دیابتی ها اول کدام را بخورند: کربوهیدرات یا پروتئین

غذا

برای اشخاصی  که دیابت نوع ۲ دارند مشکلی که با ان مواجه می شوند   این است که بتوانند مقدار گلوکز خود را پس از غذا در سطح متناسبی نگه دارند  ، چون اگر مقدار قند خون آنها  بالا برود، دچار مشکلات زیادی از قبیل سفت شدن سرخرگ‌ها و بیماری‌های قلبی قرار گیرند که  رفته رفته به مرگ می‌انجامد.
مطالعات قبلی نشان می‌دهد که خوردن سبزیجات و یا پروتئین پیش از مصرف کربوهیدرات می‌تواند روشی موثر در کاهش میزان جذب گلوکز بعد از غذا باشد.
محققان طی تحقیقی به ۱۱ بیمار مبتلا به چاقی و دارای دیابت نوع ۲ که داروی متفرمین مصرف می‌کردند – این دارو به متعادل‌سازی میزان گلوکز کمک می‌کند- در طول یک هفته در وعده‌های غذایی مختلف، غذاهای مشابهی دادند تا بتوانند میزان گلوکز آنها را اندازه‌گیری کنند. این غذاها شامل نان سیباتا، آب پرتقال، سینه‌ مرغ، کاهو و گوجه‌فرنگی همراه با سس کم‌چرب و بروکلی با کره بود.
آنها در ابتدا میزان گلوکز بیماران را در صبح یعنی ۱۲ ساعت بعد از آخرین غذایی که خوردند اندازه گرفتند. در نخستین روز از بیماران خواسته شد تا در وعده‌های غذایی‌شان، کربوهیدرات مصرف کنند (منظور نان سیباتا و آب پرتقال است) و ۱۵ دقیقه بعد از آن پروتئین، سبزیجات و چربی بخورند. سپس میزان گلوکز افراد ۳۰ دقیقه، ۶۰ دقیقه و ۱۲۰ دقیقه بعد از خوردن این غذاها اندازه‌گیری شد.
این کار یک هفته بعد دوباره انجام شد، البته این بار نوع غذاها تغییر کرد و در ابتدا از افراد خواسته شد تا پروتئین، سبزیجات و چربی بخورند و بعد از ۱۵ دقیقه کربوهیدرات مصرف کنند.
محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی سبزیجات پیش از کربوهیدرات سرو می‌شود، میزان گلوکز در دقیقه‌ی سی‌ام ۲۹ درصد، در دقیقه‌ی شصت‌ام ۳۷ درصد و در دقیقه‌ی یکصد و بیست‌ام ۱۷ درصد کاهش می‌یابد. هم‌چنین وقتی از بیماران خواسته شد که اول سبزیجات و پروتئین سرو کنند، میزان انسولین هم به طور چشمگیری کاهش یافت.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی