چرا فست ‌فود چاق مي‌کند؟

فست ‌فود

براساس تحقيقات تازه محتويات فست‌فود به گونه‌اي است که مردم را به زياده‌روي در خوردن ترغيب مي‌کند و خطر چاقي مفرط را افزايش مي‌دهد.
کارشناسان «شوراي تحقيقات پزشکي» بريتانيا دريافته‌اند که اکثر غذاهاي آماده (مثل همبرگر و سيب‌زميني سرخ شده) سرشار از کالري است به گونه‌اي که خوردن تنها مقدار کمي از آن، کالري مصرف شده توسط بدن را به شدت بالا مي‌برد. پژوهشگران همچنين دريافتند که غذاهاي «پرکالري» مي‌تواند مردم را به خوردن مقدار بيشتري از آن ترغيب کند. نتيجه اين تحقيقات در نشريه «اوبيسيتي ريويو» منتشر شده است. يک وعده غذاي آماده در مقايسه با ساير غذاها حاوي مقدار زيادي انرژي است. براي مثال ميزان کالري اين نوع غذا يک برابر و نيم بيش از يک وعده غذاي سنتي بريتانيايي و دو برابر و نيم بيش از يک وعده غذاي سنتي آفريقايي است. پژوهشگران نتيجه‌گيري کردند که اتکاي زياد به غذاهاي آماده در رژيم غذايي، خطر افزايش وزن و چاقي مفرط را بالا مي‌برد.
ضعف ذاتي
پروفسور اندرو پرنتيس از دانشگاه نظافت و پزشکي گرمسيري لندن که در اين تحقيق شرکت داشته است گفت: «همه ما دچار يک ضعف ذاتي در شناسايي غذاهاي پرکالري هستيم. ما عادت داريم غذا را براساس اندازه آن بسنجيم، درحالي که ميزان کالري غذاهاي آماده خيلي بيشتر از يک وعده غذاي سالم با اندازه قابل مقايسه است.»
به گفته وي سيستم‌هايي که اشتهاي انسان را تنظيم مي‌کند از سرآغاز پيدايش کشاورزي تاکنون، براساس غذاهاي کم انرژي تکامل پيدا کرده است. اين غذاها را امروزه ساکنان نواحي روستايي در کشورهاي درحال توسعه، جايي که چاقي پديده‌اي تقريبا ناشناخته است، مصرف مي‌کنند. وي گفت: «بدن ما هرگز براي جذب غذاهاي پرکالري که در غرب مصرف مي‌شود طراحي نشده است و همين به افزايش شديد چاقي کمک مي‌کند.» پروفسور پرنتيس به خصوص نسبت به تبعات يک رژيم غذايي مملو از غذاهاي آماده براي کودکان هشدار داد. وي گفت: «کودکان هنوز هيچ يک از عادات اکتسابي خويشتن‌داري در برابر خوردن را که براي لاغر ماندن در جوامع نوين ضروري است، در خود پرورش نداده‌اند.»

گزينه‌هاي محدود
دکتر سوزان جب، از مرکز پژوهش‌هاي خوراک انساني در بريتانيا گفت: «گزينه‌هاي مصرف‌کننده در اکثر مراکز عرضه مواد غذايي چنان محدود است که حتي امکان انتخاب ترکيبي از غذاها با کالري متوسط نيز وجود ندارد.»
به گفته وي مردم بايد تنها مقداري از يک وعده غذاي آماده را بخورند تا از مصرف مقدار زايد انرژي و چربي پرهيز شود. وي گفت: «تحقيقات علمي بارها نشان داده است که براي حفظ وزن در حدي که سلامتي را تضمين کند، بايد غذاهاي کم‌چرب‌تر که شکر نيز به آنها افزوده نشده است، مصرف کنيم و به ورزش روي آوريم.»

 

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی