کوکو کدوحلوایی،کوکوی خوشمزه پاییزی

کوکو کدوحلوایی

مواد لازم

كدو حلوايي يك و نيم كيلوگرم
پياز 3 عدد متوسط
شكر يك قاشق سوپ‌خوري
زعفران ساييده‌شده يك قاشق چاي‌خوري سرپر
آرد سفيد يك قاشق سوپ‌خوري
نمك و فلفل به مقدار لازم
روغن مايع سرخ‌كردني به مقدار لازم براي سرخ‌كردن
تخم‌مرغ 4 عدد

طرز تهيه

ابتدا پيازها را پوست كنده و پس از شستن، با رنده درشت، رنده كرده و كنار بگذاريد. سپس در يك تابه گود مقداري روغن بريزيد و پيازهاي رنده‌شده را به آن اضافه كنيد و اجازه دهيد تا پياز تفت داده شود. كدو حلوايي را شسته و پوست آن را با چاقو بكنيد، سپس شروع به رنده‌كردن كنيد. نكته: ‌براي آنكه رنده‌ كردن كدو راحت‌تر انجام شود، ابتدا آن را به تكه‌هاي درشت بريده و سپس رنده كنيد. در ضمن براي رنده‌كردن، بهتر است از رنده درشت استفاده كنيد.
حالا كدوي رنده‌شده را به پياز اضافه كنيد و مرتب مخلوط كدو و پياز را هم بزنيد تا در روغن تفت داده شده و آب آن كشيده شود.
در اين موقع، زعفران ساييده‌ شده و نمك و فلفل را نيز اضافه كنيد و مواد را هم‌بزنيد. بعد از آنكه آب اضافي مخلوط تمام شد، شعله را خاموش كنيد و مخلوط را بگذاريد تا كاملا سرد شود. تخم‌مرغ‌ها را در ظرف ديگري شكسته و با چنگال، خوب هم‌بزنيد .سپس به آن آرد اضافه بكنيد و به هم‌زدن ادامه دهيد.
پس از آن، تخم‌مرغ‌ها را روي مخلوط كدو و پياز ريخته و با هم خوب مخلوط كنيد. حالا ديگر مايه كوكو آماده شده است.در يك تابه گود حدود نصف پيمانه روغن بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد تا داغ شود؛ سپس مايه كوكو را داخل تابه بريزيد و با پشت قاشق سطح آن را صاف كنيد و در تابه را بگذاريد تا كوكو بپزد.

بعد از گذشت حدود يك ربع، در تابه را برداريد و اجازه دهيد تا آب اضافي آن بخار شود. براي اين منظور، بهتر است چند سوراخ كوچك روي كوكو ايجاد كنيد تا كوكو بهتر سرخ شود (علامت سرخ‌شدن كوكو، تغيير رنگ‌دادن دور آن است).
بعد از اينكه دور كوكو تغيير رنگ پيدا كرد، سيني گردي – كمي بزرگ‌تر از دهانه تابه – را روي آن بگذاريد و كوكو را برگردانيد؛ سپس كوكو را با همان روش، داخل همان تابه يا تابه ديگري به همان اندازه منتقل كنيد تا طرف ديگر آن نيز سرخ شود؛ با اين روش، كوكو به صورت درسته و مانند ته‌چين برمي‌گردد.

نكته :اگر كوكو را در تابه ديگري برمي‌گردانيد، ريختن كمي روغن در تابه را از ياد نبريد. با توجه به اينكه برگرداندن كوكو به صورت درسته – آن هم در دو مرحله – كار چندان راحتي نيست، شما مي‌توانيد مانند بعضي از كوكوهاي ديگر، آن را به صورت مثلثي يا هر شكل ديگري برش زده و هركدام از برش‌ها را به صورت جداگانه برگردانده و سرخ كنيد. زمان لازم براي پخت اين غذا، حدود يك ساعت است كه در يك ربع آخر بهتر است از شعله پخش‌كن استفاده كنيد تا كوكو نسوزد.

توجه:

‌قبل از اينكه مايه را داخل تابه بريزيد، حتما از داغ‌بودن روغن اطمينان پيدا كنيد تا كوكو به صورت درسته برگردانده شود.

روش ديگر

براي پخت اين كوكو، از فر نيز مي‌توان استفاده كرد؛ به اين ترتيب كه تابه‌اي با دسته فلزي يا ظرف مخصوص فر انتخاب كرده و در طبقه اول فر كه حرارت آن پيش از اين روي 180 درجه سانتي‌گراد تنظيم شده است، به مدت 45 دقيقه قرار دهيد. پس از اين مدت، شعله بالاي فر را روشن كنيد و بگذاريد سطح كوكو نيز طلايي‌رنگ شود. به اين ترتيب، بدون استفاده از سيني، هر دو سطح كوكو سرخ شده و طلايي متمايل به قهوه‌اي مي‌شود. بنابراين آن را مي‌توانيد در همان ظرف سرو كرده يا در ظرف ديگري قرارداده و پس از تزئين، از مهمانان‌تان پذيرايي كنيد.

امتیاز دهید

طراحی وبسایت و سئو توسط مهندس هرمزی ۰۹۳۶۰۶۱۳۸۱۲

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رسانه های اجتماعی