روزه زمینه ساز کاهش چربی خون و سکته های قلبی است

سکته قلبی

متخصص قلب و عروق گفت: روزه داری در کاهش میزان چربی خون و جلوگیری از بروز سکته های قلبی در افراد نقش بسزایی دارد.

دکتر افسر قره باغی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بدن انسان برای حفظ سلامتی خود همواره مقداری چربی در نقاط مختلف ذخیره می کند که اگر این چربی برای مدت طولانی در بدن باقی بماند به شکل فشرده در می آید و در بسیاری موارد، این چربی ها در جداره رگ ها رسوب کرده و موجب تنگی عروق می شود.

وی اضافه کرد: روزه داری به بدن فرصت می دهد تا این چربی ها با فعالیت بدنی مناسب سوزانده شده و پس از پایان روزه داری به جای چربی های فشرده قدیمی، چربی تازه و مناسب تری جایگزین شود.

وی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان برای افرادی که چربی زیادی در بدن خود ذخیره کرده اند، فرصت مناسبی است تا مقداری از چربی ها را برای تولید انرژی به مصرف برسانند و از اضافه وزن خود بکاهند.

این متخصص قلب و عروق یکی از مهمترین عوامل گرفتگی عروق قلب را چربی اضافی موجود در بدن عنوان کرد و ادامه داد: این چربی موجب به وجود آمدن چربی بد (LDL) و کلسترول شده و در رگ های قلب رسوب کرده و به مرور باعث گرفتگی رگ های قلب و سکته قلبی می شود.

قره باغی گفت: هنگام روزه داری به علت نخوردن غذا در طول روز، چربی انباشته در بدن کمتر شده و بدن از چربی ذخیره به عنوان انرژی استفاده می کند که به همین دلیل چربی های دور دیواره های عروق کمتر شده و احتمال سکته قلبی کاهش می یابد.

وی اضافه کرد: البته باید در وعده های افطار و سحری و بین آنها از مصرف بی رویه مواد غذایی به ویژه چربی ها و مواد قندی پرهیز شود که در این صورت می توان به بهبود وضعیت بدن در ماه مبارک رمضان امیدوارتر بود.

وی همچنین با اشاره به کاهش مصرف دخانیات در ماه مبارک رمضان افزود: یکی از مهم ترین فاکتورها برای بروز بیماری قلبی و عروقی مصرف سیگار است که با روزه داری، مصرف مواد دخانی کمتر شده و فرد می تواند ضمن آمادگی بیشتر برای ترک سیگار، از مضرات آن نیز بیشتر در امان باشد.

وی تاکید کرد: آنهایی که بیماری قلبی خاصی نظیر نارسایی قلبی، جراحی و سکته دارند، بهتر است روزه نگیرند و در این مورد حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند ولی افرادی که بیماری آنها به صورت مزمن بوده و چندین سال است بیماری کنترل شده و عوارض خاصی ندارند با مشورت پزشک معالج و مصرف داروهای خود در وعده سحری و افطار می توانند به راحتی روزه بگیرند و هیچ مشکلی برای آنان وجود ندارد.

روزه داری در ماه مبارک رمضان همواره مورد تاکید متخصصان علم طب سنتی و مدرن بوده و این امر در راستای سلامتی بیشتر روزه داران مفید دانسته شده است.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی