اگر حواستان سرجایش نیست…

آلزایمر

همیشه  وقتی حواسمان پرت است فکر میکنیم دچار آلزایمر شده این در حالی که اینطور نیست چون به گفته متخصصین کسی که آلزایمر گرفته است خودش نمی داند  در صورتی که اینطور یست  گاهی مشکلات متداول  ولی ساده‌تری مانند  کم‌خونی  هوستان را کم می کند

فراموشی
اگر این روزها حافظه‌تان مثل قبل کار نمی‌کند، احساس گیجی می‌کنید یا اینکه دیگران به شما می‌گویند فراموشکار و بی‌حواس هستید، فورا برچسب ابتلا به آلزایمر را روی خودتان نچسبانید. کم‌خونی به‌ویژه اگر در دوره میانسالی سراغ شما بیاید، می‌تواند بی‌حواس و فراموش‌کارتان کند.

میل به بو کردن بنزین یا خاک
شما هم شنیده بودید که بعضی‌ها عاشق بوی خاک هستند و حتی مهر نماز می‌خورند. کم‌خونی است که میل آنها به بوییدن خاک را بیشتر می‌کند و این تنها نشانه عجیب ابتلا به چنین مشکلی نیست. اگر شما هم وقتی که به پمپ بنزین می‌رسید دل‌تان می‌خواهد شیشه‌ها را پایین بیاورید و بوی بنزین را به ریه‌های‌تان بفرستید، احتمالا کم‌خون هستید.

تپش قلب
اگر قلب‌تان از همیشه تند‌تر می‌زند و خودتان احساس می‌کنید ضربان قلب‌تان سرعت گرفته است، بهتر است آزمایش خون دهید و احتمال کم‌خون بودن‌تان را بررسی کنید. تپش قلب همیشه نشانه مضطرب بودن یا ابتلا به بیماری‌های قلبی نیست. کم‌خونی هم می‌تواند به ضربان قلب شما سرعت دهد.

درد قفسه سینه
اگر نفس‌های‌تان تند و عمیق شده و تند نفس کشیدن‌تان برای شما درد سینه را همراه آورده، احتمالا کم‌خون هستید. در این مورد هم مثل بالا رفتن ضربان قلب افراد ابتدا نگران ابتلا به بیماری قلبی و سپس اضطراب می‌شوند اما اغلب فراموش می‌کنند احتمال کم‌خون بودن‌شان را بررسی کنند.

ناخن‌های قاشقی
اگر ناخن‌های‌تان شبیه قاشق شده و قوس پیدا کرده‌اند و البته اگر مدام ناخن‌های دست و پای‌تان می‌شکنند، احتمالا کمبود آهن دارید. چنین کمبودی نه‌تنها سلامت موهای‌تان را از بین می‌برد و باعث ریزش‌شان می‌شود بلکه به ناخن‌های‌تان هم حمله می‌کند.

رنگ زرد
درست است که رنگ‌پریدگی صورت یکی از نشانه‌های کم‌خونی است اما افرادی که پوستی سبزه دارند، هنگام کم‌خون شدن رنگ چهره‌شان نمی‌پرد و سفید نمی‌شوند. رنگ زرد صورت این افراد است که می‌گوید دچار کم‌خونی هستند.

فرورفتگی چشم‌ها
فرورفتگی چشم‌ها و کبودی زیر چشم یکی دیگر از علائم ابتلا به کم‌خونی است. رنگ‌پریدگی ناحیه زیر چشم و تیره رنگ شدن آنها به شما می‌گوید که باید با کمک یک متخصص، مکمل‌های دارویی لازم برای درمان کم‌خونی‌تان را مصرف کنید.

زبان رنگ پریده
زبان‌تان به سرخی قبل نیست و دیگران به شما می‌گویند که رنگ مخاط‌‌تان پریده است؟ رنگ‌پریدگی داخل دهان و زبان می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های کم‌خونی باشد. اگر مخاط شما بی‌بهانه زخم می‌شوند هم بعید نیست که کم‌خون شده باشید.

خستگی
همیشه خسته‌اید؛ حتی وقتی کار خاصی انجام نداده‌اید و از خانه هم بیرون نرفته‌اید، احساس خستگی شدید می‌کنید؟ خستگی مزمن می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های کم‌خونی باشد.

بدن درد
کــم‌خــــون‌ها اغلب از درد عضله‌های‌شان شکایت می‌کنند. کافی است یک فرد کم‌خون یک ساعت شنا کند تا چندین ساعت دچار درد عضلانی شود. دلیلش هم این است که عضله‌های این افراد در بازیافتن توانایی‌شان ناتوان هستند و نمی‌توانند به‌سادگی توان از دست رفته‌شان را بهبود بخشد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی