آیا اضطراب، استرس یا افسردگی تواند دلیل ناراحتی های گوارشی باشند؟

ناراحتی گوارشی

آیا اضطراب، استرس یا افسردگی تواند دلیل ناراحتی های گوارشی باشند؟

مغز تأثیر مستقیمی بر معده و روده دارد. به عنوان مثال، فکر خوردن می تواند شیره معده را قبل از رسیدن غذا به معده ترشح کند. اما این یک ارتباط 2دو طرفه است. یک روده مشکل دار می تواند سیگنال هایی را به مغز ارسال کند، همانطور که یک مغز مشکل دار می تواند سیگنال هایی را به روده بفرستد. بنابراین، ناراحتی معده یا روده فرد می تواند علت یا نتیجه اضطراب، استرس یا افسردگی باشد. این به این دلیل است که مغز و سیستم گوارشی (GI) ارتباط نزدیکی دارند.

این امر به ویژه در مواردی که فرد دچار ناراحتی های گوارشی بدون هیچ دلیل فیزیکی واضحی است، صادق است. برای چنین اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، تلاش برای درمان یک روده پریشان بدون در نظر گرفتن نقش استرس و احساسات دشوار است.

 

سلامت روده و اضطراب

با توجه به تعامل نزدیک روده و مغز، درک اینکه چرا ممکن است قبل از ارائه یک سخنرانی احساس تهوع داشته باشید یا در زمان استرس احساس درد روده کنید، آسان تر می شود. عوامل روانی اجتماعی بر فیزیولوژی واقعی روده و همچنین علائم تأثیر می گذارد. به عبارت دیگر، استرس (یا افسردگی یا سایر عوامل روانی) می تواند بر حرکت و انقباضات دستگاه گوارش تأثیر بگذارد.

علاوه بر این، بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات عملکردی دستگاه گوارش، درد را حادتر از سایر افراد درک می کنند، زیرا مغز آنها به سیگنال های درد از دستگاه گوارش پاسخ بیشتری می دهد. استرس می تواند درد موجود را بدتر به نظر برساند.

بر اساس این مشاهدات، ممکن است انتظار داشته باشید که حداقل برخی از بیماران با اختلالات عملکردی دستگاه گوارش ممکن است با درمان کاهش استرس یا درمان اضطراب یا افسردگی بهبود یابند. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که رویکردهای مبتنی بر روان‌شناختی در مقایسه با درمان‌های پزشکی معمولی منجر به بهبود بیشتر علائم گوارشی می‌شوند.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی