ارتباط دریافت منیزیم با خطر سندرم متابولیک

منیزیم

بروز دیابت ملیتوس نوع 2 در جهان در حال پیشرفت است و اعتقاد بر این است که رژیم غذایی نقش مهمی در بروز این بیماری دارد. منیزیم یک ریزمغذی است که در بیش از 300 واکنش متابولیکی شرکت دارد و در سلامت استخوان و عملکرد اعصاب و ماهیچه ها نقش دارد. همچنین منیزیم در تبدیل مواد غذایی به انرژی در سلول ها و از سوی دیگر در بهبود حساسیت به انسولین و کنترل قند خون و درنتیجه خطر بروز دیابت نقش ایفا میکند. منابع غذایی حاوی منیزیم شامل میوه ها، سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، آجیل و محصولات لبنی است. مقدار متوسط تخمین زده شده  دریافت منیزیم برای مردان روزانه mg350-330 و برای زنان روزانه mg 265-225 است.
به تازگی محققان بین دریافت منیزیم چه از طریق رژیم غذایی و یا از مکمل ها و دیابت ارتباطی کشف کردند در یک مطالعه ای که بر روی 14338 فرد بزرگسال بالای 20 سال انجام گرفت، از افراد  یادآمد غذایی 24 ساعته گرفتند و اطلاعات آن را  مورد بررسی قرار دادند.
نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد در افرادی که میزان دریافت منیزیم از مواد غذایی مطابق با استاندارد تخمین زده شده بود نسبت به افراد با دریافت ناکافی منیزیم، خطر ابتلا به سندرم متابولیک، اضافه وزن یا چاقی، افزایش فشارخون، افزایش فشارخون سیستولیک و کاهش کلسترول خوب (HDL) کمتر بود. همچنین دریافت کافی منیزیم از طریق غذا و نیز مصرف مکمل نسبت به دریافت ناکافی منیزیم از طریق غذا و مکمل با کاهش خطر افزایش گلیکوهموگلوبین، چاقی، اضافه وزن، افزایش دور کمر و کاهش HDL مرتبط بود.

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی