استرس و غذاهای پرچرب عامل چاقی و کاهش متابولیسم بدن در زنان

غذای پرچرب

مطالعات مختلف نشان داده اند که کسانی که استرس یا سایر اختلالات خلقی را تجربه می کنند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی قرار دارند. همچنین نتایج برخی دیگر از مطالعات نشان داده است تحت شرایط استرس، احتمال مصرف غذاهای نامناسب توسط فرد بیشتر خواهد بود.

مطالعه ای به تازگی  با هدف بررسی اثر استرس های روزانه بر پاسخ های متابولیک در مقابل مصرف غذاهای پرچرب انجام شده است.

در این مطالعه مصرف انرژی در حالت پایه، اکسیداسیون چربی و کربوهیدرات، تری گلیسیرید، انسولین و گلوکز قبل و بعد از مصرف دو وعده غذایی پرچرب مورد ارزیابی قرار گرفت. به طوری که در طول دو زمان 9 ساعت و نیمه، 58 خانم سالم با میانگین سنی 53 سال، وعده غذایی با چربی اشباع بالا یا یک وعده غذایی با روغن آفتابگردان بالا (با مقدار انرژی و چربی برابر) را مصرف کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که داشتن استرس قبل از مصرف وعده های غذایی، باعث کاهش متابولیسم بدن، کاهش اکسیداسیون چربی و افزایش مقدار انسولین و ذخیره چربی در بدن می شود. در واقع در افرادی که استرس داشتند میزان متابولیسم پایه 435 کیلوژول کمتر از افراد دیگر بود و این میزان افت متابولیسم پایه در این افراد می تواند منجر به 11 پوند اضافه وزن بیشتر در سال گردد. همچنین در افرادی که دارای علایم افسردگی بودند میزان اکسیداسیون چربی کمتر بود. در این مطالعه علایم افسردگی و داشتن استرس با افزایش تری گلیسیرید بعد از غذا نیز رابطه مستقیم نشان داد.

پس در نتیجه، استرس می تواند در طولانی مدت منجر به چاقی شود. بنابراین توصیه می شود که افراد استرس خود را کنترل کنند یا حداقل خود را برای شرایط استرس زا آماده کنند و در این زمان ها غذاهای سالم را در دسترس داشته باشند تا بتوانند با داشتن انتخاب های غذایی مناسب از بروز اضافه وزن جلوگیری کنند.  

 

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی