یک باور غلط درباره تخم مرغ

تخم مرغ

آيا تخم‌مرغ براي قلب مضر است؟ براي سال‌هاي متمادي اين باور وجود دارد که بايد مصرف تخم‌مرغ صرفه‌جويي کرد، اما شواهد به دست آمده تا به حال از اين نظر که بايد تخم‌مرغ را از بشقاب غذايي خود حذف کنيد، حمايت نمي‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،اريک ريم استاد اپيدميولوژي و تغذيه از دانشکده بهداشت و بهداشت عمومي دانشگاه هاروارد مي‌گويد، مصرف روزانه يک عدد تخم‌مرغ تاثير منفي روي سلامت افراد ندارد.

به جاي نگراني درباره مصرف تخم‌مرغ، بر روي داشتن يک رژيم غذايي سالم و مناسب و داشتن فعاليت ورزشي منظم تمرکز کنيد. مصرف متوسط يک تخم‌مرغ در روز مي‌تواند بخشي از اين سبک زندگي مناسب باشد.

نگراني‌ها درباره کلسترول

تخم‌مرغ‌ يک ماده غذايي مغذي است. اين ماده غذايي کالري و چربي اشباع‌شده نسبتا کمي داشته و غني از پروتئين، ويتامين، موادمعدني و ساير مواد مغذي ديگر نظير لوتئين و زيزانتين است که براي چشم‌ها مفيد است و حاوي کولين که براي عملکرد اعصاب و مغز مورد نياز است.

هميشه نگراني اصلي درباره مصرف تخم‌مرغ ميزان کلسترول آن بوده است. توصيه معمول محدود کردن کلسترول ناشي از غذا‌ها به کمتر از300ميلي‌گرم در روز است. يک عدد تخم‌مرغ بزرگ حاوي بيشتر از 50 درصد از اين ميزان کلسترول است. کلسترول در زرده تخم‌مرغ وجود دارد و بنابراين بسياري از افراد سفيده تخم‌مرغ را براي خوردن انتخاب مي‌کنند. در مورد افراد سالم ممکن است اين ميزان نگراني درباره مصرف تخم‌مرغ بي‌مورد باشد.

دکتر ريم مي‌گويد، بسياري از افراد مصرف تخم‌مرغ را به علت اينکه حاوي کلسترول است، بد تلقي مي‌کنند، اما اغلب کلسترولي که در بدن ما در حال گردش است، ناشي از مصرف غذا‌ها نيست و در عوض کبد ما در پاسخ به مصرف بالاي چربي‌هاي ترانس و اشباع‌شده، کلسترول مي‌سازد. بنابراين اگر شما بيش از اندازه تخم‌مرغ مصرف نکنيد، مصرف معمول آن تاثير قابل ملاحظه‌اي بر ميزان کلي کلسترول شما نخواهد داشت. محدودکردن مصرف متوسط تخم‌مرغ به يک عدد در روز يک رويکرد منطقي است.

خطر حمله قلبي

پژوهشگران همچنين ارتباط بين مصرف تخم‌مرغ و احتمال بروز حملات يا سکته‌هاي قلبي را بررسي کرده‌اند. در بزرگ‌ترين و طولاني‌ترين مطالعات انجام شده تا به امروز، افرادي که خوردن يک عدد تخم‌مرغ در روز را گزارش کرده بودند، احتمال خطر بيشتري براي سکته‌ها و حملات قلبي نداشتند. با اين وجود برخي شواهد وجود دارد که اگر شما به بيماري قلبي يا ديابت مبتلا باشيد يا نمي‌توانيد کلسترول خونتان را کنترل کنيد، بايد مصرف تخم‌مرغ خود را به 3 عدد در هفته محدود يا در غير اين صورت سفيده تخم‌مرغ مصرف کنيد.

کل رژيم غذايي‌تان را در نظر بگيريد

به جاي نگراني درباره خوب يا بد بودن يک ماده غذايي خاص، ارزش غذايي اين مواد را در کل رژيم غذايي‌تان را در نظر بگيريد. در صورت مصرف متعادل، تخم‌مرغ يک غذاي سالم است: بنابراين با وجودي که تخم‌مرغ کمي باعث افزايش ميزان کلسترول مي‌شود، اما واجد مواد غذايي ارزشمندي است که در نهايت مي‌تواند به کاهش خطر بروز بيماري‌ها کمک کند. اگر شما به جاي يک قطعه نان تست سفيد فراوري شده يا غلات آماده بسيار فراوري‌شده، يک عدد تخم‌مرغ مصرف کنيد، بسيار سالم‌تر خواهد بود.

همه بشقاب غذايي‌تان را در نظر بگيريد

اطمينان حاصل کنيد که چه ميزان از سبد غذايي شما به تخم‌مرغ اختصاص دارد. دکتر هلن دليچاتسيوس از دانشگاه هاروارد مي‌‌گويد: «ما حتي بيماران با ميزان کلسترول بالا را نيز از مصرف تخم‌مرغ منع نمي‌کنيم. من با مصرف متعادل يک عدد تخم‌مرغ در روز موافق هستم تا زماني که با مصرف گوشت، هش‌براون (کوکوي سيب‌زميني بدون تخم‌مرغ)، کلوچه مافين و مانند اينها همراه نباشد. تخم‌مرغ‌ فقط براي صبحانه نيستند و مي‌توانند بخشي از وعده‌هاي غذايي متفاوت باشند. دکتر دليچاتسيوس مي‌گويد: «تخم‌مرغ وسيله مناسبي براي مصرف کردن باقيمانده‌هاي غذايي است. مخلوط‌کردن چند تخم‌مرغ با باقيمانده‌هاي غذايي به اضافه سبزيجات تازه، سبزي خوردن و ادويه‌جات مي‌تواند به‌عنوان يک وعده شام استفاده شود. اين غذا تقريبا شبيه فريتاتا (frittata) است، يک املت ايتاليايي که با تخم‌مرغ و گوشت و سبزيجات خرد شده پخته مي‌شود.»

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی