ارتباط مصرف غذاهای بیرون از خانه و افزایش چاقی

فست فود

غذاهای رستورانی و مراکز تهیۀ غذا غنی از انرژی هستند و از لحاظ مواد مغذی کیفیت پائینی دارند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که  استفاده از غذای این مراکز با افزایش وزن و اثرات نامطلوب سلامتی ارتباط دارد. غذاهای رستورانی معمولاً به دلیل بهبود طعم دارای چربی و نمک بیشتری هستند، اغلب سرخ شده اند و همینطور حجم زیادی در هر پُرس دارند. به همین دلیل از طرق مختلف می توانند برای سلامتی مضر باشند.
محققان به منظور بررسی ارتباط مصرف غذاهای رستورانی و فست فود چاقی و دور کمر یک مطالعۀ مقطعی را طراحی و اجرا نمودند. طی این مطالعه محققان اطلاعات مربوط به داده های تن سنجی و دریافت فست فود و غذاهای رستورانی بیش از 8000 شرکت کننده که بیش از 20 سال سن داشتند را طی 5 سال جمع آوری و مطالعه نمودند.
نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد که شرکت کننده ها به طور متوسط نزدیک به 4 پُرس غذای رستورانی و 2 پرس فست فود در هفته استفاده می کنند. میانگینِ شاخص تودۀ بدن(BMI) افرادی که به طور مکرر از غذاهای رستورانی و فست فودها استفاده می کردند بیش از سایر شرکت کنندگان بود. با افزایش مصرف غذاهای بیرونی  غلظت سرمی کلسترول تام، کلسترول LDLافزایش و کلسترول HDL کاهش می یافت. غلظت سرمی تمام ریزمغذی های مورد بررسی در مطالعه با به جز ویتامین A و لیکوپن با افزایش مصرف غذای بیرون از منزل کاهش یافته بود. زنان و افراد بالای 50 سال بیشتر نسبت به بقیه افراد در معرض آسیب بیشتری بودند .
به طور حتم مصرف غذای خانگی از هر جهت به نفع سلامتی است چراکه هم از نظر محتویات و کیفیت طبخ قابل کنترل است و هم از اندازۀ مصرف می توان کنترل بیشتری روی آن داشت. اما چنانچه شرایط زندگی و شغلی فرد به نوعی است که استفاده از غذاهای رستورانی غیر قابل اجتناب است بهتر است از طریق سفارش غذاهایی که گریل شده، آب پز و یا تنوری هستند و همچنین جایگزین کردن سیب زمینی سرخ کرده با سالاد و سبزیجات انتخاب های سالم تری را برای خود رقم بزنند. همچنین در صورتی که حجم غذای سفارش داده شده زیاد است به خوردن مقداری از آن اکتفا کنند و باقی را با خود به منزل ببرند. برخی از رستوران ها غذاها را در حجمی سِرو می کنند که انرژی آن 3 تا 4 برابر یک پُرس غذای معمولی است. به علاوه بهتر است سعی شود که تعداد دفعات مصرف غذا در بیرون از منزل کاهش یابد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی