درباره روزه ماه رمضان این موارد را بخاطر بسپارید

باردار

آیا فردی که خون دریافت نموده است، می تواند روزه بگیرد؟
خیر. در روزی که خون رو دریافت کرده است بنا به ملاحظات پزشکی و سلامتی، بهتر است که روزه نگیرد. اما در روزهای دیگری که خون دریافت نکرده است،‌ در صورت صلاحدید پزشک، مانعی برای روزه گرفتن ندارد. توجه داشته باشید که علت زمینه ای که منجر به دریافت خون شده است،‌ می تواند عاملی جهت عدم امکان روزه برای فرد باشد. پس حتماً لازم است که با پزشک در این زمینه مشورت شود.

آیا فردی که باید به طور منظم دارو مصرف کند، می تواند روزه بگیرد؟
اگر ترتیب مصرف دارو به گونه ای است که باید در طی زمان روزه،‌ مصرف شود، فرد مجاز به روزه گرفتن نیست. می توانید با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید که آیا امکان تغییر زمان مصرف دارو برای شما وجود دارد یا خیر. اگر بیماری بی ثبات است و چندان تحت مراقبت و کنترل نیست، بهتر است که روزه نگیرید.

آیا خانمی که نوزاد خود را شیر می دهد، مجاز به روزه گرفتن است؟
خیر. بر اساس قوانین اسلامی، زنان شیرده نباید روزه بگیرند.

آیا تزریق آمپول و سرم، روزه را باطل می کند؟
تزریقات، استفاده از قطره های چشمی و قطره های گوش، روزه رو باطل نمی کنند. در این مورد بهتر است که به مرجع تقلید خود مراجعه کنید اما به طور کلی، فرد بیمار نباید روزه بگیرد و تزریقات هم معمولاً در مورد کسانی صورت می گیرد که بیمار هستند.

آیا کم آبی بدن می تواند به درجه ای از خطر برسد که فرد مجبور باشد روزه را بشکند؟
بله. اگر در وعده سحر به قدر کافی آب نوشیده نشود،‌ این امکان وجود دارد که کم آبی بدن به درجه خطرناک برسد (مخصوصاً‌ اگر هوا خشک بوده و درجه حرارت بالا باشد. گاهی حتی فعالیت های معمولی مثل پیاده روی و کارهای منزل هم می توانند فرد رو دچار کم آبی کنند).
اگر مقدار ادرار خیلی کم باشد و یا اصلاً ادراری جمع نشده باشد، فرد دچار عدم تعادل و گیجی شده و یا حتی غش کند، باید بلافاصله روزه رو شکسته و آب و مایعات مصرف نماید. منظور از روزه سلامتی جسم و روح است و هرگز به معنی به خطر انداختن سلامتی و جان فرد نیست.

آیا می توان در حین انجام دیالیز، روزه گرفت؟
افرادی که تحت درمان با دیالیز صفاقی و همودیالیز هستند،‌ نباید روزه بگیرند چون مایعات و الکترولیت های بدن اونها نوسانات زیادی پیدا می کنند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی