با بی اشتهایی کودکان چه کنیم

بی اشتهایی کودک

غذا نخوردن کودکان یکی از مشکلات رایج تغذیه یی موجود در خانواده ها است، سوال این است که والدین در مقابل این عمل چه می کنند؟ تهدید و ارعاب؟ ضرب و شتم؟ مقایسه با دیگران؟ به زور خوراندن غذا؟ تطمیع با خوراک های بی ارزش یا به اصطلاح هله هوله؟ و… کدام یک از راه ها صحیح است؟ از نظر بنده هیچ کدام.
اگر کودکتان غذا نمی خورد باید او را نزد کارشناس تغذیه و همچنین در صورت نیاز نزد روانشناس ببرید. اگر از کودکتان – مخصوصاً اگر دختر است – بخواهید در بعضی از کارهای بی خطر آشپزی به شما کمک کند هنگامی که سفره را پهن کردید به همه اعلام کنید که غذای امروز را با کمک فلانی آماده کرده اید و از اهل خانه هم بخواهید – ولو اینکه از آشپزی شما ناراضی هستند – از غذا تعریف کنند. مسلماً این برخورد باعث خواهد شد که بچه نسبت به غذایی که خودش تهیه کرده است رغبت نشان داده و مقدار بیشتری از آن را بخورد.
راه دیگر این است که ببینید کودکتان برای غذا خوردن چه شرایطی برای شما در نظر می گیرد و حتی الامکان آن را بپذیرید و فراموش نکنید. آنچه از نظر ما نامعقول است شاید برای کودکتان – در آن شرایط – کاملاً معقول و پذیرفتنی است و قبول آن باعث بهبود وضعیت روحی کودک می شود.
حتماً قضیه ابن سینا و شاهزاده یی را که فکر می کرد گاو است می دانید. شاهزاده به هیچ وجه غذا نمی خورد و می خواست تا قصابی را برای ذبح کردنش احضار کنند. ابن سینا در هیئت قصاب نزد شاهزاده رفت و گفت، این گاو لاغر است به او غذا بدهید تا فربه شود. آنگاه او را قربانی خواهم کرد. آن وقت شاهزاده شروع به خوردن غذا کرد هنگامی که کمی غذا خورد حالش بهبود یافت و سالم شد. با کودکان هم باید همین گونه برخورد کرد.

 

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی