سروتونین موجود در پوست موز موجب بهبود حالت روحی و محافظت از شبکیه چشم می شود

موز

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده پزشکی “چانگ شان” کشور تایوان می گویند نتایج تحقیقات آنان نشان می دهد که عصاره پوست موز موجب کاهش افسردگی و محافظت از شبکیه چشم می شود.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، این تحقیق که توسط دانشکده پزشکی “چانگ شان” (Chung Shan) در تای چونگ (Taichung) واقع در تایوان انجام شد نشان داد که پوست موز سرشار از “سروتونین” است. سروتونین یک ماده شیمیایی است که برای توازن حالت روحی بسیار مهم و حیاتی است.

تصور می شود که میزان کم سروتونین در مغز موجب ابتلا به افسردگی می شود.

این گروه همچنین متوجه شدند که عصاره پوست موز با بازسازی سلول های شبکیه، از این ناحیه در برابر آسیب ناشی از نور محافظت می کند.

محققان معتقدند که مصرف پوست موز از طریق مصرف آب ناشی از جوشاندن پوست موز و یا انداختن پوست موز در آب میوه گیری و نوشیدن آب آن به کاهش افسردگی کمک می کند.

محققان ضمن توصیه مصرف روزانه یک عدد موز کامل اعلام کردند: با ادامه مصرف روزی یک عدد موز به مدت یک ماه می توان اثرات کاهش هر گونه ناراحتی ناشی از افسردگی را مشاهده کرد.

محققان به افراد شاغل نیز توصیه می کنند که هر روز یک عدد موز با خود سر کار ببرند و در مواقع تنش و یا هر نوع فکر یا موضوع ناراحت کننده‏ای، برای مدت ۵ دقیقه استراحت کرده و یک عدد موز بخورند.

پیش از این نیز بر طبق تحقیقات MIND (انجمن ملّی سلامت روانی آمریکا) بر روی افرادی که دچار افسردگی بودند، بسیاری از آنان پس از خوردن یک موز، احساس خیلی بهتری پیدا کرده‌اند. دلیل این امر آن است که موز حاوی “تریپتوفان”، نوعی پروتئین که بدن آن را به “سروتونین” تبدیل می‌کند و سروتونین نیز به نوبه خود، باعث آرامش و احساس خوشی بیشتر در انسان می گردد.

محققیت می گویند موز در مقایسه با سیب، چهار برابر پروتئین بیشتر، دو برابر کربوهیدرات، سه برابر فسفر، پنج برابر ویتامین A و آهن، و دو برابر از سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد. از نظر پتاسیم نیز موز بسیار غنی می باشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی