چون تا به امروز هیچ پژوهشی از آن حمایت نکرده است.
  3. لاغری حاصل از انجام این رژیم موقتی است و چربی‌سوز نیست؛ در واقع با کاهش میزان کالری دریافتی، بدن آب خود را از دست می‌دهد که موجب کاهش ناگهانی وزن می‌شود. پس باید رژیم غذایی‌ای استفاده کنید که تمام نیازهای بدن به مواد مغذی را در نظر بگیرد و فعالیت‌های فیزیکی را با آن ترکیب کند؛ چنین رژیم غذایی‌ای چربی‌سوز خواهد بود و در کنار کاهش وزن، سلامتی شما نیز حفظ خواهد شد.

رژیم جنرال موتورز ارزش امتحان کردن را دارد؟

بسیاری از مردم تحت شرایط خاصی به دنبال راهی سریع برای کاهش وزن خود می‌گردند. متاسفانه کاهش وزن پایدار در طول یک هفته غیرممکن است چون برای دفع چربی‌های انباشته شده در بدن زمان طولانی‌تری لازم است. با اینکه این رژیم شما را به مصرف بیشتر میوه و سبزیجات ترغیب می‌کند و مصرف قند و نوشیدنی‌های قندی را محدود می‌کند، اما این کاهش وزن کاملا موقتی است و با همان سرعت دوباره بدن به وزن قبلی خود بازمی‌گردد. توصیه کلی این است که خود را با این دست رژیم‌ها درگیر نکنید و بدن خود را در معرض آسیب‌های مختلف ناشی از عدم مصرف مواد مغذی مورد نیاز آن قرار ندهید؛ مگر اینکه مجبور باشید برای دلیل خاصی وزن خود را موقتا کم کنید. پس یک رژیم غذایی سالم و متعادل را با مشورت پزشک متخصص متغذیه انتخاب کنید و در کنار ورزش‌های روزانه سلامتی خود را تضمین نمایید.

 

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی