زعفران چگونه می‌تواند به بینایی چشم کمک کند؟

زعفران

زعفران چگونه می‌تواند به بینایی چشم کمک کند؟

دژنراسیون ماکولا از دست دادن بینایی مرکزی است که معمولاً در بزرگسالان مسن تر است. مکمل های زعفران ممکن است به کاهش سرعت پیشرفت بیماری و بهبود بینایی کمک کنند.

 

زعفران ادویه ای است که از گل Crocus sativus تهیه می شود. مردم به طور سنتی از کلاله خشک شده گل در پخت و پز برای افزودن طعم و رنگ استفاده می کردند. از آن به عنوان رنگ نیز استفاده کرده اند.

 

همچنین به عنوان یک مکمل در مقادیر بالاتر از آنچه ممکن است از منابع غذایی تهیه شود در دسترس است.

 

بر اساس بررسی تحقیقاتی در سال 2019، زعفران حاوی خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و محافظت کننده عصبی است. این ویژگی ها ممکن است آن را به یک مکمل مفید در کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا تبدیل کند.

خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زعفران ممکن است آن را به یک درمان بالقوه برای بیماری های چشم تبدیل کند.

 

یک مطالعه در سال 2017 به بررسی اثرات زعفران در 54 فرد مبتلا به دژنراسیون ماکولا وابسته به سن خشک (ARMD) پرداخت.

 

محققان شرکت کنندگان را به دو گروه تقسیم کردند: یک گروه کنترل و یک گروه درمان. گروه درمان روزانه 50 میلی گرم زعفران به مدت 3 ماه مصرف کردند.

 

قبل و بعد از مطالعه، محققان  چه جیزی اندازه گیری کردند:

 

حدت بینایی شرکت کنندگان، که توانایی دیدن اشکال یا اشیاء به وضوح در فواصل معین است

حساسیت کنتراست شرکت کنندگان، که توانایی دیدن تفاوت های ظریف در سایه یا الگوها است

ضخامت شبکیه چشم شرکت کنندگان

کیفیت زندگی شرکت کنندگان به دلیل کم بینایی

 

محققان متوجه بهبود قابل توجهی در حدت بینایی و حساسیت کنتراست در گروه درمان شدند و هیچ بهبودی در گروه کنترل مشاهده نشد.

 

این امر باعث شد که محققان به این نتیجه برسند که مصرف کوتاه مدت زعفران ممکن است پیشرفت ARMD خشک را کاهش دهد و به بهبود بینایی کمک کند.

 

چگونه می توان زعفران را برای ARMD مصرف کرد؟

زعفران یک ماده مورد اعتماد رایج در غذاهای آسیایی، خاورمیانه و اروپایی است. برای بیرون کشیدن طعم زعفران، افراد می توانند آن را در آب داغ خیسانده و یا آن را مانند چای بنوشند یا آب و رشته های زعفران را به دستور غذا اضافه کنند.

افراد ممکن است زعفران را برای ARMD به عنوان مکمل خوراکی مصرف کنند. افراد همچنین می توانند از مکمل های حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی زعفران مانند کروسین استفاده کنند.

 

برای ARMD چقدر زعفران مصرف کنم؟

یک تحقیق نشان داد که دوز روزانه 20 تا 50 میلی گرم زعفران به طور قابل توجهی باعث بهبود بینایی در یک دوره 3 ماهه می شود.

محققان همچنین پیشنهاد کردند که مکمل های زعفران 20-50 میلی گرم در روز و مکمل های کروسین 5-15 میلی گرم در روز بی خطر هستند، اگرچه در حال حاضر شواهد کافی برای ایجاد ایمنی طولانی مدت وجود ندارد.

 

زعفران چگونه کار می کند؟

استرس اکسیداتیو می تواند باعث بسیاری از بیماری ها از جمله ARMD شود. فعالیت آنتی اکسیدانی زعفران ممکن است در بهبود علائم ARMD و کاهش سرعت پیشرفت بیماری موثر باشد. در واقع ترکیبات اصلی زعفران آنتی اکسیدان های سافرانال، کروسین و کروستین هستند.

 

بر اساس یک مطالعه حیوانی در سال 2019، در مقایسه با سایر مواد طبیعی با خواص آنتی اکسیدانی، به نظر می رسد زعفران تأثیر امیدوارکننده ای در کند کردن پیشرفت ARMD دارد. این مطالعه نشان می دهد که اثرات زعفران بر ARMD تنها به دلیل خواص آنتی اکسیدانی این ادویه نیست. زعفران ممکن است به تنظیم ژن ها و افزایش انعطاف پذیری بافت کمک کند. همچنین ممکن است به کاهش التهاب عصبی – التهاب در سیستم عصبی مرکزی – که ممکن است به بیماری‌های دژنراتیو مانند ARMD مربوط باشد کمک کند.

 

عوارض زعفران

بر اساس یک بررسی در سال 2019 در مورد استفاده از زعفران برای دژنراسیون ماکولا، عوارض جانبی زعفران ممکن است شامل موارد زیر باشد:

رنگ آمیزی پوست یا چشم به دلیل رنگ آمیزی شدید زعفران

حالت تهوع

اثرات آرام بخش

تغییرات در اشتها

سردرد

 

تحقیقات نشان می دهد که دوزهای 20 تا 50 میلی گرم زعفران یا 5 تا 15 میلی گرم کروسین در روز به طور کلی بی خطر هستند. در طی یک ماه، افرادی که روزانه 20 میلی گرم کروسین خوراکی مصرف کردند، هیچ عارضه جانبی عمده ای نداشتند.

 

دوزهای بالاتر از 200 تا 400 میلی‌گرم زعفران نیز در افرادی که این مکمل را به مدت 7 روز مصرف می‌کنند، بی‌خطر به نظر می‌رسد. یکی از شرکت کنندگان خونریزی غیر معمول از رحم را تجربه کرد.

 

به نظر می رسد مکمل زعفران در افراد مبتلا به ARMD بی خطر باشد. افراد ممکن است لازم باشد قبل از مصرف زعفران با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنند در صورتی که:

 

اختلال در عملکرد کلیه دارند

اختلال خونریزی دارند

داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند

 

مکمل های زعفران نیز ممکن است برای افراد باردار مناسب نباشند، زیرا دوزهای بالاتر ممکن است اثرات سقط داشته باشد.

 

چه غذاها یا مکمل های دیگری به ARMD کمک می کند؟

بر اساس بررسی‌های انجام شده در سال ۲۰۱۵، زآگزانتین یک کاروتنوئید با خواص آنتی‌اکسیدانی مشابه با آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زعفران است.

زآگزانتین 75 درصد از مرکز شبکیه، ماکولا مرکزی را تشکیل می دهد. سطوح بالاتر رنگدانه ماکولا ممکن است منجر به کاهش خطر ARMD شود.

مکمل های غذایی یا خوردن غذاهای غنی از زآگزانتین ممکن است به افزایش رنگدانه ماکولا و بهبود سلامت چشم کمک کند. غذاهای سرشار از زآگزانتین عبارتند از:

 

فلفل نارنجی

زرده تخم مرغ

ذرت شیرین

اسفناج

پرتقال و آب پرتقال

کاهو

نخود فرنگی

لوبیا

کلم بروکلی

امتیاز 5 از 5

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی