آیا سرکه سیب در کاهش وزن موثر است؟

سرکه سیب

سرکه ی سیب چگونه ساخته می شوذ؟
سرکه سیب در یک فرایند 2 مرحله ای تخمیری ساخته می شود.
ابتدا سیه ها تکه تکه و خرد می شوند و سپس با یک مخمر ترکیب می شوند تا شکرشان به الکل تبدیل گردند. سپس باکتری ها اضافه می گردند تا الکل تخمیر شده به اسید استیک تبدیل شود.
سرکه ی سیب سنتی بعد از یک ماه آماده می شوند، ولی سرکه سیب کارخانه ای به سرعت فرایند را طی می کند، بطوریکه بعد یک روز آماده می شود.
اسید استیک ترکیب اصلی و فعال سرکه سیب است. اگرچه به عنوان اتانوئیک اسید شناخته شده است  که یک ترکیب ارگانیک است و مزه ی شور و بوی قوی دارد. اصطلاح استیک از واژه استوم می آید که لاتین کلمه ی سرکه است. 5-6 % سرکه ی سیب شامل استیک اسید است و بقیه آن حاوی آب و مقدار جزئی از اسیدهای دیگر مانند مالیک است.
یک قاشق (15 میلی لیتر) حاوی 3کالری و البته بدون کربوهیدرات است.
استیک اسید فواید متنوعی بر روی چربی سوزی دارد.
اسید استیک یک اسید چرب کوتاه زنجیر است و در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود.
در برخی مطالعات حیوانی پیشنهاد شده است که سرکه سیب ممکن است از طریق چندین روش منجر به کاهش وزن شود.
پایین آوردن سطح قند خون: در یک مطالعه که بر روی رت انجام شده بود، اسید استیک توانایی کبد و ماهیچه ها را در برداشت قند از خون را بهبود می بخشید.
کاهش سطح انسولین: در همان مطالعه اسید استیک همچنین باعث کاهش نسبت انسولین به گلوکاگون شد که این اثر ممکن است به نفع چربی سوزی باشد.
بهبود متابولیسم: در یک مطالعه ی دیگر بر روی رت ها که در معرض اسید استیک قرار گرفته بودند نشان داده شد که اسید استیک باعث افزایش آنزیم AMPK می شود که این کار باعث افزایش چربی سوزی و کاهش چربی و قند تولید شده در کبد می شود.
کاهش ذخایر چربی: درمان موش های چاق دیابتی با اسید استیک یا استات، آنها را از چاقی محافظت می کند و بیان ژنی که باعث کاهش ذخایر چربی در شکم و کبد می شود را افزایش می دهد.
چربی سوزی: مطالعه ای که بر موش تغذیه شده با یک رژیم غذایی پرچرب انجام شد نشان داد که افزایش قابل توجهی در ژن مسئول چربی سوزی رخ داده است، که منجر به تجمع کمتر چربی در بدن می شود.
کاهش اشتها:  تحقیقات دیگری نشان دادند که استات ممکن است مراکز کنترل اشتها در مغز را سرکوب کند، که این کار می تواند به کاهش مصرف مواد غذایی  منجر شود.
سرکه احساس پری را افزایش می دهد و کالری دریافتی را کاهش می دهد.

سرکه سیب ممکن است احساس پری را افزایش دهد که این کار به نوبه ی خود باعثکاهش دریافت کالری می گردد.

در یک مطالعه کوچک بر وری 11 نفرنشان داد، کسانی که سرکه را با یک غذای سرشار از کربوهیدرات مصرف کردند، پاسخ قند خون یک ساعته پس از غذا  55  درصد کمتر بود و همچنین با 200-275  کالری کمتر بقیه روز را به پایان رسانیدند.

علاوه بر اثرات سرکوب کننده ی اشتها اسید استیک، سرکه نیز کاهش سرعت عبور مواد غذایی از معده را نشان داد.
در مطالعه کوچک دیگری نشان داده شد که مصرف سرکه سیب به همراه یک وعده غذایی نشاسته ای به طور قابل توجهی تخلیه معده را کاهش داد و این کار به نوبه خود باعث افزایش احساس سیری و کاهش سطح قند خون و انسولین شد.
گاستروپارزی، و یا تاخیر در تخلیه معده، عوارض شایع دیابت نوع 1 است. که  زمان بندی انسولین را با مواد غذایی مشکل ساز می کند و پیش بینی اینکه چه مدت بعد از غذا قند خون افزایش پیدا می کند را سخت تر می کند.
از آنجا که نشان داده شده است سرکه باعث افزایش غذا در معده می شود، مصرف آن همراه با وعده های غذایی می تواند گاستروپارزی را بدتر کند.

یک مطالعه بر روی انسان نشان داد که سرکه سیب دارای برخی اثرات بسیار چشمگیر در وزن و چربی بدن  است.

در این تحقیق 12 هفته ای، 144 فرد چاق ژاپنی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه اول 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه، گروه دوم 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه  و گروه سوم دارونما هر روز مصرف می کردند.

از آنها خواسته شد که  مصرف الکل را محدود کنند، و رژیم غذایی و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند.

نتایج کسانی که 1 قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) سرکه در طول روز به طور متوسط  مصرف می کردند عبارتند از:

– کاهش وزن: 2.6 پوند (1.2 کیلوگرم).
– کاهش درصد چربی بدن: 0.7٪.
– کاهش دور کمر: 0.5 اینچ (1.4 سانتی متر).
– کاهش تری گلیسیرید: 26٪.

نتایج کسانی که 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه در طول روز مصرف می کردند.

– کاهش وزن: 3.7 پوند (1.7 کیلوگرم).
– کاهش درصد چربی بدن: 0.9٪.
– کاهش دور کمر: 0.75 اینچ (1.9 سانتی متر).
– کاهش تری گلیسیرید: 26٪.

در گروه پلاسبو 4/0 کیلوگرم به وزنشان اضافه شد و دور کمرشان افزایش یافته بود.
طبق این مطالعه، اضافه کردن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیمتان می تواند به کاهش وزنتان کمک کند و درصد چربی بدن، چربی شکم و تری گلسرید خونتان را نیز کاهش می دهد.
علاوه بر کاهش وزن و چربی، سرکه سیب دارای چندین مزایای دیگری هم هست.

– کاهش قند خون و انسولین:  هنگامی که سرکه سیب با یک وعده غذایی پر کربوهیدرات مصرف می شود، سطح قند خون و انسولین به طور قابل توجهی پایین تر نشان داده می شود.
– بهبود حساسیت به انسولین:  یک مطالعه یر روی افراد مبتلا به مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 نشان داد که اضافه کردن سرکه سیب در یک وعده غذایی پر کربوهیدرات حساسیت به انسولین را 34% بهبود بخشید.
– کاهش قند خون ناشتا: در مطالعه دیگری که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام گرفت، گروهی که سرکه سیب را همراه میان وعده پر پروتئین عصر مصرف کرده بودند، قند خون ناشتا نسبت به کسانی که در گروه دارونما بودند دو برابر کاهش یافت.
بهبود علائم PCOS:  در یک مطالعه کوچک بر روی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)  که به مدت 90-110  روز سرکه سیب مصرف می کردند ، چهار نفر از هفت زن تخمک گذاریشان به احتمال زیاد به دلیل بهبود حساسیت به انسولین از سر گرفته شد.
کاهش سطح کلسترول:  مطالعات در موش صحرایی دیابتی و نرمال نشان داد که که HDL  (کلسترول خوب) افزایش یافت  و LDL  (کلسترول بد) و تری گلیسیرید  کاهش یافت.
کاهش فشار خون:  مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهد که سرکه سیب ممکن است فشار خون را با مهار آنزیم مسئول انقباض رگ های خونی کاهش دهد.
کشتن باکتریها و ویروس های مضر:  نشان داده شده است سرکه سیب با باکتری هایی را که باعث مسمومیت غذایی می شوند از جمله باکتری  E. coli مبارزه می کند. یک مطالعه دیگر نشان داد که سرکه سیب باکتری های خاصی را تا 90 درصد و برخی از ویروس ها تا 95 درصد کاهش می دهد.

نحوه اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی
یک روش آسان استفاده از سرکه سیب به همراه روغن زیتون به عنوان سس سالاد است.  این امر به ویژه با سبزی های برگ دار، خیار و گوجه فرنگی بسیار خوشمزه است.
همچنین می توانید برای درست کردن ترشی سبزیجات استفاده شود، و یا می توانید به سادگی آن را را آب مخلوط کنید و بنوشید.
مقدار سرکه سیب برای کاهش وزن 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است، که آن را با آب مخلوط کنید و بخورید. بهترین کار این است که این مقدار را به 2-3 دوز در طول روز تقسیم کنید، و بهتر است  آن را قبل از غذا بنوشید.
مصرف بیش از حد به دلیل اثرات مضر در دوزهای بالاتر توصیه نمی شود.  برای شروع کردن بهتر است  با 1 قاشق چای خوری (5 میلی لیتر) امتحان کنید و ببینید که می توانید آن را تحمل کنید.
بیش از 1 قاشق غذا خوری (15 میلی لیتر) در یک زمان استفاده نکنید، چرا که مصرف بیش از حد در یک زمان ممکن است باعث تهوع گردد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی