استویا: آیا عوارض جانبی دارد؟

استویا

استویا یک شیرین کننده بدون کالری است که از استیوول گلیکوزید ساخته شده است. این ترکیبات از برگ گیاه Stevia rebaudiana استخراج و تصفیه شده است.

بسیاری از مردم برای جایگزینی شکر استویا را انتخاب می کنند تا کالری مصرفی خود را کاهش دهند. در این مقاله، ما به خطرات احتمالی و عوارض جانبی مرتبط با این شیرین کننده طبیعی نگاه می کنیم.

استویا چیست؟

عصاره استویا از گیاه استویا مشتق شده و در فرم گرانول یا قرص موجود است. برگ های استویا حدود 200 برابر شیرین تر از شکر سفید سنتی است و مردم قرنها از ان به عنوان شیرینی و مکمل گیاهی استفاده می کنند.

با این حال، اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تنها استویول گلیکوزیدات خالص را برای مصرف انسان مناسب دانسته است.

از آنجا که FDA عصاره های استویای خالص و برگ های استویا را به عنوان افزودنی مواد غذایی تأیید نکرد، شرکت ها مجاز به فروش آنها در محصولات شیرین نیستند.
خطرات احتمالی سلامت و عوارض جانبی

با توجه به FDA، مصرف روزانه برای گلوکوزید های استویا 4 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. مطالعات متعدد اثرات جانبی بالقوه استویا را در چند دهه گذشته شناسایی کرده اند،
عوارض جانبی بالقوه مرتبط با مصرف استویا عبارتند از:
آسیب کلیه

استویا به عنوان یک دیورتیک محسوب می شود، به این معنی که سرعت دفع آب و الکترولیت ها از بدن که توسط ادرار خارج مشود را افزایش می دهد. از آنجا که کلیه مسئول فیلتر کردن و ایجاد ادرار است، محققان ابتدا تصور می کردند مصرف طولانی مدت استویا می تواند به کلیه آسیب برساند.

مطالعات اخیر اخیرا نتیجه گرفته اند که استویا ممکن است به جلوگیری از آسیب کلیه کمک کند. مطالعه سال 2013 در یک آزمایشگاه انجام شده است که استیویا باعث کاهش رشد کیست در کلیه ها شده است.
نشانه های دستگاه گوارش

برخی از محصولات استویا حاوی شکر الکلی افزوده است که ممکن است علائم ناخوشایند را در افراد بسیار حساس به مواد شیمیایی ایجاد کند.

اگرچه حساسیت نسبت به قندالکلی نادر است، اما علائم آن عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
سوء هاضمه
گرفتگی
نفخ

مطالعات متعددی، مزایای بالقوه گوارشی استیوول گلیکوزیدها را نشان داده است. استفاده از استویا به کاهش اسهال و علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) کمک کرده است.
واکنش آلرژیک

با توجه به بررسی سال 2015، موارد بسیار کمی از آلرژی استویا گزارش شده است. هم FDA و هم کمیسیون اروپا نتیجه گرفتند که تعداد افرادی که حساسیت به استویا و یا خطر واکنش آلرژیک به آن دارند، کم است.

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

اگر چه استویا ممکن است به کنترل قند خون در افرادی که مبتلا به دیابت هستند کمک کند، همچنین تصور می شد که مصرف استویای طولانی مدت یا شدید ممکن است موجب هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون شود.

فشار خون پایین

استویا به عنوان یک وازودیلاتور عمل می کند، باعث انبساط رگ های خونی و کاهش کلی فشار خون می شود. در حال حاضر محققان تنها جنبه های بالقوه مثبت این استفاده را بررسی کرده اند.

هر چیزی که به طور فعال فشار خون را کاهش می دهد می تواند با مصرف بیش از حد و طولانی مدت عوارض بهداشتی داشته باشد. افراد مبتلا به فشار خون پایین مزمن باید با پزشک درباره استفاده طولانی مدت استویا صحبت کنند.

اختلال غدد درون ریز

به عنوان یک نوع استروئید، استیوول گلیکوزید ها می توانند با هورمون هایی که توسط سیستم غدد درون ریز کنترل می شوند، دخالت داشته باشند. یک مطالعه 2016 نشان داد که سلول های اسپرم انسان در معرض استیوول افزایش تولید پروژسترون را تجربه می کنند.
چه کسی نباید از استویا استفاده کند

برخی از افراد در معرض خطر افزایش عوارض جانبی از مصرف منظم استویا هستند. این به این دلیل است که استویا می تواند قند خون و فشار خون را کاهش دهد و به عنوان یک دیورتیک عمل کند.

استویا همچنین می تواند با برخی از داروها تعامل داشته باشد، بنابراین قبل از مصرف یا خرید محصول استویا، با یک پزشک صحبت کنید.

عواملی که ممکن است خطر عوارض جانبی استویا را افزایش دهند عبارتند از:

فشار خون و داروها
بیماری کبد و داروها
بیماری کلیه و داروها
بیماری های قلبی و داروها
داروهای تنظیم کننده هورمون
استروئیدها
داروهای سرطان
اشکال نامناسب استویا

انواع مختلفی از استویول گلیکوزید موجود در استویا وجود دارد که به پنج گروه اصلی تقسیم می شوند. اگر چه بیشتر تحقیقات موجود بر دو ترکیب عمده دراستویا stevioside و rebaudioside مطالعه سال 2016 با استفاده از نمونه های مدفوع انسانی نتیجه گرفتند که تمام اشکال این ترکیب احتمالا برای استفاده عمومی ایمن هستند. FDA برگ های استویا و عصاره های خام آن را برای مصرف ایمن تشخیص نمی دهد. به طور فزاینده ای، مکمل ها و عصاره های استویا حاوی مواد تشکیل دهنده تقلبی هستند، که عمدتا شیرین کننده های مصنوعی هستند که با خطرات سلامتی شناخته شده مرتبط است. بنابراین مهم است که محصولاتی را که حاوی حداقل 95 درصد استویول گلیکوزاید هستند و هیچ شیرین کننده ی مصنوعی یا سنتتیک را شامل نمی شوند، خریداری کنند.
مواد شیمیایی بالقوه مضر موجود در محصولات استویا عبارتند از:

مالتودکسترین
سدیم ساخارین
سیلیکات سدیم
آسپارتام
استویا و بارداری

به زنان باردار توصیه می شود از مصرف دوزهای بالای استویا یا مصرف بیش از حد استویا اجتناب کنند. هنگامی که استویای خالص در دوزهای پایین مصرف می شود، به طور کلی در معرض خطر سلامتی برای باردار نیست.

مطالعات انجام شده روی جنین موش نشان داده اند که استویا بر حاملگی یا پیامدهای باروری تاثیر نمی گذارد و برای بافت های جنینی غیرسمی است.

با این حال، برخی از ترکیبات تقلبی رایج موجود در ترکیبات و فرمول های استویا با عوارض جدی مرتبط هستند و ممکن است موجب ناهنجاری های تولد شود. مهمترین این مواد حاوی ساخارین است.

دوزهای بالا و یا مصرف سنگین و طولانی مدت استویا ممکن است نشانه های شایع حاملگی را از طریق افزایش حجم کار بر روی اندامها مانند کلیه ها، مثانه و قلب بدتر کند.

عوارض احتمالی با مصرف بیش از حد محصولات استویا در دوران بارداری شامل موارد زیر است:

گرمای بیش از حد
کمبود آب
فشار خون پایین
یبوست
نارسایی یا اختلال کلیه
خستگی
سردرد
نوسانات خلقی
تهوع، گرفتگی و استفراغ
قند خون پایین

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی