بلغور جو دو سر، پرک یا فوری: کدام سالم ترین است؟

جو دو سر پرک یا فوری

بلغور جو دو سر، پرک یا فوری: کدام سالم ترین است؟

هنگامی که به دنبال یک صبحانه مقوی هستید، جو دوسر ممکن است اولین چیزی باشد که به ذهن شما خطور می کند. اما چگونه می توان فهمید که کدام نوع بهترین است؟

بخش جو دوسر در خواربارفروشی محلی شما احتمالاً با گزینه های مختلفی پر شده است: بلغورجو دوسر، جو دوسرپرک، جو دوسر فوری، کم کالری، کم شکر، طعم دار، ساده و غیره. داشتن هزاران پیشنهاد می تواند برای شما گیج کننده به نظر برسد، و یک غذای سالم مانند بلغور جو دوسر می تواند زمانی که بیش از حد فرآوری شده و مقدار زیادی شکر به آن اضافه می شود، به چیزی ناسالم تبدیل شود.

به طور کلی، جو دوسر یک کربوهیدرات پیچیده مملو از فیبر مفید است. هضم کربوهیدرات های پیچیده بیشتر از کربوهیدرات های ساده طول می کشد، به این معنی که شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند. محتوای فیبر بالای این غلات کامل می تواند به کاهش کلسترول، مدیریت قند خون، سالم نگه داشتن دستگاه گوارش و حتی کاهش وزن کمک کند. جو دوسر منبع خوبی از پروتئین و آهن گیاهی است.

 

تفاوت بین بلغور جو دوسر، پرک و فوری چیست؟

جو از غلات کامل می آید و سپس پوسته بیرونی آن برداشته می شود. پوسته بیرونی که به نام پوسته نیز شناخته می شود، به محافظت از دانه ها کمک می کند. این باعث می شود سبوس، جوانه و اندوسپرم که قسمت های مغذی غلات هستند، باقی بماند.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر که به نام جو ایرلندی نیز شناخته می شود، از اولین مرحله فرآیند جو دوسر به دست می آید. اینها هسته های جو دوسر هستند که پوسته بیرونی آن برداشته شده است. اساساً بلغور جو دوسر کمترین نوع فرآوری شده را دارند، از این رو پختن آن بیشتر طول می‌کشد. بلغور جو دوسررول یا پهن نمی‌شوند، بلکه بریده می‌شوند. از آنجایی که بلغور جو دوسر صاف نیستند، پختن آنها کمی بیشتر از جو دوسر پرک طول می کشد.

2/1 فنجان (40 گرم) بلغور جو دوسر خشک شامل:

کالری: 150

پروتئین: 5 گرم

چربی کل: 2.5 گرم

کل کربوهیدرات: 27 گرم

فیبر: 4 گرم

شکر: 0 گرم

این اطلاعات تغذیه ممکن است بسته به سازنده متفاوت باشد.

جو دوسر پرک

همانطور که در بالا ذکر شد، تفاوت اصلی بین محصولات جو دوسر به فرآیند تولید بستگی دارد که بر بافت و زمان پخت تأثیر می گذارد. بر خلاف بلغور جو دوسر ، جو دوسر پرک، فرآیند صاف کردن را طی می‌کند. پس از برداشتن پوسته جو دوسر، جو دوسر را بخارپز کرده و صاف می کنند. این فرآیند به آنها بافت نرم تری می دهد و زمان پخت آنها را کاهش می دهد.

2/1 فنجان (40 گرم) جو دوسر پرک خشک شده شامل:

کالری: 150

پروتئین: 5 گرم

چربی کل: 2.5 گرم

کل کربوهیدرات: 27 گرم

فیبر: 4 گرم

شکر: 0 گرم

 

جودوسر فوری

جو فوری از برش نازک جو دوسر پرک به دست می آید تا سریع بپزد. از بین هر سه، جو فوری که به نام جوی سریع نیز شناخته می‌شود، سریع‌ترین نوع تهیه را دارد.

2/1 فنجان (40 گرم) جو خشک فوری شامل:

کالری: 148 گرم

پروتئین: 5.5 گرم

چربی کل: 2.75 گرم

کل کربوهیدرات: 27 گرم

فیبر: 3.76 گرم

شکر: 0.5 گرم

این اطلاعات تغذیه ممکن است بسته به سازنده متفاوت باشد.

 

کدام نوع بلغور جو دوسر سالم تر است؟

همانطور که می بینید، پروفایل های تغذیه ای این سه نوع اصلی جو دوسر فوق العاده شبیه یکدیگر است. تا آنجا که جوی دوسر معمولی وجود دارد و یک نوع سالم تر از دیگری وجود ندارد. این یک تصور غلط رایج است که یک نوع جو سالم تر از دیگری است. همه آنها در واقع از نظر تغذیه یکسان هستند. تفاوت در نحوه رول و برش آنها است. با این حال، از آنجایی که جوهای فوری فرآوری شده ترین گزینه هستند، معمولاً نمک و قندهای افزوده دارند. این مورد آنها را در انتهای پایین طیف سالم قرار می دهد، اما آنها هنوز سالم هستند.

 

آیا باید بلغور جو دوسر، پرک شده یا فوری بخرید؟

پاسخ کوتاه: بستگی دارد!

در حالی که پروفایل های تغذیه ای در کل مشابه هستند، اکنون می دانید که بلغور جو دو سر طولانی ترین زمان را برای پخت و جو دوسر فوری همانطور که از نامش پیداست کمترین زمان را می برد. بلغور جودوسر باید روی اجاق پخته شود و حدود 10 تا 20 دقیقه طول می کشد، به علاوه زمان لازم برای جوشاندن یک قابلمه آب نیز نیاز است. جوی فوری را می توان در مایکروویو در عرض یکی دو دقیقه آماده کرد. بلغور جو دوسر پرک اما در وسط این محدوده قرار می گیرد. می توانید آن را روی اجاق گاز یا مایکروویو آماده کنید و حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد. اگر شما فردی هستید که صبح ها با مدیریت زمان مشکل دارید، جو دوسرپرک یا جو دوسر فوری را انتخاب کنید که هیچ طعم یا شکر اضافه ای ندارد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت بافت است. بلغورجو دو سر نسبت به جو دوسرهای پرک و فوری که بافتی نرم تر و کرم مانند دارند، قوام بیشتری دارند.

امتیاز 4.4 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی