آیا باکتری های روده می توانند درد مفصلی را ایجاد کند؟

درد مفصلی

به نظر می رسد پیدا کردن ارتباط بین استئوآرتریت و باکتری در روده بعید باشد. با این حال، یک مطالعه جدید ارتباط بین باکتری های روده و نقش آنها در استئوآرتریت را نشان می دهد.

چاقی با بسیاری از خطرات بهداشتی مرتبط با آن، از جمله دیابت و بیماری قلبی عروقی همراه است. همچنین به شدت با استئوآرتریت مرتبط است.

استئوآرتریت تخریب آهسته غضروف و یا بین دو استخوان در مفصل است. در ایالات متحده، استئوآرتریت بر روی حدود 31 میلیون نفر تاثیر می گذارد و عامل اصلی ناتوانی در جهان است، استئوآرتریت نمی تواند درمان شود. افرادی که وزن بیش از حد دارند، فشار بیشتری بر روی مفاصلشان وارد می کنند. و این مساله، دلیل افزایش خطر ابتلا به استئوآرتریت را که با چاقی همراه است، را توضیح داد.

یک مطالعه جدید که در هفته جاری در مجله JCI Insight منتشر شد، نشان داد که این دو شرایط را می توان به باکتری های روده ارتباط داد. میلیاردها باکتری در روده ما زندگی می کنند. آنها برای سلامتی بسیار حیاتی هستند، محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر در نیویورک تحقیقاتی را برای کشف ارتباط بین رژیم غذایی، چاقی، باکتری روده و استئوآرتریت انجام دادند.

برای شروع، محققان یک رژیم غذایی با چربی بالا برای یک دوره 12 هفته به موشها دادند. آنها به سرعت به مرحله دیابت و چاقی رسیدند و درصد چربی بدنشان دو برابر شد و بعد، باکتری کولون حیوانات مورد بررسی قرار گرفت. همانطور که انتظار می رفت، میکروبیوم آنها خاموش بود؛ روده ی آنها پر از باکتری های پیش التهابی و مقدار اندکی از باکتری های سالم و پروبیوتیکی مانند بیفیدوباکتری شده بود.
در همان زمان، دانشمندان التهاب گستردهای در بدن موشهای چاق، از جمله مفصل زانو، مشاهده کردند. محققان به منظور ایجاد استئوآرتریت، منیسک حیوانات یا غضروف پشتی بین استخوان ران و استخوان ساق را از بین بردند. این نوع آسیب معمولا سبب استئو آرتریت یا التهاب مفاصل می شود. در موشهای چاق، استئوآرتریت بسیار سریعتر از موشهای کنترل رشد کرد. در واقع، در عرض 12 هفته، تقریبا تمام غضروف موشهای چاق از بین رفته بودند.

برای مرحله بعدی مطالعه، دانشمندان پروتکل را دوباره شروع کردند: موش ها را با یک رژیم غذایی 12 هفته ای با چربی بالا چاق کردند. اما این پروتکل آنها شامل یک پری بیوتیک به نام الیگوروفروتوز بود. پری بیوتیک که نباید با پروبیوتیک اشتباه گرفته شوند، نمی توانند درروده موش (یا انسان) تجزیه شوند و بسیاری از باکتری های مفید مانند بیفیدوباکتری ها در حضور آنها رشد می کنند.

این تغییر ظریف اما مهم در رژیم غذایی باعث رشد باکتری های سالم شد و باعث کاهش قابل توجهی در باکتری های پیش التهابی شد. نکته مهم این است که التهاب را در مفاصل کاهش میابد. بنابراین، هر چند که درمرحله اول و دوم تحقیق، مفاصل تحت فشار یکسان قرار گرفته بودند، ولی مفاصل موشهایی که پری بیوتیک دریافت کرده بودند نیز سالم تربودند. این تئوری تضمین می کند که التهاب، به جای فشار مکانیکی، عامل اصلی استئوآرتریت است و استئوآرتریت درست مثل دیابت، بیماری قلبی و سکته مغزی یکی دیگر از عوارض ثانویه چاقی است و همه آنها التهاب را به عنوان بخشی ازعلت تجربه می کنند.
اضافه کردن یک prebiotic به رژیم غذایی علائم دیابت را نیزکاهش داد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی