با سوزش های سردل چه کنیم؟

سوزش سردل

اگر به طور اتفاقی افراد جامعه را بررسی کنیم، 30% آنها در طول زندگی دچار سوزش های معده می شوند. این دردها زمانی احساس می شود که اسید تولید شده توسط معده به مری بازمی گردد و می توانند بر عملکرد روزانه فرد تاثیر بگذارند. درواقع،‌ شیره گوارشی معده برای دیواره مری اسیدیته بالایی دارد و درنتیجه باعث ایجاد درد، سوزش یا تحریک می شود.

 به طور کلی اسفنکتر داخلی معده عامل اصلی دردهای معده است. اسفنکتر ماهیچه ای است که درمحل اتصال مری به معده قرار دارد. عملکرد آن نگهداری شیره های گوارشی معده است. در این حالت قسمتی از معده که نزدیک مری قرار دارد توسط دیافراگم به سمت قفسه سینه بالا می رود و احساس درد را در پی دارد.

عمده این دردها پس از صرف غذا یا در حالت دراز کشیده بروز می کند. درد تا جناغ سینه احساس می شود و بالا آمدن اسید احساس تلخی را در دهان به وجود می آورد.

رفلاکس همچنین ممکن است با علائم عمومی تر و نه چندان رایج بروز کند که عبارتند از:‌

– صدای گرفته به خصوص هنگام صبح

– درد گلوی مزمن

– تنگی نفس هنگام شب بدون داشتن عامل آلرژی زا

– سرفه مزمن یا سکسکه

– حالت تهوع

– تنفس بد همیشگی

– مشکلات دندانی مانند از دست دادن مینای دندان

بهترین و بدترین مواد غذایی تاثیرگذار در سوزش معده

گرچه تا به حال هیچ مطالعه جدی نتوانسته به طور دقیق ارتباط بین مصرف برخی مواد غذایی و سوزش های معده را اثبات کند، اما بسیاری از افراد گرفتار این مشکل به خوبی می دانند که با خوردن بعضی غذاها علائم ناراحتی تشدید می شود.

خوراکی های حاوی کافئین یا تنین باید کنار گذاشته شوند زیرا شل شدن اسفنکتر را تشدید می کنند. در نتیجه از مصرف قهوه،‌ شکلات، چای و نوشیدنی های با پایه کولا باید اجتناب شود. دیگر نوشیدنی های گازدار نیز همین مممنوعیت را دارند چرا که احتمال نفخ را افزایش داده و برای اسفنکتر مضر هستند. مصرف خوراکی های چرب نیز باید محدود شود زیرا چربی روند هضم را کند می کند. همچنین، مواد غذایی دیر هضم که مدت طولانی در معده می مانند ترشح شیره های معده را تشدید می کنند. مصرف گوشت های چرب، پنیرهای تهیه شده ازشیر خالص، شیرینی جات و… را به حداقل برسانید.

غذاهای اسیدی و یا پرادویه نیز باید کمتر مصرف شوند. این خوراکی ها اسید تولید شده توسط معده را افزایش می دهند و التهاب دیواره مری ار بیشتر می کنند. مرکبات،‌ نعناع و گوجه فرنگی درردیف خوراکی های اسیدی قرار می گیرند.

به رغم ممنوعیت زیاد غذایی،‌ بعضی مواد غذایی می توانند به کاهش سوزش های معده کمک کنند. آب خالص یکی از این نمونه هاست. آب ترشح بزاق را فعال می کند که این حالت معده را برای هضم غذا آماده می کند.

فیبرهای موجود در غلات کامل و میوه ها و سبزیجات را نیز باید به برنامه غذایی اضافه کرد. آنها از روده محافظت می کنند و هضم را بهبود می بخشند. خوراکی های سرشار از آنتی اکسیدان نیز برای مقابله با سوزش معده مفید هستند.

کنار گذاشتن عادات بد و روی آوردن به سبک زندگی سالم

– به سیگار “‌ نه”‌ بگویید.

بعضی از عادات ما در زندگی احتمال رنج بردن از سوزش های معده را بیشتر می کند. سیگار کشیدن را می توان یکی از بدترین آنها دانست. بهبود جای زخم های ایجاد شده درمری با سیگار کشیدن کندتر می شود. عملکرد اسفنکتر نیز در این شرایط تحت تاثیر قرار می گیرد.

– با چاقی و اضافه وزن مقابله کنید.

چاقی یکی از عوامل پرخطر رفلاکس گوارشی است. مطالعات زیادی گویای این مطلب است که کاهش وزن می تواند علائم سوزش معده را کاهش دهد.

– با استرس و فشارهای روحی مقابله کنید.

احتمالا سخن گفتن در این باره از انجام آن آسان تر است. در موارد سوزش معده، توصیه می شود استرس و فشار روحی تشدید کننده مشکل تسکین یابد. اگر در شرایط استرس زا زندگی می کنید، سعی کنید با گوش دادن به یک موسیقی آرام،‌ انجام یک فعالیت آرامش بخش یا بیرون رفتن از فضا خود را تسکین دهید.

راهکارهایی برای کاهش درد و سوزش

– هنگام غذا خوردن از غذاهای سنگین و چرب خودداری کنید و غذاهای سبک را ترجیح دهید. بر اساس برخی مطالعات،‌ غذاهای خیلی چرب سوزش های معده را افزایش می دهند. بهتر است حجم وعده غذایی کاهش و تعداد آن بیشتر شود. همچنین باید زمان لازم برای جویدن غذا را نیز در نظر گرفت تا معده مجبور به کار بیشتر نشود و عمل هضم راحت تر صورت گیرد.

– شام را 3 تا 4 ساعت قبل از خواب میل کنید. حالت دراز کشیده بازگشت غذا از معده به مری را تشدید می کند. با دادن وقت کافی به معده برای هضم غذا، شما نیز از دردهای ناراحت کننده خلاص می شوید.

– اگر به رغم این اقدامات باز هم در طول شب از دردهای مزمن رنج می برید، زیر سرتان را حدود 15 سانتی متر از حالت خوابیده بالاتر بیاورید.

گیاهان و ادویه های تسکین دهنده سوزش معده

گیاهان زیادی هستند که می توانند دردها و سوزش معده را بهبود بخشند که از جمله می توان به شیرین بیان،‌ زردچوبه و ختمی اشاره کرد.

شیرین بیان
ریشه شیرین بیان حاوی ترکیباتی است که خواص درمانی دارند. تاثیرات این گیاه در درمان مشکلات گوارشی و زخم معده توسط تحقیقات علمی ثابت شده است. برای مصرف می توانید5 تا 15 گرم ریشه خشک آن را به شکل پودر یا دمنوش(‌ 2 تا 5 گرم در 150 میلی لیتر آب) 3 بار در روز پس از هر وعده غذا میل کنید.

زردچوبه
زردچوبه نیز به مقابله با مشکلات گوارشی کمک می کند. بعضی ترکیبات موجود در آن تاثیر آنتی اکسیدانی بسیار بالایی دارند. در واقع همین آنتی اکسیدان ها هستند که تاثیرات مثبت زردچوبه را در پی دارند. مصرف نصف تا یک قاشق پودر خشک زردچوبه در روز حدود 60 تا 200 میلی گرم ار این ترکیبات را تامین می کند. می توانید 1 تا 5/1 گرم پودر آن را در 150 میلی لیتر آب جوش به مدت 10 تا 15 دقیقه دم کنید و روزی 2 فنجان میل کنید.

گیاه ختمی
این گیاه به خاطر خواص مسکنی شناخته شده است که می تواند انواع التهابات و تحریکات را به کمک آن درمان کرد. گیاه ختمی مقدار زیادی پکتین و موسیلاژ دارد. این ترکیبات با محافظت از بافت ها نسبت به اسید معده باعث تسکین مخاط سیستم گوارشی می شود. 2 گرم ریشه خشک آن را در 200 میلی لیتر آب جوش دم کرده و میل کنید.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی