داروهای چاق‌کننده واقعی هستند؟

داروهای چاق‌کننده

یک کارشناس تغذیه معتقد است، داروهای تضمینی افزایش وزن با بالا بردن تجمع آب در بدن همراه هستند و تاثیر آنها موقت است.

مریم شیرمستی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص داروهایی که از آنها با عنوان داروهای اضافه کننده وزن و چاق کننده یاد می شود، گفت: این داروها با تجمع آب در بدن همراه هستند.

وی با بیان اینکه این داروها منجر به یک افزایش وزن مشخص در یک بازه زمانی خاص می شود، خاطرنشان کرد: این داروها ممکن است حاوی ترکیبات کورتون باشد که برای سلامتی بدن مضر است.

به گفته این کارشناس تغذیه اثر داروهای چاق کننده معمولاً موقتی است و با کنار گذاشتن دارو از بین می رود.

شیرمستی اختلالات هورمونی را از جمله پیامدهای استفاده از این داروها دانست و تاکید کرد: داروهای چاق کننده می توانند با تحت تاثیر قرار دادن عملکرد تیرویید و کم کار کردن آن ساخت چربی را افزایش دهد و عملکرد این غده را تخریب کنند.

وی افزود: برخی از داروهای چاق کننده می توانند تاثیر عکس روی دستگاه گوارش داشته باشند و از همین رو مصرف آنها توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه در خصوص روش‌های صحیح بالا بدن وزن، یادآوری کرد: در برخی موارد کمبود وزن ناشی از کمبود امگا3 و یا آهن است که مصرف آنها می تواند به بالا بردن وزن کمک کند.

شیرمستی ویتامین‌های گروه B را نیز از جمله موادی دانست که با افزایش سوخت و ساز بدن می تواند به بالا بدن وزن کمک کند و غذاهای خورده شده را زودتر هضم کند.

وی اصلاح شیوه تغذیه را نیز از دیگر راهکارهای افزایش وزن برشمرد و تصریح کرد: افرادی که مشکل اضافه وزن، کلسترول و قند بالا ندارند می توانند برای افزایش وزن از مواد غذایی پرکالری مانند بستنی، سیب زمینی پخته، انواع مغزها از جمله تخمه کدو و آجیل سویا استفاده کنند.

به گفته این کارشناس تغذیه مصرف روغن‌های مفید از جمله روغن زیتون و هسته انگور نیز می تواند منجربه افزایش وزن سالم شود.

شیرمستی در خصوص میزان طبیعی افزایش وزن نیز خاطرنشان کرد: افزایش وزن به میزان پنج تا 10 درصد وزن بدن فرد در یک ماه مناسب است و بیش از آن می تواند مضر باشد.

وی معتقد است، داروهایی که در زمان کوتاه منجر به افزایش وزن زیاد می شوند با فشار شدید روی قلب همراه هستند، زیرا قلب تحمل چنین افزایش وزن ناگهانی را ندارد.
سلامت نیوز: داروهای چاق‌کننده واقعی هستند؟

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی