تاثیر وعده های غذایی بر قند خون

قند خون

حفظ قند خون در محدوده طبیعی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بسیار حائز اهمیت است، زیرا افزایش قند خون سبب سخت شدن شریان ها و بیماری های قلبی می شود که در نهایت می تواند منجر به مرگ شود.
مطالعات نشان داده اند که مصرف سبزیجات یا پروتئین قبل از کربوهیدرات می تواند یک روش موثر برای کاهش میزان قند خون پس از صرف غذا باشد. در یک مطالعه جدید محققان ارتباط رژیم غذایی غربی که حاوی مخلوط سبزیجات، کربوهیدرات، پروتئین و چربی بود با قند خون پس از غذا بررسی کردند.
در این مطالعه 11 بیمار مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 که متفورمین (یک داروی کنترل کننده قند خون) دریافت می کردند شرکت داشتند. محققان ابتدا میزان قند خون بیماران را در صبح و بعد از 12 ساعت ناشتا بودن اندازه گیری کردند. در اولین روز مطالعه از شرکت کنندگان خواسته شد تا در وعده غذایی خود ابتدا از کربوهیدرات استفاده کنند و سپس 15 دقیقه بعد از پروتئین، سبزیجات و چربی استفاده کنند. میزان قند خون افراد در فواصل 30، 60 و 120 دقیقه پس از صرف غذا اندازه گیری شد. این آزمایش یک هفته بعد تکرار شد. این بار ابتدا پروتئین، سبزیجات و چربی خورده شد و سپس 15 دقیقه بعد کربوهیدرات مصرف شد.
محققان دریافتند زمانی که سبزیجات و پروتئین قبل از کربوهیدرات خورده می شود در مقایسه با زمانی که ابتدا کربوهیدرات مصرف می شود، میزان قند خون در فواصل 30، 60 و 120 دقیقه به ترتیب 29%، 37% و 17% کمتر بود. همچنین میزان انسولین به طور قابل توجهی هنگامی که افراد سبزیجات و پروتئین را ابتدا مصرف می کردند، پایین تر بود.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی