خواص شگفت انگیز تره

تره

 امروزه کارشناسان تغذیه مصرف روزانه 3 تا 5 «واحد» سبزیجات که معادل یک لیوان سبزیجات خام یا نصف لیوان سبزیجات پخته است را به افراد توصیه می کنند چنانکه مصرف سبزی «تره» در وعده های غذایی یکی از سبزیجات مورد تاکید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس انلاین، تره حاویِ كاروتن ، ويتامين B1, B2, C و املاح معدني از جمله كلسيم و آهن است. این ماده غذایی به علت داشتن منيزيم از بيماري سرطان جلوگيري و خواص پني سيلين آن براي دستگاه ريوي سودمند است. انواع تره فشار خون را پايين مي آورد و خوردن آن براي معالجه عفونت ها سودمند است. خوردن آن بعد از غذا، مانع از ترش كردن مي شود. تره از نظر خواص غذا و شفا و درمان شبيه سير و پياز است. دهان را خوشبو، براي رفع يبوست دائمي، رفع چاقي، تسكين درد مفاصل و نقرس بكار رفته، ميل جنسي را تحريك، خون قاعدگي را افزايش، ادرار آور، رنگ چهره را باز و بر زيبايي و لطافت پوست مي افزايد. امروزِ در سايه علم و دانش‍ معلوم شده است اين گیاه خوراکی، گنجى از املاح و ويتامين در خود نهفته دارد چنانکه به این امر در توصیه های غذایی ائمه اطهار (ع) به کررات پرداخته شده است.

در این باره از سهل بن زیاد نقل شده است که: «غلام حضرت ابوالحسن (ع) به ایشان مداوایی برای درد طحال درخواست نمود. پس حضرت فرمودند: «به وی سه بار در روز تره بخورانید» غلام گفت: «به وی خوراندیم و خون فرو نشست و سپس بهبود یافت».

همچنین روایت شده است که از امام صادق (ع) سؤال شد از خواص تره. پس ایشان فرمودند: «از آن بخورید که در آن 4 خصلت است: 1- پاک کننده نفس است. 2- دور کننده بادهاست. 3- قطع کننده بواسیر است. 4- امان از جذام است»؛ و نیز نقل شده است که سلمه گفت: از ضعف شکایت کردم در مدینه به حضرت ابوالحسن (ع)، پس به من فرمود: «تو را زرد روی می بینم» گفتم: بلی. فرمودند: «تره بخور» پس چون خوردم بهبودی یافتم.

همچنین از امام صادق (ع) در باب جایگاه این گیاه خوراکی نقل شده است که ایشان بیان داشته اند: نزد رسول خدا (ص) از سبزی سخن به میان آمد. پس حضرت (ص) فرمودند: «تره بخورید چراکه مَثَل آن در سبزیجات مثل نان با سایر غذاهاست».

با وجود خواص های فراوانی که این گیاهِ خوراکی در خود دارد باید به این موضوع توجه داشت که تره به واسطه ي داشتن سلولز، نفخ آور است. لذا براي اشخاصي كه مبتلا به اختلالات روده مي باشند، توصیه نمی شود. همچنین زياده روي در مصرفِ آن باعث خواب هاي آشفته، التهاب لثه و تا حدي كم شدن ديد چشم مي شود .

امتیاز 3.2 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی