حسگر نمک به بهبود رژیم غذایی افراد کمک می‌کند

نمک سنج

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد یک دستگاه کوچک که میزان نمک موجود در غذا را تشخیص می‌دهد، می‌تواند به افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی کمک کند تا میزان نمک مصرفی در رژیم غذاییشان را کاهش دهند و سلامت قلب‌شان را بهبود ببخشند.

بیماران حاضر در این مطالعه با استفاده از این دستگاه در طی دوره سه ماهه مطالعه، میزان مصرف نمک‌شان را از ۳۸۹۴ میلی گرم به ۳۶۰۴ میلی گرم در روز کاهش دادند. همچنین در پایان مطالعه شرکت‌کنندگان رضایت خود را از خوردن غذا با میزان نمک کمتر اعلام کردند و ۹۰ درصد آنها اظهار کردند که بهتر از قبل قادر به تشخیص مقادیر کم نمک در غذای‌شان شده‌اند.

می‌سوک چانگ استادیار کالج پرستاری دانشگاه کنتاکی و یکی از محققان در این مطالعه می‌گوید ما در هر هفته یک هدف داشتیم: ما از بیماران خواستیم که بتدریج خود را با غذای کم نمک سازگار کنند.

دستگاه سنجش میزان نمک مورد استفاده در مطالعه که با باتری کار می‌کند، مشابه انواع تجاری موجود در بازار بود و خرید آن برای دانشمندان حدود ۴۰ دلار خرج برداشت؛ این دستگاه یک پروب است که است که می‌تواند به سرعت هر غذای مایع و داغی را بررسی کند و فورا میزان نمک موجود در آن را نشان دهد.

این مطالعه ۱۵۵ بیمار با سابقه نارسایی قلبی را شامل می‌شد. حدود نیمی از این افراد دستگاه پایش میزان نمک داده شده دریافت کرده بودند و به آن‌ها اطلاعات مفصلی درباره نحوه اجتناب از غذاهای پرنمک داده شده بود، در حالی که بقیه افراد اطلاعات استاندارد تغذیه‌ای برای بیماران دچار نارسایی قلبی دریافت کردند و به عنوان گروه کنترل برای مقایسه عمل کردند.

به گفته این محققان این مطالعه اعضای خانواده بیماران را که از آ‌نها مراقبت می‌کردند را نیز شامل می‌شد، زیرا آنها هم باید مراقب میزان نمک دریافتی‌شان می‌بودند.

چانگ می‌گوید: « زمانی که فردی دچار نارسایی قلبی می‌شود، سایر افراد خانواده‌اش نیز در معرض خطر هستند، چون تقریبا همه اعضای یک خانواده الگوی غذایی بسیار مشابهی دارند. »

بر اساس نتایج این مطالعه که در اجلاس اخیر انجمن قلب آمریکا (AHA) در شیکاگو ارائه شد، پس از سه ماه، مشخص شد در بیماران و افراد مراقبت‌کننده از آنها که دستگاه پایشگر نمک دریافت کرده بودند، با توجه به اندازه‌گیری بر اساس آزمایش‌های ادرار، میزان‌های نمک مصرفی کاهش یافته است.

میزان متوسط مصرف روزانه نمک در مراقبان بیماران در طی مطالعه از ۴۱۲۳ میلی گرم به ۳۳۸۰ میلی گرم کاهش یافته بود. شرکت کنندگان در مطالعه گزارش کردند که استفاده از این دستگاه‌ها جهت حفظ یک رژیم غذایی کم نمک، ساده و مفید بوده است.
پژوهشگران همچنین گفتند در طی مطالعه در بیمارانی که در این برنامه پایش نمک قرار داده نشدند، هیچ تغییری در میزان‌های نمک دریافتی‌شان به وجود نیامد.

نمک یک ماده غذایی ضروری برای کارکرد بدن است. اما بر اساس نظر AHA مصرف زیاد آن به علت نگهداشتن مایع اضافی توسط بدن و تحمیل کارکرد بیشتر به قلب موجب افزایش فشار خون می‌شود.

به آمریکایی‌ها توصیه شده است که مصرف روزانه نمک خود را به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم (حدود یک قاشق چایخوری) در روز محدود کنند. بر اساس راهنمای رژیم غذایی دولت آمریکا افرادی که در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی هستند مانند افراد ۵۱ ساله و مسن‌تر، افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های کلیوی و آمریکایی‌های افریقایی‌تبار باید مصرف روزانه نمک را به ۱۵۰۰ میلی گرم در روز کاهش دهند. با این وجود بر اساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC)، آمریکایی‌ها در روز به طور متوسط حدود ۳۴۰۰ میلی گرم نمک مصرف می‌کنند.

چانگ می‌گوید در مطالعه انجام شده تنها دستگاه‌های مورد استفاده نبودند که به کاهش مصرف نمک افراد کمک کردند، بلکه افراد در ارتباط با عواقب مصرف بیش از اندازه نمک و میزان توصیه‌شده دریافت نمک و چگونگی یافتن محتوای نمک بر روی برچسب‌های مواد غذایی آموزش دیده بودند.

در آینده محققان در تلاش برای مطالعه اثرات بلندمدت این برنامه هستند و می‌خواهند این موضوع را بررسی کنند که آیا شرکت‌کنندگان میزان مصرف نمک‌شان را برای ماه‌ها و حتی سال‌های بعد پایین نگه می‌دارند یا نه.

 

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی